Eten
yette
11-10-2022 om 16:42
Hier kliekjesdag: lasagne, risotto en salade.
Leuk dat de borrel een succes was, Dewi! Dat 'iets meenemen' herken ik wel. Maar dat doe ik in Nederland ook. Meestal iets kleins, maar met meerdere stellen is een borrel al snel een soort potluck waarna je echt bomvol zit.
Elmie
11-10-2022 om 17:10
Hier staan de boerenkool en aardappelen te koken voor de stamppot. De rookworst ligt in het hete water. Straks de spekjes nog even uitbakken.
Ik eet vroeg vandaag want ik heb honger...of trek 😉
ToetieToover
11-10-2022 om 17:43
Ik vond nóg een courgette en die ging samen met ui en lamsgehakt in de pan. Chipotle en bbq-saus erover, uit een potje, want nog steeds kookmoe. De knoflooksaus maakte ik wel zelf met vers geoogste peterselie en ook het mosterdblad had ik zelf gesneden. Rauw rood uitje geplet met wat azijn. En dat alles in een glutenvrije Piadina, kaas
erover en het was best te eten. Maar ik had het ook graag met bonen erdoor gegeten eigenlijk. En dan rijst erbij. Dat glutenvrije kant en klaar spul is klef en zoetig, niet mijn ding. Maar ja, lui hè
.
Lunch was diepvriessoep: pompoensoep. Met zadencrackers allemaal verschillend belegd: gerookte kaas met aubergine en tomaat, hummus met wortelsalade, gerookte makreelpaté met komkommer, roomkaas, roomkaas en nog meer roomkaas want dat combineerde lekker met de soep.
Dewi-Sri
11-10-2022 om 18:40
yette schreef op 11-10-2022 om 16:42:
Hier kliekjesdag: lasagne, risotto en salade.
Leuk dat de borrel een succes was, Dewi! Dat 'iets meenemen' herken ik wel. Maar dat doe ik in Nederland ook. Meestal iets kleins, maar met meerdere stellen is een borrel al snel een soort potluck waarna je echt bomvol zit.
Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast reageren
. Het was ook geweldig leuk, en het contact met onze mede-buurtschapgenoten overtreft echt al onze verwachtingen. Aan andere dingen moeten we echt wel wennen, bijvoorbeeld het Franse tempo van handelen als er iets kapot is of als ze moeten reageren op een mailtje of zoiets. Soms is dat irritant, want we zitten bijvoorbeeld al ruim twee weken in het halfdonker omdat een van onze elektrische luiken kapot is. Ik probeer het maar een beetje zen op te nemen, want echtgenoot windt zich al genoeg op
.
On topic: vanavond een Aziatisch prutje met eiernoedels, kip en wat ik nog aan groente tegenkom in de groentela. Verder ben ik aan het plannen wat we de komende dagen gaan eten, want we krijgen een paar dagen bezoek van 'thuis'. Ik plan een keer een warme lunch buiten de deur, een Indische maaltijd, iets met pasta en voor de rest weet ik het nog niet. Dat wordt 's morgens weer vroeg op om verse croissantjes en brood te gaan halen. Godzijdank zijn Franse bakkers ook op zondagochtend open!
Teigera
11-10-2022 om 21:00
Zeker fijn Dewi-Sri, dat je al borrelt en contacten opdoet in je nieuwe buurtje. Leuk om mee te lezen ook, over Franse borrel-gewoonten. Ik neem vaak ook iets mee als ik ergens ga borrelen eigenlijk, maar niet altijd.
Wij aten vanavond broccoli, gebakken aardappelen en kibbeling. En nu hebben we een erg lekkere rode wijn opengetrokken, even ontspannen tijdens een rustige avond samen.
yette
12-10-2022 om 07:48
Lamsmerguez, aardappelgratin, 'spoorwegongeluk' (gebakken tomaat en ui), boontjes.
JtM
12-10-2022 om 08:08
Ik ben nog aan het twijfelen tussen macaroni met roomsaus of macaroni uit de oven.
Dolfje
12-10-2022 om 08:35
Ik heb wortel, taugé en kip en maar daar met bloemkoolrijst een soort nasi goreng met een gebakken eitje van.
Vandaag was er gelukkig weer wat af op de weegschaal.
Dewi-Sri
12-10-2022 om 18:47
yette schreef op 12-10-2022 om 07:48:
Lamsmerguez, aardappelgratin, 'spoorwegongeluk' (gebakken tomaat en ui), boontjes.
Spoorwegongeluk
!
Ons bezoek van 'thuis' staat even op de tocht vanwege de brandstoftoestanden hier. Vanmiddag konden we niet tanken omdat de Intermarché pas na sluitingstijd brandstof levert, waarschijnlijk om files te voorkomen op hun parkeerplaats, zoals we die al bij onze TotalEnergies zagen. Wat zou dat jammer zijn, ik verheugde me er zo op. Ik hou het nog even in de gaten. Maar goed, een paar honderd kilometer oostwaarts hebben ze veel grotere problemen
Vanavond doe ik het heel erg lui: sla, aardappeltjes voor echtgenoot en een hamburgertje. Morgen ga ik (heel veel) rendang maken. Komt onze familie niet, dan kan dat zo de vriezer in. Wordt het alleen maar beter van. En ik maak vast de saus voor de sambal goreng telor. Ik weet niet meer wie de tip gaf om vast de saus te maken en die in te vriezen (volgens mij Afrodite), maar dat was een tip van puur goud.
Afrodite, mocht je toch nog af en toe meelezen, ik hoop zo dat het goed met je gaat
!
Teigera
12-10-2022 om 20:02
Vandaag weer drukke werkdag gehad. Bij thuiskomst stond de tartiflette al te bubbelen in de oven, dat smaakte goed! Meteen twee bakjes in de koelkast (straks vriezer) om een keer mee te nemen. Er 'moet' altijd wel een frisse salade naast vind ik, want het gerecht zelf is nogal zwaar.
@Dewi-Sri: wat een gedoe ja bij jullie! Mijn ouders reizen op dit moment door Frankrijk heen richting zuidelijker contreien, ze zijn nog niet gestrand gelukkig. Maar behoorlijk beperkend voor veel mensen lijkt me!