Eten
ToetieToover
17-07-2023 om 08:08
Voor vandaag heb ik nog een ovenschotel staan met gratin van aardappel/koolrabi/aardpeer maar met extra eters erbij is dat niet genoeg. Ik maak er een salade bij van snijsla, groene kruiden, sperziebonen, witte bonen, tomaat, ui en salami. Plus kipgehaktballetjes.
Ik doe er ook nog maar een voorafje en toetje bij: mosterdsoep en citroenmousse met citroen’advocaat’ die ik onlangs zelf maakte.
Bij wijze van lunch eet ik zelf alvast wat van de salade en de soep. Rond die tijd maak ik ook alvast het toetje.
Waarschijnlijk kook ik nou weer te veel, maar de pom ging gisteren schoon op en ik wil eigenlijk iets overhouden. Anders voel ik me zo’n slechte gastvrouw. Ze verzekerden me dat het pan leegschrapen een compliment was, maar toch. Hebben jullie dat ook, dat er iets over ‘moet’ blijven bij gasten?
RoosOpJeHoed
17-07-2023 om 10:48
ToetieToover schreef op 17-07-2023 om 08:08:
Waarschijnlijk kook ik nou weer te veel, maar de pom ging gisteren schoon op en ik wil eigenlijk iets overhouden. Anders voel ik me zo’n slechte gastvrouw. Ze verzekerden me dat het pan leegschrapen een compliment was, maar toch. Hebben jullie dat ook, dat er iets over ‘moet’ blijven bij gasten?
Van mij hoeft er niet per sé iets over te blijven, maar ik vind het wel prettig als je elkaar niet aan hoeft te kijken voor het laatste schepje. Dus dat komt ongeveer op hetzelfde neer
Vanavond geroosterde tomatensoep met witte bonen.
afrodite05
17-07-2023 om 12:04
Tja, wij hebben niet zo vaak gasten die blijven eten, helaas. Hoewel ik dat wel heel leuk vind! Ik zal dan denk ik ook eerder teveel dan precies afgepast koken. Restjes gaan de volgende dag als lunchhapje wel op. Maar mijn ervaring is ook: als je normale hoeveelheden kookt voor een hoofdgerecht, maar ook een voorgerecht en nagerecht hebt, en evt ook nog een borrelplank vooraf, nou, dan zit je prima qua hoeveelheid. Eerder te veel, en dan heb je de volgende dag dus iets lekkers te lunchen
Ik ga vanavond simpel wokken. Kip, wokgroente, extra edamame omdat die zo lekker zijn en voor de verandering geen rijst, maar noedels. Kruiden bedenk ik later wel. Ik heb in elk geval limoen liggen, dus misschien rasp ik daar de schil van om er doorheen te doen. Eigenlijk wil ik ook pinda's erdoor, maar dan moet ik alleen daarvoor naar de winkel en daar heb ik geen zin in. Misschien maar cashewnoten pakken dan, die zijn er nog wel.
Dolfje
17-07-2023 om 16:18
Ik kreeg ineens een herinnering aan een salade van Kayotic met tomatendressing en heb hem in de krochten van mijn internetfavorieten gevonden en ga daar een variant op maken.
Doe er alleen geen bacon in want we hebben er de spinazie kaas rondo bij en ik heb ijsbergsla ipv romaine
https://web.archive.org/web/20160905201809/http://www.kayotic.nl/blog/summer-salad
Dewi-Sri2
17-07-2023 om 18:05
Hier vanavond pasta voor echtgenoot (met pastasaus uit de vriezer) en gazpacho voor mij. Lekker makkelijk.
Moosey
17-07-2023 om 18:23
Ik was ernstig tot aan veel groenten, dus at ik vanmiddag geroerbakte courgette met ui, peulvruchten en pitjes, en vanavond stamppot rauwe andijvie met gesmoorde sperziebonen en een braadworstje.
Dewi-Sri2
17-07-2023 om 21:15
Dolfje schreef op 17-07-2023 om 18:13:
Oh gazpacho , zo lekker en nog helemaal niet gemaakt deze zomer.
Janneke Vreugdenhil heeft een superrecept dat ik altijd maak, doodeenvoudig en echt heerlijk! https://www.nrc.nl/nieuws/2009/07/01/gazpacho-11748703-a613886
Dewi-Sri2
17-07-2023 om 21:18
Dewi-Sri2 schreef op 17-07-2023 om 21:15:
[..]
Janneke Vreugdenhil heeft een superrecept wat ik altijd maakt, doodeenvoudig en echt heerlijk! https://www.nrc.nl/nieuws/2009/07/01/gazpacho-11748703-a613886
Oh, betaalmuur, sorry. Recept: alles in de keukenmachine of met de staafmixer: halve komkommer, halve groene paprika, 500 gram rijpe tomaten, sjalotje, teen knoflook, heel goede sherry-azijn, heel goede olijfolie, peper en zout. Leef je uit!
Dolfje
17-07-2023 om 22:35
Dewi-Sri2 schreef op 17-07-2023 om 21:15:
[..]
Janneke Vreugdenhil heeft een superrecept dat ik altijd maak, doodeenvoudig en echt heerlijk! https://www.nrc.nl/nieuws/2009/07/01/gazpacho-11748703-a613886
Ik kan het jammer genoeg niet lezen.
Dolfje
17-07-2023 om 22:36
oh zie nu je tweede bericht
Ik doe er nooit paprika in want dat vind ik niet lekker. De rest is hetzelfde.
Libertine
18-07-2023 om 07:22
vanavond ravioli gevuld met spinazie en een ragû van eerst in de oven gegrilde groente (paprika, wortel, courgette, champignons met wat venkelzaad en chiliflakes) erbij. Wat zwarte kalamata olijf erover om het af te maken.
afrodite05
18-07-2023 om 08:09
Een simpele soep met kip, kokos, Thaise wokgroente en wat erwtjes als extra vulling.
ToetieToover
18-07-2023 om 08:29
Als mijn logeerwandelaars terugkomen, heb ik tomkha soep en cornbread voor ze. Voor mezelf ook, als lunch. Gazpacho had natuurlijk ook goed gekund! Maar morgen is het kouder, dan is dat misschien niet zo lekker. Ik heb nu een beetje door hoeveel de logees eten. Wij eten toch echt kleinere porties geloof ik
maar misschien komt dat doordat wij vaak 2x warm eten op een dag.
Vanavond maak ik een mix van vooral groene groenten (ui, amsoi, courgette, rucola, wilde spinazie, snijbiet, komkommer, taugé) met pindasaus, gekookte eitjes, gele rijst en crunchy gebakken kipfilet (laagje cornflakes en kruiden). Ik ben het niet gewend hoor, zulke hoeveelheden koken. Het duurt echt langer om te koken en je houdt niks over voor lunch de volgende dag.
Toetje is mijn ‘befaamde’ karamelpudding.