Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

anijsblokje schreef op 18-07-2023 om 17:29:

Hollandse Nieuwe vandaag hier! Met brood.

Daar mag je me 's nachts voor wakker maken, graag met uitjes. Hier helaas niet te krijgen, dus ik begrijp Dewi-Sri2's reactie volkomen...

Je Syrische maaltijd klinkt overheerlijk, Teigera!

De gnocchi van gisteren waren weer heerlijk. Man heeft nog een portie mee naar werk kunnen nemen voor lunch.

Vanavond pulled pork op een soort  Marokkaans brood. Met (K&K) coleslaw. De pulled pork maakte ik gisteren al.

In elk geval ijsbergsla en komkommer, of ik er een stukje kip bij bak of een vegetarische variant in de airfryer gooi weet ik nog niet.

Wat zie ik hier weer een hoop lekkere dingen voorbij komen  

Hier op het menu: pastasalade met feta (oké, niet liegen: witte kaas), ingelegde rode ui, kalamata olijven, cherrytomaten, komkommer en gegrilde courgette. Ik denk dat ik ipv een dressing een knoflooksausje maak. En er zijn nog pistachenootjes over, dus die gooi ik er wellicht ook nog doorheen.

RoosOpJeHoed schreef op 19-07-2023 om 08:39:

Wat zie ik hier weer een hoop lekkere dingen voorbij komen

Hier op het menu: pastasalade met feta (oké, niet liegen: witte kaas), ingelegde rode ui, kalamata olijven, cherrytomaten, komkommer en gegrilde courgette. Ik denk dat ik ipv een dressing een knoflooksausje maak. En er zijn nog pistachenootjes over, dus die gooi ik er wellicht ook nog doorheen.

Hoe ging het pellen  ?

ToetieToover schreef op 19-07-2023 om 08:41:

[..]

Hoe ging het pellen ?

Bij het kopen heb ik altijd zo'n idyllisch beeld dat ik op de veranda zit met een muziekje op de achtergrond, kwetterende vogels, voeten omhoog en dan rustig nootjes pellen.

Nu heb ik a) geen veranda en b) een chaotisch hoofd, dus het was op etenstijd: oh ja, die nóótjes! Maar tien minuten en een paar zere duimen later hadden we toch gepelde pistachenootjes

Vandaag rijst met een groentenwok en vis papillot. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-07-2023 om 16:35

ik at op het werk tussen de middag al noodles met kip en omelet. 
Straks maak ik tosti

RoosOpJeHoed schreef op 19-07-2023 om 10:35:

[..]

Bij het kopen heb ik altijd zo'n idyllisch beeld dat ik op de veranda zit met een muziekje op de achtergrond, kwetterende vogels, voeten omhoog en dan rustig nootjes pellen.

Nu heb ik a) geen veranda en b) een chaotisch hoofd, dus het was op etenstijd: oh ja, die nóótjes! Maar tien minuten en een paar zere duimen later hadden we toch gepelde pistachenootjes

Dat soort dingen overkomt mij nou ook regelmatig. En leer ik ervan? Neuh...

Vanmiddag hebben we de toerist uitgehangen in een erg leuk plaatsje, op een goddelijk terras in de schaduw. De witte wijn was er uitstekend, maar jammer genoeg was het te ver uit de buurt om er ook te gaan eten vanavond. De wegen hier zijn niet van dien aard dat je na het donker lekker ontspannen rijdt. Ik maak dus voor echtgenoot vanavond een snel oosters prutje en ik heb (nog steeds) gazpacho staan. Ik denk meloen met serranoham vooraf, anders vergeet ik hem weer en ligt hij over drie dagen te zieltogen in de groentela.

Dolfje schreef op 19-07-2023 om 08:36:

In elk geval ijsbergsla en komkommer, of ik er een stukje kip bij bak of een vegetarische variant in de airfryer gooi weet ik nog niet.

Het wordt dit met honingmosterdsaus en feta witte kaas blokjes erdoor met falafel.

Ik las hier ergens nieuwe haring en dat wordt morgen lunch/thuiskom maaltijd met een bietjes/rucolasalade en hartige kwark met zadenmix. Erbij mosterdsoep.

Ik denk maar een beetje vooruit met zoveel eters. En ik wil het makkelijker. Diner wordt dus linzenspaghetti met een enorme pan tomatensaus met daarin gehakt, ui, groenten. En parmezaanse kaas 

Toetje ouderwetse gelatinepudding met aardbeien van de moestuin en slagroom. 

Haha, ik moest wel lachen om die pistachenoten. Ik heb een keer voor een recept bij mijn ouders thuis een middag nootjes zitten pellen. Super gefrustreerd, want telkens kwam er iemand die even een graai deed uit de bak met de gepelde nootjes. Dus aan het einde van de middag vond ik iedereen stom  Sindsdien koop ik gepelde pistachenoten als ik ze nodig heb voor een recept. Mooi niet dat ik dit nog een keer laat gebeuren, trauma!

Hier is schoonvader jarig en hoewel hij voorgaande jaren steevast mijn verjaardag en ook onze trouwdag vergat (geen kaartje, telefoontje, gewoon niets, heel onattent), gaan we er wel langs. Ben benieuwd of hij dit jaar weer alles vergeet. Ik heb niet veel met hem, maarja, de enige ouder van man, dus plichtsbesef. Man gaat er wekelijks heen, op een doordeweekse dag waarop ik normaal gesproken werk, dus dan ga ik nooit mee. Ik zie hem dus niet vaak. Na de verjaardag (gelukkig maar kort overdag, tussen twee meetings van man door) denk ik dat ik weinig puf heb om te koken, dus het worden broodjes kroket. Maar ik ga er wel een salade bij maken, deels als excuus om mijn nieuwe food processor van KitchenAid te gebruiken. Tomaten, komkommer en paprika gaan door dat apparaat (ben heel benieuwd), verder gaan er kikkererwten en feta (geen witte kaas, echte feta!) door de salade. Die salade wil ik eigenlijk vanochtend al maken, hopelijk lukt dat. 

Ik twijfel altijd over die food processors/keukenmachines. Aan de ene kant heel handig, zeker bij grote hoeveelheden snijwerk, maar aan de andere kant moet je de groente vaak eerst in verwerkbare stukken snijden. Tja, dan kan je misschien net zo goed meteen doorgaan met snijden, dan heb je minder afwas. Maar goed, hebbedingetje en mooi knalrood, we zien wel hoe vaak ik hem daadwerkelijk ga gebruiken. Zijn jullie fan van die apparaten of gebruiken jullie liever een good old mes met snijplank?

Zo'n apparaat heb ik niet, ik heb een mandoline om groente te snijden en als het klein moet doe ik het in het hakmolentje van de staafmixer.
Ik denk dat ik met voor 2 personen groente snijden misschien sneller ben dan dat apparaat schoon maken en dan snijd ik niet eens heel snel.

afrodite05 schreef op 20-07-2023 om 06:54:

Haha, ik moest wel lachen om die pistachenoten. Ik heb een keer voor een recept bij mijn ouders thuis een middag nootjes zitten pellen. Super gefrustreerd, want telkens kwam er iemand die even een graai deed uit de bak met de gepelde nootjes. Dus aan het einde van de middag vond ik iedereen stom Sindsdien koop ik gepelde pistachenoten als ik ze nodig heb voor een recept. Mooi niet dat ik dit nog een keer laat gebeuren, trauma!

Hier is schoonvader jarig en hoewel hij voorgaande jaren steevast mijn verjaardag en ook onze trouwdag vergat (geen kaartje, telefoontje, gewoon niets, heel onattent), gaan we er wel langs. Ben benieuwd of hij dit jaar weer alles vergeet. Ik heb niet veel met hem, maarja, de enige ouder van man, dus plichtsbesef. Man gaat er wekelijks heen, op een doordeweekse dag waarop ik normaal gesproken werk, dus dan ga ik nooit mee. Ik zie hem dus niet vaak. Na de verjaardag (gelukkig maar kort overdag, tussen twee meetings van man door) denk ik dat ik weinig puf heb om te koken, dus het worden broodjes kroket. Maar ik ga er wel een salade bij maken, deels als excuus om mijn nieuwe food processor van KitchenAid te gebruiken. Tomaten, komkommer en paprika gaan door dat apparaat (ben heel benieuwd), verder gaan er kikkererwten en feta (geen witte kaas, echte feta!) door de salade. Die salade wil ik eigenlijk vanochtend al maken, hopelijk lukt dat.

Ik twijfel altijd over die food processors/keukenmachines. Aan de ene kant heel handig, zeker bij grote hoeveelheden snijwerk, maar aan de andere kant moet je de groente vaak eerst in verwerkbare stukken snijden. Tja, dan kan je misschien net zo goed meteen doorgaan met snijden, dan heb je minder afwas. Maar goed, hebbedingetje en mooi knalrood, we zien wel hoe vaak ik hem daadwerkelijk ga gebruiken. Zijn jullie fan van die apparaten of gebruiken jullie liever een good old mes met snijplank?

Haha, ik heb een Griekse kennis en die wil ook niks weten van witte kaas. Ook zegt ze altijd: "als je ergens feta overheen gooit betekent het niet dat het gerecht meteen Grieks is" Ja sorry, ik cheat soms als het in de aanbieding is... Wat food processors betreft: ik heb een man die echt heel snel kan snijden. Ben ik jaloers op, mij lukt dat niet. Ik heb zo'n snij apparaat bij mijn staafmixer zitten. Groot en lomp ding, nooit gebruikt. Ik vind het veel te onhandig qua schoonmaken. Dus ik blijf bij mes (van Wüsthof en Victorinox) en snijplank.

Vanavond eten we volkoren wraps met kipreepjes, drie kleuren paprika's en een rood uitje. TexMex kruiden erdoor, klodder crème fraîche erbij.

Ik vind mijn Magimix wel handig soms, voor snijden / hakken.

Gisteravond aten we een gepaneerd visje uit de oven, met knoflook-rozemarijnkrieltjes en gele courgette met tomaatjes. Vanavond maak ik denk ik chicken pie a la Jamie Oliver, met kastanjechampignons, prei, erwtjes, even kijken wat er voor groente nog in de la ligt, verder wat room en mosterd en dan bladerdeeg eroverheen. 

yette

yette

20-07-2023 om 17:04 Topicstarter

Hoi   
Wij hadden vrijdag een voordeelmenu van de Chinees, zaterdag een pizza met gele tomatensaus en gerookte burrata in midden Frankrijk, zondag quiche met spinazie op ons Zuid-Franse stekkie. Maandag maakte De Vader daar pasta met rode saus en chorizo, dinsdag hadden we een jazz-skunk concert & eten wat de pot schaft bij het strandtentje van goede kennissen (salade vooraf, stoofpotje van drie soorten worst van de varkenshouder om de hoek, rijst met rode linzen, abrikozentaart), gisteren apéro en grillades met Franse vrienden en vandaag maakt De Dochter eiercurry met rijst. 

Maar eerst nog een duik in het meer en op de terugweg even een marktje bezoeken voor groenten (wat vast weer neerkomt op groenten + een doos wijn van de overbuurvrouw + kaas + olijven + saffraan + een basilicum plant + iets dat ik nu nog helemaal niet nodig heb, maar zometeen wel. Zoals bijvoorbeeld een armbandje/rieten mand/zeepje/linnen broek/hoed/wikkelrok ... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.