Eten
MijnNaamIsHaas73
28-06-2023 om 18:16
amarna schreef op 28-06-2023 om 16:46:
Souvlaki en choriatiki.
Oftewel: Varkensvleesspiesjes en Griekse boerensalade. Met pitabroodjes en tzatziki. Vlees staat in de marinade.
Hoe maak je de marinade?
Dewi-Sri2
28-06-2023 om 18:24
Marin125 schreef op 28-06-2023 om 17:32:
[..]
Tuurlijk!
Ingrediënten voor 4 personen:
500 gr. rosbief
Flink veel zout
Plantaardige olie
Voor de marinade:
2 dl. rijstazijn
4,5 el saké
1,35 dl sojasaus
1 el basterdsuiker
1 teen knoflook in dunne plakjes
1 kleine ui, in dunne plakjes
Voor de garnering:
shiso-bladeren (indien verkrijgbaar, heb ik nog nooit gevonden dus)
komkommer
0,5 citroen, in dunne plakken
1 teen knoflook, fijngeraspt
1. Doe de ingrediënten voor de marinade in een pannetje en verwarm ze tot de suiker al roerende is opgelost. Neem de marinade van het vuur en laat haar afkoelen.
2. Strooi een royale hoeveelheid zout op het vlees en wrijf het er met je vingers in. Laat het vlees 2 à 3 minuten staan en wrijf het met je vingers in met olie.
3. Vul een kom met koud water. Maak een grillpan zeet heet. Schroei het vlees dicht en draai het regelmatig tot ongeveer 5 mm vanaf de buitenkant gaar is (ik gok het altijd). Dompel het vlees onder in het water om te voorkomen dat het doorgaart.
4. Dep het vlees met keukenpapier droog en zet het 1 dag helemaal onder in de marinade.
5. Snijd de shiso-bladeren in de lengte doormidden en dan in de breedte in zeer dunne reepjes. Snijd de komkommer schuin in 5 mm dikke plakken en snijd elke plak in 5 mm dikke lucifers. Verwijder eerst de zaadlijst.
6. Neem het vlees uit de marinade.
Giet de marinade door een zeef en bewaar het vocht, de ui en de knoflook.
7. Snijd met een scherp mes het vlees in 5 mm dikke plakken.
8. Leg de komkommerreepjes op een hoopje op een grote schaal en leg ui en knoflook er bovenop. Schik de plakken vlees als sashimi. Als de plakken erg groot zijn, rol ze dan op.
9. Maak de reepjes shiso los en leg ze op het vlees. Verdeel de plakken citroen over het vlees en dien het op met de rest van de marinade in aparte kommetjes.
10. Leg een paar plakjes vlees op je bord. Rol wat garnering in het vlees en doop het in de marinade. Voeg desgewenst wat geraspte knoflook toe.
Dit is zooooo lekker! Dit recept is van Emi Kazuko en Yasuko Fukuoka, uit het (oude) boek 'De Japanse keuken', Veltman Uitgevers 2002.
Dewi-Sri2
28-06-2023 om 18:26
Kaaaaaaaatje schreef op 28-06-2023 om 17:41:
We eten Vietnamese gehaktballetjes in slablaadjes. Mag iedereen zelf zijn slablaadje vullen. En ik maak er ook wat garnalen en wat champignons bij en dan moet het helemaal goed komen.
Oh, superlekker Kaaaaaatje! Die ga ik deze week ook maar weer eens doen, ik heb er nu al zin in! Hoe maak jij de gehaktballetjes?
Teigera
28-06-2023 om 20:04
Wij aten vanavond kruidige kebab in tomatensaus met courgette, met Turks brood erbij om te dippen.
amarna
28-06-2023 om 20:12
MijnNaamIsHaas73 schreef op 28-06-2023 om 18:16:
[..]
Hoe maak je de marinade?
Olijfolie, flink wat knoflook (gemalen, uit een potje, dat trekt beter in het vlees), zout, peper, paprikapoeder. Ik laat het een uur of 2 intrekken.
Blokjes hamlap afgewisseld met stuk groene paprika en uienschijfjes aan satepen rijgen. Grillen en voor het serveren bestrooien met oregano.
MijnNaamIsHaas73
28-06-2023 om 20:32
amarna schreef op 28-06-2023 om 20:12:
[..]
Olijfolie, flink wat knoflook (gemalen, uit een potje, dat trekt beter in het vlees), zout, peper, paprikapoeder. Ik laat het een uur of 2 intrekken.Blokjes hamlap afgewisseld met stuk groene paprika en uienschijfjes aan satepen rijgen. Grillen en voor het serveren bestrooien met oregano.
Thnx
Marin125
28-06-2023 om 21:25
Dewi-Sri2 schreef op 28-06-2023 om 18:24:
[..]
Tuurlijk!
Ingrediënten voor 4 personen:
500 gr. rosbief
Flink veel zout
Plantaardige olieVoor de marinade:
2 dl. rijstazijn
4,5 el saké
1,35 dl sojasaus
1 el basterdsuiker
1 teen knoflook in dunne plakjes
1 kleine ui, in dunne plakjesVoor de garnering:
shiso-bladeren (indien verkrijgbaar, heb ik nog nooit gevonden dus)
komkommer
0,5 citroen, in dunne plakken
1 teen knoflook, fijngeraspt1. Doe de ingrediënten voor de marinade in een pannetje en verwarm ze tot de suiker al roerende is opgelost. Neem de marinade van het vuur en laat haar afkoelen.
2. Strooi een royale hoeveelheid zout op het vlees en wrijf het er met je vingers in. Laat het vlees 2 à 3 minuten staan en wrijf het met je vingers in met olie.
3. Vul een kom met koud water. Maak een grillpan zeet heet. Schroei het vlees dicht en draai het regelmatig tot ongeveer 5 mm vanaf de buitenkant gaar is (ik gok het altijd). Dompel het vlees onder in het water om te voorkomen dat het doorgaart.
4. Dep het vlees met keukenpapier droog en zet het 1 dag helemaal onder in de marinade.
5. Snijd de shiso-bladeren in de lengte doormidden en dan in de breedte in zeer dunne reepjes. Snijd de komkommer schuin in 5 mm dikke plakken en snijd elke plak in 5 mm dikke lucifers. Verwijder eerst de zaadlijst.
6. Neem het vlees uit de marinade.
Giet de marinade door een zeef en bewaar het vocht, de ui en de knoflook.7. Snijd met een scherp mes het vlees in 5 mm dikke plakken.
8. Leg de komkommerreepjes op een hoopje op een grote schaal en leg ui en knoflook er bovenop. Schik de plakken vlees als sashimi. Als de plakken erg groot zijn, rol ze dan op.
9. Maak de reepjes shiso los en leg ze op het vlees. Verdeel de plakken citroen over het vlees en dien het op met de rest van de marinade in aparte kommetjes.
10. Leg een paar plakjes vlees op je bord. Rol wat garnering in het vlees en doop het in de marinade. Voeg desgewenst wat geraspte knoflook toe.
Dit is zooooo lekker! Dit recept is van Emi Kazuko en Yasuko Fukuoka, uit het (oude) boek 'De Japanse keuken', Veltman Uitgevers 2002.
Dank je wel.
afrodite05
29-06-2023 om 08:01
Leuk, dat uitwisselen van recepten!
Hier staat weer iets makkelijks op het menu: verse supermarktpizza. Man heeft een met shoarma gekozen (hij liever dan ik), ik heb een proscuitto (of hoe schrijf je dat). Voor de vitamines ligt er een komkommer en er zijn snoeptomaatjes, voor toe (of voor vandaag tussendoor) staat er een bak met ananas en meloen, die ik alvast heb voorgesneden.
Dolfje
29-06-2023 om 08:01
Ik had gisteravond een borrel, qua hapjes hadden we een borrelplank met oa kaas en parma ham , olijven etc en natuurlijk hadden we ook bittergarnituur. Was lekker en gezellig. Toen ik thuiskwam was man nog even hardlopen en die ben ik in het park gaan opzoeken en hebben we nog een rondje gewandeld.( ik had in de middag mijn hardlooptraining) gedaan.
Man heeft vandaag een dag met alle collega’s( heel groot bedrijf) met oa een stormbaan. Blij dat ik niet mee mag
maar ook met foodtrucks dus die eet daar. Ik had gisterenmiddag nog een groentesoep van restjes bloemkool en tomaat gemaakt en eet dat vanavond met een omelet of zo erbij denk ik.
Kaaaaaaaatje
29-06-2023 om 12:12
Dewi-Sri2 schreef op 28-06-2023 om 18:26:
[..]
Oh, superlekker Kaaaaaatje! Die ga ik deze week ook maar weer eens doen, ik heb er nu al zin in! Hoe maak jij de gehaktballetjes?
Ik heb varkensbraadworstjes gebruikt en die uit het velletje gedrukt. Vervolgens gelijke delen van vissaus, sojasaus en honing toegevoegd en dat laten inkoken tot ze een mooi plakkerig laagje hadden
watertoren
29-06-2023 om 12:24
Ik doe makkelijk vandaag. Ik heb een halve kip gekocht bij de poelier en daar eet ik stokbrood met kruidenboter bij.
Teigera
29-06-2023 om 12:33
Wij eten vanavond paella (a la Jamie Oliver, dus het mag de naam eigenlijk niet dragen, maar wij vinden het lekker).
Libertine
29-06-2023 om 21:00
de restjes moesten op dus een studentikoze pastasalade in elkaar gedraaid met paprika, tomaat, rucola en rode pesto. Vanaf morgen ben ik op een driedaags festival waar ook veel goed (en vegan!) eten is. Zin in!