Eten
ToetieToover
18-11-2022 om 20:13
Friezinnetje schreef op 18-11-2022 om 19:03:
Tootie, je maakt wel vaak hartige kwark. Wat doe je er precies en waar eet je het bij?
Ik eet het vaak bij groenten. Het is volle Franse kwark, met zout, peper en knoflookpoeder. Kan ook peterselie of bieslook doorheen. En dan ui, blokjes komkommer, paprika en zaden: in ieder geval geroosterde pompoenpitten. Het lijkt een beetje op tzaziki. Alleen laat ik de komkommer niet uitlekken, ik doe er namelijk meestal zadenmix in en de lijnzaad/chizaad daarin neemt vocht op.
Ik heb altijd een potje zadenmix staan, waarvan ik zadencrackers bak. Daarin zit: 75 gram chiazaad, 75 gram gebroken lijnzaad, 60 gram pompoenpitten, 60 gram zonnebloemzaden, 30 gram sesamzaad. Ik weeg porties af en stop ze in zakjes, zodat ik snel crackers kan bakken. En 1 portie stop ik in een potje en daar neem ik dan nog wel eens een schep uit.
Ninoea
18-11-2022 om 20:42
Wij aten vandaag stamppot boerenkool met rookworst en piccalilli. Manlief kookte.
FaithfulDuck87
18-11-2022 om 20:49
ToetieToover schreef op 18-11-2022 om 20:13:
[..]
Ik eet het vaak bij groenten. Het is volle Franse kwark, met zout, peper en knoflookpoeder. Kan ook peterselie of bieslook doorheen. En dan ui, blokjes komkommer, paprika en zaden: in ieder geval geroosterde pompoenpitten. Het lijkt een beetje op tzaziki. Alleen laat ik de komkommer niet uitlekken, ik doe er namelijk meestal zadenmix in en de lijnzaad/chizaad daarin neemt vocht op.
Ik heb altijd een potje zadenmix staan, waarvan ik zadencrackers bak. Daarin zit: 75 gram chiazaad, 75 gram gebroken lijnzaad, 60 gram pompoenpitten, 60 gram zonnebloemzaden, 30 gram sesamzaad. Ik weeg porties af en stop ze in zakjes, zodat ik snel crackers kan bakken. En 1 portie stop ik in een potje en daar neem ik dan nog wel eens een schep uit.
ok, dank je! Ga ik ook eens proberen
afrodite05
19-11-2022 om 09:13
Ik maak vanavond een simpele pasta met Italiaanse wokgroente wat eigenlijk een champignon/preimix is, vlees uit braadworst (lekker makkelijk, hoef ik niet meer te kruiden), slagroom en wat citroen voor de frissigheid.
FaithfulDuck87
19-11-2022 om 09:38
ik heb verschillende opties, dus ik kijk even waar ik zin in heb, tegen etenstijd.
Het wordt òf verse gevulde pasta met een salade, òf gebakken aardappeltjes met wortelen en iets van vlees òf pasta met kip/pesto/champignonsaus.
JtM
19-11-2022 om 09:41
Wij gaan vanavond eten bij vrienden. Wij hebben regelmatig zulke avonden en eten we om en om bij elkaar. Vaak iets makkelijks ivm de kinderen, denk aan pizzarette, bbq (in de zomer), tapas, dat soort dingen. Vriendin vertelde me dat ze een keer iets anders wilde eten maar ze ging nog niet vertellen wat precies. Dus nog even afwachten tot vanavond 
Nu eerst maar eens bedenken wat ik als ontbijt ga eten.
Dolfje
19-11-2022 om 09:54
Ik denk dat ik iets van kipshoarma ga maken, heb nog ijsbergsla over en dan een stukje feta erbij en knoflooksaus en komkommer en tomaat.
Stond net op de weegschaal en ondanks gisteren echt een flink bord chili weer bijna en pond kwijt. Ben nu meer dan 11 kilo afgevallen.
Nog iets minder dan 2 kilo tot mijn eerste streefgewicht en dan ga ik een stapje verder en weer wat graanproducten toevoegen zoals af en toe brood of havermout etc. Aardappel/pasta / rijst laat ik nog even dat is weer een paar stappen later.
Teigera
19-11-2022 om 10:01
Fijn Dolfje, dat het naar je zin gaat!
Wij eten vanavond kaasfondue. Lief heeft er al dagen zin in 
Dolfje
19-11-2022 om 10:04
ooh kaasfondue
nu eventjes maar niet maar dat vind ik ook zo lekker.
Het is niet altijd makkelijk of leuk maar ik maak nu veel bewuster keuzes.
yette
19-11-2022 om 11:00
Wij eten toevallig ook (eindelijk weer eens) kaasfondue! Met salade en wat bakjes met dipgroentes, olijven en gevulde paprikaatjes.
Sinds het snoeien en binnen zetten van mijn rare lang-sprietige-juanita-pepper, heb ik een struikje dat 3-5 'peppadews' per dag oplevert.
Elmie
19-11-2022 om 11:35
Ik ga minestrone soep maken met o.a. bleekselderij,wortel,ui,knoflook,broccoli en peultjes. En natuurlijk pasta, tomatenblokjes en afgeblust met rode wijn. Gekruid met rozemarijn en basilicum.
Moosey
19-11-2022 om 11:59
yette schreef op 19-11-2022 om 11:00:
Wij eten toevallig ook (eindelijk weer eens) kaasfondue! Met salade en wat bakjes met dipgroentes, olijven en gevulde paprikaatjes.
Sinds het snoeien en binnen zetten van mijn rare lang-sprietige-juanita-pepper, heb ik een struikje dat 3-5 'peppadews' per dag oplevert.
Oh, thanks voor de reminder Yette! Wil zo m’n peperplant uit de kas nog even oppotten om binnen te laten overwinteren. Hij ging pas heel laat vruchten geven en in principe zijn ze meerjarig dus binnen houden kan best. Dit is ook een hele milde, je kunt gewoon een hele door je salade ofzo snijden en de smaak is dan heel lekker met soms wat oempf van een zaadlijst.
Ik ben weinig aan het koken want lief wordt nog steeds naar van etensgeuren. Of niet zozeer naar, maar de minieme eetlust die hij heeft vergaat ervan. Nu afgesproken dat ik na de lunch wat dingen ga koken/in de oven stoppen zodat ie dan tegen diner tijd hopelijk weer wat kan eten.
Gister dus koud gegeten, salade met gerookte zalm en een heel geslaagde mosterd-yoghurtdressing. Vanavond misschien witlof ham en kaas en geroosterde pompoen met walnoten, zoiets.
anijsblokje
19-11-2022 om 17:53
Gemarineerde tofu met geroosterde rode kool en volkoren basmatirijst. De rode kool is een experimentje.
FaithfulDuck87
19-11-2022 om 18:15
het is hier geworden: Gevulde ravioli met 3 soorten kaas, erbij een salade van veldsla, geitenkaas, blauwe bessen, zoetzure ui.