Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Deze week heb ik de allerbeste bakker ooit gevonden in ons dorp. Baguette, croissants, gebak, helemaal perfect en nog goedkoop ook. Appeltaartje to die for. Onbeschoft zitten schransen genieten vandaag, mede dankzij het schitterende weer.
Vanavond om het te vieren dus bavette (in de hoop dat de slager hem nu goed uitgesneden heeft), truffelrisotto en radicchiosalade.

Weet iemand van jullie of je verse salie kan invriezen? Zo niet, dan probeer ik het gewoon. Mijn megastruik begint te lijden onder de nachtvorst.

Ik krijg zin in allerlei dingen van vroeger. Morgen saté domba: saté van lamsvlees (hoewel ik niet van lamsvlees hou, maar ik wil het proberen) en sambal goreng boontjes. Later in de week spinaziesoufflé met fourme d'ambert. Nog even verzinnen wat ik daarbij doe. Dat soort dingen.
Dinsdag een makkelijke k&k pasta carbonara, want dan hebben we 's morgens een date met de apotheek voor een griep- en coronavaccinatie. Makkelijk, we hoeven er geen huisarts voor te zoeken, maar je weet nooit hoe je je erna voelt.
Ik hoop alleen dat het prachtige weer hier nog een dag of wat aanhoudt.

Moos, is het goed gegaan met het optreden van je man? Ik duim voor hem (en jou!).

Dewi-Sri2 schreef op 26-11-2023 om 17:57:

Deze week heb ik de allerbeste bakker ooit gevonden in ons dorp. Baguette, croissants, gebak, helemaal perfect en nog goedkoop ook. Appeltaartje to die for. Onbeschoft zitten schransen genieten vandaag, mede dankzij het schitterende weer.

https://www.youtube.com/watch?v=GhKMVlHz9FQ&ab_channel=80%27s90%27sMusicVideo%27sRemastered%40Videos80s

Of zijn er zoveel bakkers in je dorp?

Wat fijn voor hem Moosey, dat hij weer optreedt! 

Ik hou ook erg van peterselie. Dat pastagerecht met bloemkool ken ik en daar heeft het echt toegevoegde waarde vind ik dan.
Vanochtend een perentaart met frangipane-vulling gebakken, ook die was goed gelukt. Vanmiddag door de visite is het grootste deel van de perentaart alweer verdwenen, van het gevuld speculaas heb ik wat meer over. Maar dat is prima, morgen is de echte verjaardag van frut II en wat ik daarna over heb komt later wel op.
Avondeten was een quiche met o.a. spinazie, zongedroogde tomaten en "gegrilde stukjes" van Garden Gourmet. Toe een raketje want ik wil m'n vriezer (bijna) leeg eten.

yette

yette

26-11-2023 om 20:53 Topicstarter

@ Dewi, mijn salie is wintergroen. Het blad is dan alleen iets steviger en donkerder. Maar de smaak blijft prima, dus ik pluk het hele jaar door. Weet je zeker dat je een soort hebt die wèl blad verliest? 

Invriezen kan trouwens prima. Drogen ook. 

Optreden ging erg goed en was erg leuk, hij was er een beetje hyper van Toen dus nog maar wel een hapje gaan eten bij een tentje in de buurt waar ik al langer nieuwsgierig naar was (het heeft wel wat overeenkomsten met de plek waar ik werk) en dat bleek het erg leuk en heel erg lekker. Ik had voor een aardappelpannenkoekje met mierikswortel, biet en nog wat en als hoofd snoekbaars, aardappelpuree, wortelpeterselie en botersaus. Heel erg lekker en goed gemaakt. En het was erg gezellig. Allemaal leuk dus. 

Fijn, Moosey! Klinkt goed en lekker

Wij eten vanavond boerenkoolstamppot met rookworst en wat stoofvleesjus erbij. Mijn stoofvlees is vaak te nattig, waardoor ik een paar bakjes jus eraf kan scheppen. Prima in dit soort situaties! 

Vanmiddag komt mijn moeder lunchen en dan bak ik een Turks brood af dat nodig op moet. Ik heb er brie bij en kip kerriesalade, en straks maak ik nog een snelle tonijnsalade. Misschien warmen we ook nog iets van de tomatengroentesoep op die ik gisteren in elkaar heb geflanst. 

Gefeliciteerd met de verjaardag van frut II, Teigera. Time flies… 

Klinkt fijn, Moosey!

Wat een luxe, meerdere bakkers in je dorp, Dewi-Sri! In ons dorp is helemaal niets, zelfs geen bakker of kruidenier.

Ik denk dat we vandaag een snelle pasta eten. Er is nog tomatensaus over van de pizza’s van zaterdag die ik met het een en ander kan opleuken. Mss gooi ik alles nog met wat mozza in de oven zodat het een gratin wordt.

Over gratin gesproken. Heeft iemand een succesrecept voor gratin dauphinois, zo een die niet kan mislukken? Ik lijk dat maar niet onder de knie te krijgen, maar vind het wel erg lekker.

Aardappelgratin: 800 gram aardappels. Schillen en in dunne schijfjes snijden. Vorm met 3 tot 4 tenen knoflook insmeren. Schijfjes aardappel erin. Ik doe er nog geraspte gryere door. En dan een Guss van 300ml melk, 350 ml room, zout en peper erover gieten. Op 180 graden boven en onder warmte ca 60 minuten in de oven.

Zo maak ik het eigenlijk altijd...Ik reken altijd 200 gram aardappels per persoon...

Ik maak vanavond 2 hartige taarten; 1 met gryere en en emmentaler, en een kip kersen taart met kappertjes en curry...

Hé dank je wel Ted! Daar kan ik wel wat mee. Wat voor aardappels gebruik je ? En die kook je niet van tevoren dus? Snijd je die aardappels met een mes in plakjes of gebruik je een mandoline o.i.d?

Ik snij ze met een mes, en ik gebruik aardappels die een beetje melig zijn...ongekookt. En soms doeik het een half uur in deoven, en bak het dan de volgende dag af... Is makkelijk na een dag werken....

Hey ben ik ook weer eens. Hmm, aardappel gratin. Ga ik binnenkort ook weer eens maken. Ik maak het eigenlijk altijd alleen met melk, vind ik lekkerder. Ook een combi van aardappel knolselderij vind ik lekker, minder machtig. Verder gebruik ik alleen knoflook, zout, peper en knof, geen kaas. *edit: en BOTER natuurlijk!*

Eergisteren maakte ik Laksa met groente (wortel, champignons, spruiten, bloemkool, broccoli, lente ui, veel koriander). Gisteren hadden we citroen risotto en erbij in de oven geroosterde spruitjes met hazelnoten. 

Vandaag ga ik Sayur Lodeh maken, en sambal goreng tempeh. En iets met ei nog. Witte rijst erbij. 

yette schreef op 26-11-2023 om 20:53:

@ Dewi, mijn salie is wintergroen. Het blad is dan alleen iets steviger en donkerder. Maar de smaak blijft prima, dus ik pluk het hele jaar door. Weet je zeker dat je een soort hebt die wèl blad verliest?

Invriezen kan trouwens prima. Drogen ook.

Van de winter was hij helemaal zwart geworden en verloor hij ook een hoop blad, maar van het voorjaar kwam hij opnieuw op. Ik ga dus maar een voorraadje invriezen.

Irma, ons "officiële" dorp heeft ook alleen maar een kroegje, waar monsieur le maire tussen de middag zijn borrel komt halen . Maar we hebben gelukkig verderop een vrij welvarend dorp met die bakkers, een Intermarché, een Aldi, veel kappers... Kwartiertje met de auto, dus dat is te overzien.

Ik had gepland vandaag die saté domba te maken, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Echt zo'n blèèègh-dag. Ik trek vanavond een pot Patak's open en gooi er wat garnalen en courgette in. Flinke hap chilipoeder erdoor, rijst erbij, klaar.

Ik las net dat het in Nederland sneeuwt, wat vroeg! En wat ben ik dolblij dat ik hier zit.

Ja hé, nou heb ik dus trek in aardappelgratin! Maar morgen komt de appie met boodschappen voor 1,5 week en daar zitten geen ingrediënten voor aardappelgratin bij. Staat ook helaas niet op het weekmenu voor de komende week, dus moet daarna dan maar. 

Even een vraagje naar advies:
Mensen hier die ervaring hebben met kreeft? Is het de moeite, valt de bereiding mee? 
Nog nooit kreeft gegeten en sinds kort ligt die in vriesafdeling van de lidl, dus ik ben nieuwsgierig. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-11-2023 om 16:40

ik maak een grote salade met daarbij een paar kleine kipgehaktballetjes met Italiaanse kruiden

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.