Eten
Dewi-Sri2
20-07-2023 om 17:54
Heerlijk Yette, ik geniet helemaal met je mee.
Hier was het vandaag een soort voorbereidingsdag, want van maandag t/m woensdag zijn ze hier bezig om zonnepanelen te installeren. Ze maken ook gelijk een aansluiting voor een inductieplaat, maar daar moet mijn kookeiland voor aangepast worden. Die plaat is veel groter dan mijn (flessen)gaskookplaat, dus er moet een stuk uitgezaagd worden. Ik moest dus een hoop opruimen en kwam een bus shoarmakruiden tegen. Dat gaat het worden. Ik heb kipfilet uit de vriezer gehaald, met een 'eclectische' salade (een zooitje ijskastrestjes dus), een afbakstokbroodje en een knoflooksausje van griekse yoghurt met heeeeel veel knoflook. Ik heb er nu al zin in. Morgen gaan we de toerist uithangen in een stadje in de buurt en daar lekker lunchen.
Dolfje
20-07-2023 om 18:57
Wij aten gekruide kipfilethaasjes met sperziebonen in pittige tomatensaus.
anijsblokje
20-07-2023 om 22:32
Klinkt heerlijk, yette! En @Dewi hoe is het eigenlijk afgelopen met Orange?
Ik had vandaag gekookte aardappels van eigen grond waar ik nu ben, rundershoarma van lokaal rund, koolrabisalade met appel, krenten, hazelnoten en een yoghurt-citroen-olijfoliedressing en een salade van plaatselijke snijbiet en plaatselijke wortel. Een zeer Hollandse dame blanche-met-stracciatella-ijs om de Hollandse sferen te completeren en jullie weten dat ik niet thuis ben en dat ik niet degene was die kookte. Maar ik heb wel lekker gegeten! (ben alleen wel ook blij dat het niet elke dag zo hoeft)
Dolfje
20-07-2023 om 22:44
Ik denk dat ik morgen hamburgers of ander vlees bij de Turkse slager ga halen. En dan kunnen we dat eten met een maiskolf of met salade of iets anders wat ik dan nog moet verzinnen. Eerst werken en dan sporten en dan zie ik het wel.
Zaterdag gaan we bij vrienden eten en borrelen. Kan meteen door na mijn werk 
Moosey
20-07-2023 om 23:13
Hm, koolrabi, lekker. Die van mij worden weer ns aangevreten in de moestuin, althans, eentje. De andere 2 overleven het hopelijk beter.
Yette, dat klinkt weer heerlijk daaro.
Wij aten de afgelopen 2 dagen groentesoep, waar weer een rest andijviestamppot in verwerkt was. Dag 1 met een boterham maar op dag 2 hadden we een Too good to go van onze favoriete bakker, en daar zitten altijd croissants in. Dit keer volkoren croissants (hoe hij het doet weer ik niet, maar ze zijn echt goddelijk) En het allergoddelijkst als je ze kunt soppen in soep, echt waar. Ik kan het iedereen aanraden 
Vandaag had ik zin in iets met rijst en ik had heel veel groenten in de la, dus werd het gado gado. Met werkelijk de beste pindasaus die ik ooit heb gemaakt, namelijk van pindakaas, kokosmelk, sojasaus, sambal (hele scherpe van groene rawits) en kaffir limoen-zest (ik had laatst kaffir limoenen gekocht om zaden uit te winnen om plantjes uit op te kweken, voor de blaadjes. Maar ze natuurlijk meteen maar even geraspt en de zest in olie gedaan. Nu heb ik fantastische kaffir limoenolie) Echt superlekker. Morgen in de herhaling.
Moosey
20-07-2023 om 23:16
Oh ja, keukenmachine voor snijden: ik doe het nooit. Thuis, althans, op werk kan ik niet zonder. Ik heb een Magimix maar die gebruikte ik alleen voor cateringklussen, die ik nooit meer doe sinds ik een baan heb. Voor de hoeveelheden die ik privé maak vind ik neerzetten/schoonmaken/opruimen teveel werk.
afrodite05
21-07-2023 om 07:28
Klinkt heel goed, Yette! Ik ben benieuwd naar wat je uiteindelijk heel hard nodig bleek te hebben, wat je van tevoren niet wist
Ik gooi vanavond wat aubergine, tomaat, ui en puntpaprika in de oven, daar bak ik gnocchi bij en daar komt een bol burrata bovenop.
Vanmiddag een restje van de salade van gisteren. Nou, ik heb nog nooit zo snel en zo makkelijk tomaat gesneden! Wauw. Ik was positief verrast over de snijfunctie. Binnenkort eens kijken of dat apparaat ook goed julienne kan snijden/raspen, ik heb nog een leuk recept met geraspte courgette waar ik normaal te lui voor ben. Het schoonmaken valt gelukkig mee, alles kan in de vaatwasser.
ToetieToover
21-07-2023 om 08:31
Dat lijkt me wel wat, die limoenblaadjes. We hebben die nog niet in onze ‘tropische’ kas op de stadsmoestuin. Goed idee om zelf zaden te oogsten!
Ook wil ik weer een foodprocessor want ik snijd alles met een mes en nu ik voor zoveel mensen kook, mis ik hem echt, vooral met raspen! Ik ben er alleen nog niet uit welke.
Voor het bezoek maak ik toetjes, zelf ben ik daar niet zo van. Vanavond wordt het maisgriespudding met bitterkoekjes en slagroom. Dat toetje heb ik alvast staan koken. Vanavond gaat de grote (ingemetselde) barbecue aan en daarvoor ga ik nog wat sausjes, kruidenboter, salades enzo maken en vlees/kip/vis marineren.
Vandaag de intocht en vanavond gaan de gasten weer. Mijn oma had zo’n tegeltje in de wc: “gasten en vis blijven maar drie dagen fris” en die snap ik nu wel ![]()
Teigera
21-07-2023 om 09:05
Mijn vakantie is begonnen
, ruim vier weken, ik vind het zo luxe! En gisteren ook m'n baan opgezegd, na de vakantie nog een paar weken werken en dan begint de nieuwe baan. Zin in. Al ga ik ook met weemoed terugkijken, ik ken mezelf...
Op verzoek van jongste frut eten we vanavond hapjes. Platbrood met dips, tomaatolijf-stokbrood met Frans kaasje, rauwkostsalade, bladerdeeghapje met feta, Italiaans gekruide kipgehaktballetjes, dat komt wel goed. Voor toetje heeft hij vanillevla uitgekozen.
FaithfulDuck87
21-07-2023 om 09:10
klinkt heerlijk Teigera, en succes met je nieuwe baan.
Ik weet het nog niet wat ik ga eten, heb de vriezer vol met half-fabrikaten, dus ik trek er zo maar een bakje uit en dan zie ik het wel
Dolfje
21-07-2023 om 09:17
Fijne vakantie Teig en hapjes zijn wat mij betreft ook altijd goed.
Ik was net al wandelen en paar boodschappen halen en natuurlijk wat vergeten en de slager was nog niet open dus vanmiddag even terug.
Ik ga dus hamburgers halen en erbij salade al la big Mac salad stijl. Maar ipv rul gehakt dus hamburgers.
Jynta1981
21-07-2023 om 11:52
Wij eten vanavond rundvlees die ik zo de slowcooker ingooi, trek in! Voor de kids witte bonen in tomatensaus erbij, voor ons rode kool en aardappelpuree.
Morgen gooi ik wederom de slowcooker aan voor Hemelse Kip, de favoriet van de jongste. Ik maak het meteen 2x, 1x kan dan de vriezer in. Erin zit kip, prei, lente-ui, kastanjechampignons en roomkaas. Erbij tagliatelle.
Zondag is het verzoek soep, groentesoep welteverstaan. Erbij een tosti of een broodje ei ofzo.