Eten
yette
24-03-2023 om 17:40
Interessant GB, we hebben er hier thuis al een paar keer een discussie over gehad en er zullen er vast nog wat volgen
Ik ga bij nader inzien toch niet koken vandaag. We zijn maar met z'n drieën en dat redden we wel met de kliekjes spaghetti, risotto en boontjes en sugarsnaps met sinaasappel. Die laatste aten we gisteren warm, maar als ik er wat rucola en komkommer bij doe, is het vandaag een salade.
afrodite05
25-03-2023 om 06:48
Wij gaan vandaag voor het eerst sinds weken weer naar mijn ouders, vanwege de verjaardag van mijn moeder. Wordt nog ingewikkeld qua wat ik overdag eet, aangezien mijn misselijkheid getriggerd wordt door zuivel, zure producten (citrus, maar ook dingen als frisdrank) en suikers. Eigenlijk wil ik dan liever geen taart en zeker niet de kwarktaart die mijn moeder op de planning had, maar ja... dus ik ga gewapend met mijn pillen, al helpen die niet genoeg. Voorkomen is beter dan genezen, in dit geval.
Vanavond eten we ook nog daar, mijn moeder wilde een Indische rijsttafel maken. Heb begrepen dat mijn zus ook iets heeft gemaakt. Zal aan de ene kant heel lekker zijn (en lief, want dan hoeft onze moeder minder te doen), maar aan de andere kant zal het anders smaken dan hoe onze moeder het altijd maakt, en dat was juist waar ik naar had uitgekeken. Ach, komt vast goed. En een keer zelf niet hoeven koken is ook fijn.
yette
25-03-2023 om 08:00
Wij gaan ook naar een verjaardag, van mijn schoonmoeder. Geen idee wat we eten. Meestal laat ze iemand wat afhalen. Dlus ik verwacht chinees of friet. Jawel, friet. Want patat hebben ze 200km zuidelijk van ons niet.
Teigera
25-03-2023 om 08:44
Grappig Afrodite, dat jouw misselijkheid juist getriggerd wordt door frisse, zure dingen. Ik dronk tijdens m'n zwangerschapsmisselijkheid ineens bitter lemon enzo, dat hielp juist bij de misselijke aanvallen. Ik drink dat normaal gesproken niet. Zo zie je maar, zo persoonlijk kan het zijn. Lukt het wel om genoeg te eten, dingen die je wel nog lekker vindt?
Wij eten vanavond noedels met peultjes, erwtjes en garnalen. Lekker wat sesamzaad, koriander en limoen erbij.
Dolfje
25-03-2023 om 08:52
Wij gaan vanmiddag naar de bioscoop, het is een servicebios dus je kan eten en drinken bestellen. Waarschijnlijk wat hapjes daar en dan thuis misschien nog een kom soep of worstenbroodjes of zo. Straks even kijken.
afrodite05
25-03-2023 om 08:53
Teigera schreef op 25-03-2023 om 08:44:
Grappig Afrodite, dat jouw misselijkheid juist getriggerd wordt door frisse, zure dingen. Ik dronk tijdens m'n zwangerschapsmisselijkheid ineens bitter lemon enzo, dat hielp juist bij de misselijke aanvallen. Ik drink dat normaal gesproken niet. Zo zie je maar, zo persoonlijk kan het zijn. Lukt het wel om genoeg te eten, dingen die je wel nog lekker vindt?
Wij eten vanavond noedels met peultjes, erwtjes en garnalen. Lekker wat sesamzaad, koriander en limoen erbij.
Nouja, het waren adviezen van de acupuncturist die mij behandelt vanwege de misselijkheid. Ik heb blijkbaar bepaalde tekorten in m'n yin of yang of Chi of weet ik het. Maar na 1x toch stug weer yoghurt gegeten te hebben en daar ontzettend misselijk van te worden, houd ik me braaf aan haar adviezen. Vooral overdag vind ik dat lastig, want ik at graag yoghurt of havermout met melk, op brood graag kaas en rauwkost (is ook te heftig voor de maag, ik mag groente alleen verhit hebben), als snackje graag tomaat/komkommer/augurk, allemaal een no-go. Dus crackers met worst, boterhammen met pindakaas, ei of avocado. En fruit, maar daarvan mag dus ook niet alles. Wel saai. Avondeten houd ik redelijk normaal aan. Ik zat vanochtend te denken: voor de zwangerschap is inname van calcium wel belangrijk. Ben dus aan het zoeken welke voedingsmiddelen veel calcium bevatten (behalve dus zuivel), of dat ik tijdelijk iets met supplementen ga doen als ik geen voedingsmiddelen kan vinden die genoeg bevatten.
Moosey
25-03-2023 om 09:05
Maar Afro, je gaat toch niet uit plichtsbesef taart zitten eten als je daar misselijk van wordt? Het lijkt me nogal een duidelijk excuus wat je hebt..
Ik eet bijna nooit taart en dat zonder duidelijk excuus (ik hou er gewoon niet zo van en ik vind het zonde van de voedingswaarde, dan eet ik liever een blokje kaas bij de borrel zeg maar) en dat pikt ook iedereen hoor. En ik denk dat je moeder het heus niet op dr geweten wil hebben dat jij misselijk wordt omdat je het zo ongezellig voor haar vindt als je geen taart mee eet…
Hier is het druk op werk, we zijn de voorjaarskaart aan het ontwikkelen en dat is toch altijd stressvol. Vooral dat stomme gebak (waar ik dus al niet van hou
) Volgende keer een nog strakkere planning maken.. Donderdag kookte ik diner en daar aten we gister restjes van: aardappelpuree met rode ui en kappertjes, witlofsalade met champignons, boterbonen en pimenton, en wat stukje varkenshaas (koud). Lekker. Iemand nog een briljant idee voor restverwerking van gare varkenshaas? Koud op brood is natuurlijk lekker, maar er was best wat over. En van nog een keer verhitten wordt-ie alleen maar droog en taai vrees ik.
Vanmiddag heb ik een high tea met mijn familie in een veredeld dorpshuis ergens, zal wel niet best worden. Ik denk dat ik maar gewoon lunch thuis en dan alleen wat hartige dingetjes eet. Als die ok zijn althans (sprak de snob)
Teigera
25-03-2023 om 10:52
@afrodite: ah ja ik heb destijds geen hulp gezocht, alleen gekeken naar 'wat krijg ik weg zonder te spugen' en 'waar heb ik trek in'. Maar ik had het vermoedelijk minder ernstig dan jij. Tijdelijk supplementen nemen tijdens je zwangerschap, vooral als je tekorten oploopt door misselijkheid, lijkt me heel zinnig. Heb ik ook gedaan (vooral een tekort aan ijzer had ik). Kun je je verloskundige misschien om advies om vragen?
@Moosey: ik ben een zoetekauw, je zou mij een plezier doen met goed gebak hoor! Het is voor een goed doel dus
, die stress van je.
Dolfje
25-03-2023 om 12:54
Gebak lust ik wel maar liever niet van iets als multivlaai of zo, dan sla ik ook vaak over. Maar van een goede bakker eet ik het wel. En zelfgemaakt door een collega ook.
Ik heb een pannetje kippensoep gemaakt en ragout, de ragout is voor morgen en de soep voor straks.
joky
25-03-2023 om 14:15
Restjes opmaak dag .
Half kommetje erwten soep .
Klein beetje hutspot .dan is er nog verse groentesoep maar die hoeft niet op. Vanmiddag komen er nog slagroomsoesjes .eet ik er denk ik eentje van .
Misschien nog iets maken voor op n stokbroodje vanavond .blikje tonijn met wat pittigs en mayo er door gehusseld .denk dat het dan ook wel genoeg is voor vandaag ,
citroentje
25-03-2023 om 14:24
surinaamse bami met kip en komkommers in zuur. Dus kip en komkommer staan al klaar om op smaak te komen. Gisteren was mijn vega-pasta met venkel niet te vreten volgens mijn gezin, dus heb wat goed te maken. Ik vond het zelf wel lekker 
MijnNaamIsHaas73
25-03-2023 om 14:51
@Moos, kan je het niet fijnsnijden er er een vleessalade van maken, met mayonaise, stukjes augurk....
@afrodite, eens met Moosey, daar heeft je moeder vast wel begrip voor. En misschien neemt je man dan een stuk extra 😉
Gisteren was het mijn mans taak om voor het eten te zorgen. Die maakte zich er makkelijk vanaf en reserveerde een tafel in het lokale restaurant. We aten carpaccio en hele goede pizza uit de houtoven. Ik had er champignons, artisjok en ham op.
Vanavond ga ik weer uit eten, dit keer met mijn moeder en broer. Mijn broer heeft een restaurant gekozen en dat is een verrassing voor ons. Ik kan dus niet op de kaart spieken 😕
anijsblokje
25-03-2023 om 19:04
Ik zou een soort vitello tonnato maken van de varkenshaas. Maar zo zielig voor de bedreigde tonijn. Of inderdaad zoiets als Haas van plan was.
Ik kook eindelijk weer echt. En dus een favoriet van Rukmini Iyer. En ook trots dat ik daarmee heb kunnen influencen hier. Dit is dus ook een aanrader. https://www.foodandfriends.nl/recepten/bloemkool-schijven-met-geitenkaas/ (en de bloemkool wordt weer betaalbaarder en is nog net in de Bonus)