Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-11-2023 om 16:57

gevulde ravioli met 3 kazen. Erbij een salade met geitenkaas, zoetzure rode ui, pestodressing.

Teig, wat een heerlijke reisplannen hebben jullie! Het kleine stukje Indonesië dat ik ken, is zo leuk (Java en Bali). Maar goed, het is alweer jaren en jaren geleden dat ik er voor het laatst was, dus dat zegt niks over nu. Maar ik ben al die keren dat ik er was nooit ziek geweest, echtgenoot ook niet. En we deden niet eens overdreven voorzichtig met eten en drinken. Geen water uit de kraan of kip uit een kraampje op straat, dat is het soort dingen waar we op letten, hoewel ik op Bali een keer gedachteloos uit de kraan stond te drinken. Niks van gemerkt. Wel vaak heerlijk gegeten, voor een habbekrats!

Hier worden het vanavond moules marinières, lekker simpel met stokbrood en een sausje. Ze hebben hier hele kleine mosseltjes, moules de bouchot, die ontzettend lekker zijn. Ik vind ze lekkerder dan die Zeeuwse krachtpatsers, fijner van smaak. En voor morgen heb ik foe yong hai op het programma staan wegens een overdaad aan eieren.

Ik sta as we speak te koken: kipkerrie met sperziebonen en rijst. Ik wilde nog zoetzure komkommers erbij, maar er ligt nog maar 1/3 komkommer, én ik heb geen zin om naar de AH te lopen voor slechts 1 komkommer, dus helaasch pindakaasch.

Vandaag een Tomkha-rivierkreeftjes soepje met taugé en peultjes. Erbij ‘Saitaku nori snack with buckwheat’ bij wijze van crackers.

Verder nog gegrilde halve tomaten, gegrilde aubergineplakjes en zacht/zoetgebakken uien, met glutenvrije linzenspaghetti en bij wijze van saus tahin met knoflook (gevijzeld met kokend water), chili en limoensap en -rasp. Bestrooid met verse peterselie. 

Dewi-Sri2 schreef op 07-11-2023 om 16:57:

Teig, wat een heerlijke reisplannen hebben jullie! Het kleine stukje Indonesië dat ik ken, is zo leuk (Java en Bali). Maar goed, het is alweer jaren en jaren geleden dat ik er voor het laatst was, dus dat zegt niks over nu. Maar ik ben al die keren dat ik er was nooit ziek geweest, echtgenoot ook niet. En we deden niet eens overdreven voorzichtig met eten en drinken. Geen water uit de kraan of kip uit een kraampje op straat, dat is het soort dingen waar we op letten, hoewel ik op Bali een keer gedachteloos uit de kraan stond te drinken. Niks van gemerkt. Wel vaak heerlijk gegeten, voor een habbekrats!

Hier worden het vanavond moules marinières, lekker simpel met stokbrood en een sausje. Ze hebben hier hele kleine mosseltjes, moules de bouchot, die ontzettend lekker zijn. Ik vind ze lekkerder dan die Zeeuwse krachtpatsers, fijner van smaak. En voor morgen heb ik foe yong hai op het programma staan wegens een overdaad aan eieren.

De ovenomelet die ik wel eens maak, bestaat uit 6 geklutste eieren en ‘restjes’. Als ik aardappels of rijst heb, gebruik ik dat. Anders voeg ik kikkererwtenmeel toe (100 gram), dat mix ik met de eieren.

Ik vet een quichevorm in met boter en leg daar de restjes in: aardappels, groente. Dan schenk ik daar overheen de geklutste eitjes met kruidenmix. In ieder geval zout en peper. En bovenop gehalveerde kerstomaatjes met de snijkant omhoog. Uiringen bovenop zijn ook mijn favoriet. Dan plet ik alles nog een beetje met een vork of bij ongeduld met mijn handen, zodat alles net wel net niet ‘onder’ staat. Bakken voor 40 minuten op 150 graden heteluchtoven. Soms zet ik de timer op 30 minuten en rasp de laatste 10 minuten nog wat kaas er overheen.

Eet smakelijk 

Dank je wel, Toetie!! Die kan bij de 'recepten als ik geen inspiratie heb maar wel restjes'. Dat gaat deze week dus vast gebeuren. 

Erwtjes, broccoli, aardappels en een runder chipolata worstje. 
Morgen chili con carne met wraps.
Vrijdag pita of Turk brood met shoarma (nou ja, kippendij met groente en shoarma kruiden) met Ijsbergsla en Knoflooksaus.

Goed om te weten Dewi-Sri, qua niet ziek geworden. Ja Indonesie is zo groot, wij gaan er ook maar een fractie van zien natuurlijk.
Vanavond kookt frut I, spaghetti met gehaktballetjes en rode saus was het idee, van haar moeder moet daar dan nog groente bij  dus dan zijn we wel weer rond.

Ik heb gisteravond alvast de ovenschotel met rodekool, gehakt en puree gemaakt. Was eigenlijk een foutje, die had ik vandaag voor morgen moeten maken, maar ach, dan eten we het vandaag maar vast. Schuift de planning voor vandaag door naar morgen, ook prima.

Ik maak vanavond kip goulash naar een recept van lekker en simpel. Ik doe er nog een zak spinazie door voor wat extra groenten. Ik had heel enthousiast de dubbele hoeveelheid ingrediënten gekocht toen ik zag dat het recept voor 2 personen is. Dus met de dubbele hoeveelheid zouden we eigenlijk met z'n 4en kunnen eten. Ik ga even kijken hoe het uitkomt, maar ik vind 150gr kip per persoon niet nodig. Dus misschien hou ik er een kleinere portie van over voor als man of ik niet thuis eet. 

Ik zou na de griepprik vanmiddag boodschappen gaan doen en net thuis van een half uur fietsen door de regen en wind en heb nog steeds hoofdpijn en ben moe dus het wordt hier iets uit de voorraad. Heb nog 2 spinazie-kaas rondo's. Die gaan in de airfryer en dan gooi ik wat prei /sperziebonen met knoflook en ui en kerrie oid in de wok. En misschien nog een kom soep uit blik of zak erbij. Zal wel smaken en morgen zien we wel verder.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-11-2023 om 16:37

vanmiddag op het werk een kom snert gegeten. Dus ik eet wat makkelijks, mss gewoon een gebakken ei oid

Teigera schreef op 08-11-2023 om 08:37:

Goed om te weten Dewi-Sri, qua niet ziek geworden. Ja Indonesie is zo groot, wij gaan er ook maar een fractie van zien natuurlijk.
Vanavond kookt frut I, spaghetti met gehaktballetjes en rode saus was het idee, van haar moeder moet daar dan nog groente bij dus dan zijn we wel weer rond.

Maar dat is ook heel persoonlijk hoor, dat ziek worden. Ik weet niet hoe oud jouw frutjes zijn, maar een beetje voorzichtig zijn kan echt geen kwaad. Geen ijsblokjes, flesjes drinken moeten dicht zijn, fruit liefst geschild. Niet eten bij de tentjes op straat.Tip van mijn apotheker destijds, toen ik vroeg om een fikse hoeveelheid ORS: koop dat dure, vieze spul niet, maar neem een flinke hoeveelheid zoute drop mee (als jullie dat lusten natuurlijk). Moeten jullie nog vaccineren, of hoeft dat tegenwoordig niet meer?

Sorry voor de off-topic. De foe yong hai staat nog steeds op de planning. De eieren verkopen ze hier vaak in dozen van 12, en toen ik dacht dat ik er vrijwel doorheen was, bleken er nog 6 in te zitten. Tja, en wat doe je met twee personen met 18 eieren? Juist. En Toetie's recept voor ovenomelet komt me dan ook zeer goed uit.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-11-2023 om 17:49

Friezinnetje schreef op 08-11-2023 om 16:37:

vanmiddag op het werk een kom snert gegeten. Dus ik eet wat makkelijks, mss gewoon een gebakken ei oid

ik had nog een naanbrood liggen en daar maak ik een soort pizzaatje van. 

Dewi-Sri2 schreef op 08-11-2023 om 17:00:

[..]

Maar dat is ook heel persoonlijk hoor, dat ziek worden. Ik weet niet hoe oud jouw frutjes zijn, maar een beetje voorzichtig zijn kan echt geen kwaad. Geen ijsblokjes, flesjes drinken moeten dicht zijn, fruit liefst geschild. Niet eten bij de tentjes op straat.Tip van mijn apotheker destijds, toen ik vroeg om een fikse hoeveelheid ORS: koop dat dure, vieze spul niet, maar neem een flinke hoeveelheid zoute drop mee (als jullie dat lusten natuurlijk). Moeten jullie nog vaccineren, of hoeft dat tegenwoordig niet meer?

Geen ijsblokjes en geen "open" drinken inderdaad, geen zelfgemaakte ijsjes, daar houden we ons wel aan. Eten bij tentjes op straat hebben we destijds in China veel gedaan, lekker juist, maar dan wel daar waar veel Chinezen staan en de omloopsnelheid hoog is. En natuurlijk alleen goed gaar, niks rauw. Maar goed, het kan toch misgaan, ondanks goede ideeën. Zoute drop, die tip kende ik nog niet. Wel slim misschien, voor de zouten indien het toch misgaat. Frutjes zijn dan 6 en 9. En ja, er zijn wel vaccinaties die (vooral zij) nog moeten gaan halen. Lief en ik hebben er al wat meer verzameld door de jaren heen, maar we laten ons nog goed voorlichten en nemen wat aangeraden wordt uiteraard.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.