Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-12-2023 om 16:44

hutspot met rookworst

Hier ook pakjesavond, maar alleen in ons eigen gezin. We eten noedelsoep, met oa kip en spinazie erdoor. Naar recept van Nick Toet, manlief vindt dat een leuke kok.

Caldo verde moest ik opzoeken, maar dat is dus boerenkoolstamppot is soepvorm?

Wij aten hutspot met gehaktballetjes en rookworst.
Morgen eten we macaroni, heb het prutje al gemaakt dus morgen alleen nog even macaroni koken. 

Koken jullie weleens vooruit? Ik en vriend hebben vooral maandag en dinsdag vaak een drukke werkdag, en ik was gister heel blij dat ik de hemelse kip zondag al had gemaakt en ik alleen pasta hoefde te koken. Misschien toch wat vaker op zondag alvast wat voorbereiden...

Vooruitkoken doe ik niet vaak, wel kook ik zo nu en dan dubbele porties waarvan een portie de diepvries in gaat. Meestal is dat een saus voor pasta, soep of een boemboe voor nasi. Tegenwoordig is de woensdag een drukke dag (allebei werken, kind daarna ophalen van de opvang), dus ik zorg ervoor dat ik op de woensdag iets makkelijks plan wat het liefst snel klaar is. Vandaag eten we bijvoorbeeld iets wat uit de diepvries komt en alleen nog even opgebakken hoeft te worden, een rijstgerecht dat iets wegheeft van paella. Eigenlijk gewoon rijst met chorizo, paprika, erwtjes, tomaat en wat kruiden. 

Ik geloof dat ik voor dit weekend lasagne heb gepland, daarvan maak ik ook meteen twee schalen: een om die dag te eten en een voor in de diepvries. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

06-12-2023 om 06:54

vandaag krieltjes met hamburger en salade. 

ik kook wel eens vooruit, bv stamppot ene dag maken, andere dag eten. Maar ook wel bv saus maken en dan op de dag zelf er pasta of rijst bij koken. Dan heb je in een klein kwartiertje het eten op tafel. Maar ook wel het vlees/groentemengsel voor nasi en dat in porties in de vriezer en op de dag zelf er rijst bij koken. 

afrodite05 schreef op 06-12-2023 om 06:48:

Vooruitkoken doe ik niet vaak, wel kook ik zo nu en dan dubbele porties waarvan een portie de diepvries in gaat.

Ja dat doe ik ook, echt vooruit koken niet. Ik heb ook geen weekplanning maar bekijk per dag waar ik zin in heb.

Vandaag eten we bloemkoolrijst met speklapjes.

yette

yette

06-12-2023 om 07:52 Topicstarter

Caldo verde is inderdaad een soort stamppot-soep. Oorspronkelijk maak je het met palmkool, maar boerenkool is een makkelijk en goed alternatief. Hier thuis is caldo verde een manier om tegemoet te komen aan De Vader die dol is op boerenkoolstamppot. De rest is niet zo gecharmeerd van de Hollandse keuken. 

Vooruit koken doe ik vooral bij gerechten die vrij veel tijd kosten zoals stoofvlees of zelfgemaakte veg-burgers. Dan verdriedubbel ik de hoeveelheid. 

Vandaag zelf te vullen wrapjes met oa gemarineerde vegetarische kip. 

wat smaakt er lekker bij/ in de kaasfondue?

En hoe maak je zelf kaasfondue 

Jynta1981 schreef op 05-12-2023 om 22:29:

Caldo verde moest ik opzoeken, maar dat is dus boerenkoolstamppot is soepvorm?

Wij aten hutspot met gehaktballetjes en rookworst.
Morgen eten we macaroni, heb het prutje al gemaakt dus morgen alleen nog even macaroni koken.

Koken jullie weleens vooruit? Ik en vriend hebben vooral maandag en dinsdag vaak een drukke werkdag, en ik was gister heel blij dat ik de hemelse kip zondag al had gemaakt en ik alleen pasta hoefde te koken. Misschien toch wat vaker op zondag alvast wat voorbereiden...

Ik kook bijna dagelijks vooruit, onderdelen van de maaltijd en/of de lunch, waarvoor ik overdag geen tijd heb. In de avond, na het sporten, kook ik (of samen met vriendlief) nog wat nodig is en ruimen we de keuken op. Er eindigt maar weinig in de vriezer, ik eet ook rustig 2 of 3 dagen hetzelfde. 

BritgetJones007 schreef op 06-12-2023 om 08:26:

1) niets

2) geen idee

Ik heb het 1x gemaakt maar ik vond het niet lekker. En ik houd dus echt van kaas!

palmkool, goed idee!

Ik kook soms weleens dubbel, zeker met de slowcooker ofzo. Dan vries ik porties in en dat laat ik rustig weken in de vriezer liggen, gaat altijd goed. Op de dag zelf opwarmen en rijst / pasta oid erbij koken, klaar. Maar vandaag koken voor morgen doe ik eigenlijk nooit. Maar ja, lief is thuis, dus die zorgt doordeweeks voor het eten.
Vanavond eten we tagliatelle met kruidige balletjes met mozzarella en sperziebonen.

BritgetJones007 schreef op 06-12-2023 om 08:26:

Geen idee of wat ik doe de officiële manier is, maar ik start met een klont roomboter van 30 gram, daarin bak ik wat geperste of fijngesneden knoflook kort aan, daar 30 gr bloem bij, even aanbakken en dan 300ml melk scheut voor scheut erbij, goed roeren met een garde. Daar kaas doorheen, kan allerlei soorten kaas zijn. Emmentaler/gruyère is lekker, maar je kan ook iets met schimmelkaas doen of gewoon jong belegen. Op smaak brengen met zout en peper. Scheut kirsch of witte wijn erdoor is ook altijd goed. Soms roeren we er gebakken spekjes doorheen.

Voor erbij/dippen: verschillende soorten (stok)brood, cherrytomaatjes, gestoomde broccoli, paprika .... vanalles kan. Worteltjes, bleekselderij...

Ja, en nu heb ik dus zin in kaasfondue...

ToetieToover schreef op 06-12-2023 om 08:59:

[..]

1) niets

2) geen idee

Ik heb het 1x gemaakt maar ik vond het niet lekker. En ik houd dus echt van kaas!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.