Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Stoofpotje met kabeljauwfilet, wortels, doperwten, spinazie en zelfgemaakte aardappelpuree 

Aspergeseizoen start altijd in april ergens. Even afhankelijk van de temperaturen eind maart. 
Krijg er al trek in

Ik zag een Facebook post van een groothandel dat ze al wel asperges hadden. Die worden dan op verwarmde bedden gekweekt (en misschien ook wel binnen, dat weet ik niet) Baarlijke nonsens vind ik dat. 

Hier staat vanavond (vegetarische) 
harira op het menu. Van heeeeeel lang geleden uit de vriezer. Maar dat gaat vast nog goed. 

Grappig dat je asperges kunt invriezen, dat zou ik nooit bedenken. Ik vind het ook waanzin dat je zo'n mooi 
seizoensproduct zoals asperges het hele jaar zou moeten kunnen krijgen, dus nu uit verwarmde bedden enzo inderdaad. (hoewel een verwarmd bed nu best fijn zou klinken, het is hier behoorlijk koud vandaag!) Weet iemand trouwens waarom asperges-uit-pot altijd wit zijn? 

Ik doe even ongezond vandaag, ik bak friet met snacks. 

anijsblokje schreef op 09-03-2023 om 15:25:

harira op het menu. Van heeeeeel lang geleden uit de vriezer. Maar dat gaat vast nog goed.

Grappig dat je asperges kunt invriezen, dat zou ik nooit bedenken. Ik vind het ook waanzin dat je zo'n mooi
seizoensproduct zoals asperges het hele jaar zou moeten kunnen krijgen, dus nu uit verwarmde bedden enzo inderdaad. (hoewel een verwarmd bed nu best fijn zou klinken, het is hier behoorlijk koud vandaag!) Weet iemand trouwens waarom asperges-uit-pot altijd wit zijn?

Goeie vraag zeg! Zou het een soort bijvangst zijn van de grote asperges, dat ze die dan maar machinaal schillen en inmaken omdat mensen ze vers niet kopen?

Hier wordt t noodlesoep vanavond. Met kip, paarse wortel en koolrabi. En ik denk dat ik er nog wat taugé bij koop. Morgen en overmorgen ben ik op een festival (en tussendoor in een b&b met sauna, misschien ga ik de zaterdag wel helemaal niet naar het festival maar blijf ik lekker relaxen, heb expres met niemand afgesproken zodat ik volledig m’n goddelijke gang kan gaan Hoop dat ze nog steeds 1 van mijn favo foodtrucks hebben staan, dan eet ik hele goeie pizza morgen. 

Vandaag maken we gebruik van een verspakket traybake gnocchi. Lekker en simpel. 

anijsblokje schreef op 09-03-2023 om 15:25:

seizoensproduct zoals asperges het hele jaar zou moeten kunnen krijgen, dus nu uit verwarmde bedden enzo inderdaad. (hoewel een verwarmd bed nu best fijn zou klinken, het is hier behoorlijk koud vandaag!) Weet iemand trouwens waarom asperges-uit-pot altijd wit zijn?

Over asperges invriezen: zowel mijn ouders als mijn broer hebben flinke aspergebedden in hun enorme groentetuinen.  De oogst is altijd zo overvloedig dat er,  naast dat er veel weggegeven gaat worden,  veel ingevroren wordt.  Gewoon dus asperges van de koude grond 

Dorestad schreef op 09-03-2023 om 19:02:

[..]

Over asperges invriezen: zowel mijn ouders als mijn broer hebben flinke aspergebedden in hun enorme groentetuinen. De oogst is altijd zo overvloedig dat er, naast dat er veel weggegeven gaat worden, veel ingevroren wordt. Gewoon dus asperges van de koude grond

Ja precies, mijn moeder deed dat ook altijd, en ik dus ook. Ik vind het wel handig, we kunnen asperges eten wanneer we willen. 

En vandaag stond er een macaronischotel op het menu. 

Mijn schoonouders vriezen ook altijd asperges in maar ze maken er dan vooral soep van.

De asperges in pot zijn altijd zo dun en ielig. En idd altijd wit. Ik heb ze nog nooit gegeten eerlijk gezegd, ziet er niet zo lekker uit. Heb altijd het idee dat de te dunne asperges gebruikt worden voor in de pot. Verse asperges vind ik wél erg lekker, zowel groen als wit. Lief helaas niet.

Vanavond aten we een snelsnel maaltijd, want de donderdag is een drukke werkdag voor mij en voor de kinderen een sport-middag, dus er kan pas laat gekookt worden. Lief kookte pasta met kruidenroomkaas, broccoli, vegetarische spekjes, tomaten en Parmezaan. Beetje studentenvoer eigenlijk, maar best prima voor zo'n avond als deze.

yette

yette

09-03-2023 om 20:38 Topicstarter

In Frankrijk pluk ik, sinds ik erop werd gewezen, in april wilde asperges. Die blijken in olijfgaarden te groeien en aangezien mijn caravannetjes in een olijfgaard staan, heb ik binnen een paar minuten een handvol. We ontbijten er soms zelfs mee - stokbroodje met omelet, gegrillde asperges, bacon en verse tijm - ik kijk er nu al naar uit  

Vandaag aten we falafel, shoarma, pita, etcetera. 

Ik ben op een korte vakantie en ik at bij een Italiaans restaurant.  Vooraf een antipasti schotel met lekkere mozzarella,  kleine artisjokken, andere kazen,  vleeswaren en gegrilde groentes. Was heerlijk. Mijn hoofdgerecht was spaghetti aglio e olio. Thuis aten man en kinderen spaghetti met bolognaise uit de vriezer.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.