Eten
Ted68
12-12-2023 om 20:08
Ik kook omdat ik degene ben die als eerste thuiskomt. Mijn man werkt tot 19uur,en de kinderen komen tussen 17.30 en 18.30 thuis. Ga morgen voor de donderdag voor koken. En vrijdagavond kook ik niet meer.... er zijn pizzas in de vriezer. En zondag doe ik voor koken voor maandag. Hebben we vanavond besloten.
Loulou39
12-12-2023 om 21:11
anijsblokje schreef op 12-12-2023 om 18:19:
@Ted: Waarom zouden alleen vrouwen koken?
Dat zegt Ted68 niet, het gaat om de bewondering van vrouwen die de hele dag werken (kan in mijn optiek ook een man zijn), en daarnaast nog koken. Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar ik neem het als een compliment! 💃🏻
Overigens kook ik elke keer extra: als ik alleen eet, doe ik bijvoorbeeld een tweepersoonsmaaltijd en bij vier personen doe ik ook vaak wat extra zodat ik altijd wat in de vriezer/koelkast kan doen.
Het grappige is, dat ik altijd wel zin heb in koken na een lange werkdag op locatie, maar als ik thuis heb gewerkt (of in het weekend), trek ik liever wat uit de vriezer 🤔
Moirmel
12-12-2023 om 22:02
Loulou39 schreef op 12-12-2023 om 21:11:
[..]
Dat zegt Ted68 niet, het gaat om de bewondering van vrouwen die de hele dag werken (kan in mijn optiek ook een man zijn), en daarnaast nog koken. Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar ik neem het als een compliment! 💃🏻
Overigens kook ik elke keer extra: als ik alleen eet, doe ik bijvoorbeeld een tweepersoonsmaaltijd en bij vier personen doe ik ook vaak wat extra zodat ik altijd wat in de vriezer/koelkast kan doen.
Het grappige is, dat ik altijd wel zin heb in koken na een lange werkdag op locatie, maar als ik thuis heb gewerkt (of in het weekend), trek ik liever wat uit de vriezer 🤔
Zelf kook ik ook altijd meer zodat er voor de volgende dag is of er porties in de vriezer kunnen, wel voornamelijk omdat mijn partner een warme maaltijd mee naar het werk neemt.
afrodite05
12-12-2023 om 23:18
Ik heb vandaag niet gekookt (ok, een peer gepureerd voor zoon, maar dat telt niet). Ik had een kerstdiner van werk. Vooraf konden we kiezen uit vega (iets met bietjes, geitenkaas, peer en walnoot) of vlees (vitello tonnato). Ik koos voor het laatste. Hoofd was een keuze uit vega (paddenstoelenrisotto met truffelmayo), vis (kabeljauw met stoofpeer, vond ik een vreemde combi) of bavette. Ik heb de bavette gekozen, was geslaagd. De risotto van mijn buurvrouw was behalve koud ook nog ongaar. Teruggestuurd, daarna was hij wel warm maar de risotto had nog steeds een crunch alsof je granola at. Blij dat ik dus niet voor de risotto was gegaan, daar twijfelde ik namelijk nog over. Na was voor iedereen gelijk: pistache-ijs (zou ik zelf nooit kiezen, had het daarom ook nog nooit geproefd, weet nog niet of ik het vaker zou kiezen) met een crumble, een klodder slagroom en wederom een peer. Blijkbaar was het thema "peer" en daar was ik vanochtend zelf al mee begonnen. Al met al prima, al waren de dronken collega's op een zeker ogenblik wat gênant. Ik ben niet al te laat naar huis gegaan.
Man schoof thuis een diepvriespizza in de oven. Was ook prima, zei hij 
Ted68
12-12-2023 om 23:36
Inderdaad het kanook een man zijn....en restjes om 7 mensen mee tevoeden heb ik nooit.....
Dewi-Sri2
12-12-2023 om 23:57
Afro, ik ben zo blij dat ik niks meer met dit soort bedrijfsfeestjes te maken heb! Ik heb het altijd al een gruwel gevonden.
Vanavond hadden we een simpel potje met noedels, kip en chinese kool. Was erg lekker. maar gisteravond... Geen idee wat we gegeten hebben. Ik ben de vriezer aan het legen en kwam een plastic verpakking tegen met een groene (leek het) curry. Ontdooien dus, in de veronderstelling dat het een soort ragout zou zijn. Was het niet.
Andere smaak, andere textuur. Een beetje vlokkig in het begin, maar een deel daarvan verdween bij het verhitten. We raadden nog dat het erwtensoep was, maar dat was het niet, want de structuur en de exacte smaak klopten niet. De smaak was heerlijk en eigenlijk best bekend, maar ik kon het niet herleiden. Bizar. Ik zou het vaker willen maken, maar dat gaat dus niet lukken. Aaahhggrr!!! Hoe frustrerend! SCHRIJF DAN OP DE ZAK WAT ER IN ZIT, TRUT!!
Gelukkig heb ik mijn hele simpele kerstmenu voor elkaar. 1e kerstdag fruits de mer voor ons tweeën, en 2e kerstdag een heel klassieke coq au vin voor ons en onze lieve franse vriendin. Zij zorgt voor het dessert, want daar ben ik heel slecht in. Als het een beetje meezit, worden het goede tijden.
Jynta1981
13-12-2023 om 07:31
Dewi: HAHAHAHAHAHA wat vaag! Je hebt het er toch ooit ingestopt 😂
Wij moeten ook echt de vriezer een beetje leeg gaan eten, dus zet vanaf nu wekelijks een avond "vriezer vondsten" op het menu. Gelukkig vries ik in en man bijna nooit, dus alles is keurig voorzien van een naam.
Vanavond eten we krieltjes, broccoli en vlees uit de vriezer, dus zo even kijken wat er ligt.
afrodite05
13-12-2023 om 07:38
Ik moest ook erg lachen om je mysterieuze vriezervondst, Dewi! Ik noteer alleen op de ziplockzakjes wat erin zit, niet op de bakjes. Ik wil niet (net als mijn moeder) alle deksels verklooien met van die half afgekloven etiketresten en daardoor overal plakzooi. Maar ik hou in een lijstjesapp bij wat ik in de diepvries leg aan maaltijden/maaltijdcomponenten, dus meestal weet ik wel wat wat is. Ook handig om niet elke keer naar de vriezer (op zolder) te hoeven lopen om te checken wat je hebt liggen.
Ik ga vanavond aardappeltjes bakken, daar gaat een hamburger bij en gekookte worteltjes. Ik hou niet van gekookte wortelen, maar ja, we gaan zoon een wortel aanbieden vanavond, dus ik moet eraan geloven. Ik vind het altijd zo'n zoetige weeïge smaak, net als pompoen en zoete aardappel. Geen fan. Hutspot heb ik dus nog nooit zelf gemaakt. Rauw vind ik wortel prima.
ToetieToover
13-12-2023 om 08:15
Tip voor de vriezerbakjes: schilderstape en potlood of balpen. Komt er heel makkelijk weer af. Soms te makkelijk dus je moet wel opletten als je graaft in je vriezerlade anders krijg je een verrassing net als Dewi.
Wortel enzo eet ik graag spicy, en dat doet me denken aan een blooper. Ik had met mijn babies-slaapgebrek-hoofd een restje wortel (met chili dus…
) gepureerd met een restje aardappelen als babyhapje en ingevroren. Familiefeestje, babyhapje mee uit de vriezer. Kinderen werden hongerig, kregen eten en ze bleven maar jengelig na elke hap. Ik snapte er niks van. Tweeling, en allebei deden ze zo raar. Mijn moeder gaf ze te eten en die proefde eventjes zelf. De vlammen sloegen haar uit! Zelf proefde ik het amper, voor mijn gevoel was het heel mild. Anyway ik heb me nog lang geschaamd en de familie heeft er nog lang grapjes over weten te maken. 
Dolfje
13-12-2023 om 08:21
Hahaha die vriezerverrassingen.
Ik vries het meeste in in bakjes van de Chinees en schrijf gewoon met een stift op de deksel wat erin zit. Als ik er aan denk
hier ook wel eens gedacht Chili con carne te hebben maar was het pastasaus. Dat aangevuld met een blik bonen en wat komijn en man merkte er niks van, was zelfs extra lekker.
Ik heb vandaag kerstbijeenkomst en ik geloof dat er een foodtruck komt maar daarmee weet ik nog niks want dat kan van alles zijn natuurlijk van friet tot Mexicaans tot pokebowl en weet ik wat. Beetje jammer dat we dan waarschijnlijk buiten ons eten moeten gaan halen met dit weer..
Man heeft morgen de kerstborrel en dat kan bij hun ook alle kanten op altijd maar is meestal wel goed, groot bedrijf dus groter budget dan bij ons.
Teigera
13-12-2023 om 10:28
Ooooh genant Afrodite, ongare risotto en dronken collega's. Bah. Volgende week ook op mijn werk een kerstborrel, ik ga voor de vorm een drankje drinken en wat kletsen en mooi op tijd weer weg. Bijeenkomsten met mijn eigen team, in klein comité, doe ik altijd meer moeite voor.
Ik werk 9 uur per dag dus avondeten koken zit er bij mij niet meer in doordeweeks. Gelukkig heb ik een man die dat doet, hij is thuis met de kinderen (studeert overdag) en doet veel in het huishouden. Vriezervondsten komen hier zeker weleens voor! Altijd spannend wat erin zit. Frut I vroeg van de week nog wanneer we weer eens "kliekjes" gingen eten, want dan staan er allemaal bakjes op tafel en mag je lekker kiezen waar je zin in hebt. Ik heb alleen helaas niet echt veel in de vriezer staan nu.
Vanavond kookt frut, ze koos voor tortellini gevuld met ricotta en spinazie, verwerkt in een ovenschotel met paprika, spinazie en kruidenkaas.
yette
13-12-2023 om 12:43
Ooh, dat soort verrassingen uit de vriezer, ken ik
Op het moment dat het er na het eten in gaat, denk je dat je het ècht wel onthoudt en ben je blij dat de boel aan kant is en je op de bank kan hangen ...
En tsja ... iets dat geen erwtensoep is, maar wel lekker ... was het misschien pastinaaksoep?
Hier vanavond krieltjes met een korstje uit de oven, gebakken Syrisch kaas voor De Vader, biefstuk voor de rest, salade, kliekje zoete aardappel van Ottolenghi (was gisteren een heel project, maar erg de moeite waard en het gaat de volgende keer vast sneller). We gaan vandaag samen koken, De Vader en ik. Doen we zelden, maar het is een van mijn favoriete dansjes. Verheug me erop 
Dewi-Sri2
13-12-2023 om 14:55
Nee, het was geen soep, ik denk toch ragoût, die heb ik een tijdje geleden gemaakt. Alleen de textuur was raar geworden, een heel klein beetje korrelig. Misschien door de bloem.
Vanavond mosselen. Ik zag ze bij Leclerc liggen, maar de voorverpakte waren allemaal over de datum. Toen zag ik pas dat er stickers op zaten met 'anti-gaspi', tegen verspilling dus. Nou ben ik helemaal niet zo voorzichtig met die data, met goed ruiken en proeven kom je een heel eind, maar dat kon hier niet en met mosselen durf ik het risico niet te nemen. Gelukkig had de visafdeling ook verse, onverpakte. Echtgenoot is helemaal gelukkig
.
Dolfje
13-12-2023 om 16:00
Ik zou morgen erwtensoep maken maar moet nu morgenavond ook werken dus ik bak een omelet en neem die mee en trek in de middag een klein blikje soep open. Net als straks want ik hou het niet vol tot ik eens rond 18:30 wat te eten krijg.
De erwtensoep komt dan volgende week ergens als ik er tijd voor heb.