Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ik kom ook weer aanwaaien na een winter-forum-stop. Ik wens jullie allemaal een smakelijk 2024 !

Wij hadden gezellige feestdagen in goed gezelschap. Lekker gegeten en gedronken, spelletjes gedaan, enz…

En ja, ik doe mee met Dry January. Ik heb zo’n zelfde “probleem” als Moosey… En ik wil ook weer wat op de caloriën die ik binnenkrijg letten, dus dat gaat mooi samen.

Sinds gisteren ook weer aan t werk. Man maakte risotto met boleten. Was erg lekker. En ik stoofde alvast het rundvlees voor de Mexicaanse wraps/taco’s die vandaag op het menu staan. Daar komen ook nog zwarte boontjes, mais, ijsbergsla, salsa, guaca, zure room en gerapste cheddar in/over.

Vandaag eten we kipgehaktballetjes, rode kool met cranberries en mandarijn, aardappelpuree 🇫🇮.
En verder:
Shakshuka (diepvriesvondst) met pão de queijo, feta, olijfolie, peterselie en eitjes.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-01-2024 om 13:06

curry met rijst 

Omdat het met de feestdagen altijd wel wat ongezonder eten is, ga ik nu weer proberen om zoveel mogelijk groenten en fruit op het menu te krijgen. 
Voor vandaag is het een puree (wat zeggen jullie eigenlijk? Puree, stoemp, stamppot?), van aardappels met wortels en prei. Daarnaast lamskotelet met champignons in roomsaus. Als ik niet moet werken, voorzie ik voor morgenmiddag gebakken kaki en appels met amandelschilfers, walnoten en wat opgeklopte room.
Straks samen met partner menu opstellen voor de komende twee weken en wil zeker vier keer vegetarisch koken.
Dat ik niet meedoe aan dry january lijkt me nogal vanzelfsprekend.

Wij eten vanavond roerbakgroenten met kip en rijst met Aziatische smaakmakers.  Dus lusiknies zijn uit logeren dus ik neem het ervan 

yette

yette

04-01-2024 om 14:48 Topicstarter

Ik maak een plaatpizza. Ter voorbereiding ligt er nu een bakplaat vol gehalveerde tomaatjes en kleine courgettes in de oven. Samen met de december-borrelplank-kliekjes (kazen, worsten, olijven) wordt dat vanavond een volwaardige maaltijd. Denk ik. 

yette

yette

04-01-2024 om 15:14 Topicstarter

Ik val overigens tijdens het koken (da's voor mij een dansje tussen tuin en keuken) van de ene verbazing in de andere vanwege de global warming. Ben blij verrast met de frisse groene blaadjes. Maar jee ... naaktslakjes uit mijn gootsteen redden in januari?!!! 

Dolfje schreef op 04-01-2024 om 08:27:

Omdat ik met kerst teveel vlees gekocht had heb ik dunne gemarineerde speklapjes uit de diepvries gehaald. Erbij denk ik bloemkoolrijst.

Ik moest nog naar de winkel want geen uien dus heb ook taugé gehaald en de bloemkoolrijst opgebakken met de ui en kerriepoeder en taugé erdoor. De speklapjes wat afgeblust met ketjap en een gebakken ei erbij.

Zuurkoolstamp, speklapjes uit de Airfryer (ideaal!) en roergebakken spruitjes. 

Had geen zin om te koken. Man eet restjes. Kinderen bestellen wat.En ik 2 broodjes met gebaken ei.

Morgen ga ik met de kinderen naar de bios. De film draait al om 18u dus daarvoor moeten we even wat makkelijks eten. Weet nog niet wat. 

Moirmel schreef op 04-01-2024 om 13:20:

Voor vandaag is het een puree (wat zeggen jullie eigenlijk? Puree, stoemp, stamppot?), van aardappels met wortels en prei. 

Dat ik niet meedoe aan dry january lijkt me nogal vanzelfsprekend.

Wij zeggen stamppot.

Waarom is dat vanzelfsprekend?

Wij eten vanavond een koolhydraatarm broodje met hamburger met kaas en gebakken ei en natuurlijk augurken en sla en tomaat.
Hamburgers zijn vrij dun vandaar het ei er nog bij en de eieren moeten op want had per ongeluk 2 dozen bij picnic besteld laatst.

Goedemorgen
Straks breng ik de frutjes richting opa en oma, die gaan een nachtje daar logeren. Ik neem vanavond lief mee uit eten naar een zeer favoriet restaurant van ons, omdat hij volgende week jarig is. 

yette

yette

05-01-2024 om 09:47 Topicstarter

Ik maak Franse uiensoep, quiche lorraine en courgette taart. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.