Eten
Dolfje
29-12-2023 om 08:41
Klinkt lekker Afrodite en Yette wat jullie gaan maken.
Hier dus een bakje erwtensoep uit de diepvries gehaald maar ik moet straks ook even aan restverwerking van tomaten eh taugé doen dus maak ook een snelle Chinese tomatensoep voor morgen. Want de boodschappen voor het eten morgen komen heel slim tussen 17:30 en 19:30... Had ik ff niet over nagedacht.
ToetieToover
29-12-2023 om 09:56
Ik heb de krant gebeld voor je, Moos! Hopelijk zakt het snel. Naar virus gaat er rond.
Vandaag komt de ah bezorgservice lekker vroeg omdat ik vrij ben, en dan ga ik als het goed is de ingrediënten in huis hebben voor een massaman stoofpotje. Die maak ik alvast gereed voor morgen, want een dagje staan is goed voor de smaak. Of zou dat aan het ‘verheugen op’ liggen?
Vandaag mijn slaatje met kabeljauwlever en een restje mosterdsoep.
Vanavond iets makkelijks: k&k warmgerookte zalm, aardappeldingen en ijsbergsla met 🥑 🧅 🍅 🥒 .
Volgens Aviko ga ik echt indruk maken aan tafel met de aardappelgratins. Nou, ben benieuwd
Teigera
29-12-2023 om 10:00
Woensdagavond aten we dim sum, op verzoek van oudste frut die gisteren jarig was. Gisteren dus haar verjaardag gevierd, en in de avond lasagne met zalm, tomaat en spinazie gegeten. Had een leuke appeltaart gebakken met daaroverheen zelfgemaakte karamel, ik was wel trots want had nooit eerder karamel gemaakt. Vanavond eet ik samen met oudste (jongste is logeren bij opa en oma, lief is ook weg) en we eten kibbeling met sperziebonen en gebakken minikrieltjes.
Moosey
29-12-2023 om 11:42
Leuk hè Teig, caramel maken. Het voelt zo professioneel
Dank voor de beterschapswensen en Toetie, het ziet hier op de dijk ineens zwart van de journalisten.. of zouden die toch ergens anders voor komen?
Hier overigens geen wateroverlast hoor. In het dorp schijnt men wel problemen te hebben met de afvoeren (het hoge water in de rivieren zorgt binnendijks voor een hele hoge grondwaterstand en kwelwater, wat blijkbaar weer zorgt voor extra druk op het riool) maar ons huis staat hoger op de dijk, wij hebben daar geen last van)
Yette, bij langdurig schoonouderbezoek is koken ook mijn vluchtroute inderdaad. Meer uit onderprikkeling dan overprikkeling overigens in mijn geval. Ik kan zo verschrikkelijk ongedurig worden van zitten en babbelen.. Godzijdank is lief weer in staat om zélf naar de mensjes te gaan (ze zijn hartstikke lief hoor, dat niet van) dat scheelt mij veel.
Afro, dat klinkt lekker allemaal!
Lief maakt gister een flinke pan pittige noodlesoep, precies waar ik zin in had. Kan ik denk ik mee lunchen en dineren. Terwijl hij gezellig bij z’n ouders aan het babbelen is 
MijnNaamIsHaas73
29-12-2023 om 12:19
Gefeliciteerd met oudste frut Teig!
Is inderdaad van de film afrodite. Ik kan me de muziek van de film niet herinneren, alleen het beeld van die grote witte vliegende hond.
Ik kwam hier lezen voor inspiratie maar ik ben er nog niet uit, dus ik kan niet melden wat we vanavond gaan eten. Ik heb ook niet veel tijd om te koken vanavond want man moet vanmorgen werken waardoor ik pas vanmiddag toe kom aan mijn geplande klusjes/boodschappen (we hebben niet echt een goed Nederlands woord voor errands). Ik ganog even verder surfen
FaithfulDuck87
29-12-2023 om 16:11
ik heb nog carpaccio liggen en sla, dus ik denk dat ik daar wat van brouw. Mss nog wat gebakken aardappeltjes erbij.
MijnNaamIsHaas73
29-12-2023 om 19:41
MijnNaamIsHaas73 schreef op 29-12-2023 om 12:19:
Ik kwam hier lezen voor inspiratie maar ik ben er nog niet uit, dus ik kan niet melden wat we vanavond gaan eten.
Het is chili con carne geworden. Met voor man en mij zwarte rijst erbij. Voor de kinderen tortillachips. Was heerlijk
Jynta1981
30-12-2023 om 10:46
Gister at ik alleen met de meisjes. Er lag nog een broccoli die op moest, rostirondjes en kipcordonbleu in de vriezer, dus dat werd het.
In de vriezer lag ook gehakt (en serieus voor een weeshuis aan eten, heb meteen 1 en ander verwerkt in het menu voor de komende 2 weken) en daar maken we vanavond taco's van. Met mais, paprika, ijsbergsla, komkommertjes en creme fraiche.
Morgen met oudjaar eten we allerhande hapjes. Nog even bedenken wat allemaal.
afrodite05
30-12-2023 om 10:49
Er was laatst iemand die zocht naar recepten met linzen (geen zin om op te zoeken wie dat was
). Ik kwam vandaag deze link tegen, misschien staat hier iets bij:
https://www.foodiesmagazine.nl/inspiratie/recepten-met-linzen/?fbclid=PAAaaC_vdmAUn0lmmFPzeXrC3YNSc7jU9m1-csOzpoBjetiLEK4Hyu0-3M9ZY
ToetieToover
30-12-2023 om 11:02
Moosey schreef op 29-12-2023 om 11:42:
Dank voor de beterschapswensen en Toetie, het ziet hier op de dijk ineens zwart van de journalisten.. of zouden die toch ergens anders voor komen?Hier overigens geen wateroverlast hoor. In het dorp schijnt men wel problemen te hebben met de afvoeren (het hoge water in de rivieren zorgt binnendijks voor een hele hoge grondwaterstand en kwelwater, wat blijkbaar weer zorgt voor extra druk op het riool) maar ons huis staat hoger op de dijk, wij hebben daar geen last van)
Hier ook hoogwater, ik heb wat dingen weggezet naar hoger gelegen terrein. De waterstand wordt hier gereguleerd en als ze veel water kwijt moeten, komt het hierheen en staat mijn vlonder onder water en daar stonden nog wat dingen die er niet konden blijven. Ondanks dat we water genoeg hebben, hoop ik op hevige regenval bij de jaarwisseling zodat er geen bommen worden gegooid. Ik heb ook al een plan voor de hapjes gemaakt en steeds meer mensen lijken zichzelf hier uit te nodigen maar ik heb vast genoeg. Meestal teveel.
Vanavond massaman stoof met mango/ui/rode koolstoof, pinda, kroepoek en Brown basmati rijst + ingelegde bloemkool + ingelegde komkommers en jawel daar issie weer: hartige kwark met lente-ui en zadenmix
.
Verder vandaag uiensoep en quesedilla (zwarte bonenpuree, lente-ui en kaas).
Moirmel
30-12-2023 om 11:05
Tagliatelle.
Voor de saus heb ik nog eens teruggegrepen naar een ouder recept waarbij je het gehakt samen met de rode ui, knoflook en een hoop kruiden zeker tien minuten zit fijn te hakken om alles goed te mengen. Daarna gebruik je een hele hoop (echt heel veel) olie om het in te roerbakken tot het vlees alle olie heeft opgenomen.
Normaal voeg je dan enkel nog passata toe, maar ik kan het niet laten om ondertussen wat wortels, paprika, selder en champignons te stoven (altijd extra groenten hier).
Resultaat is wel een saus met een uitgesproken vleessmaak.