Eten
ToetieToover
08-09-2022 om 15:23
vandaag:
restje bloemkool uit de oven met een kikkererwtensalade erbij waarin eigenlijk alleen kikkererwt, 🍅 , 🥒 , 🧅 en een 🧄 /komijndressing zat.
En verder wordt het een berg bruine 🫘 met rauw 🧅 , uitgebakken spekjes (mét spekvet!) en zelfgebrouwen piccalilly.
Want ik had bloemkool over dus ik kon wel piccalilly maken en toen wilde ik dus bonen eten maar nu lees ik hier en wil ik ook 🍋 🍗 !
afrodite05
08-09-2022 om 15:41
Haha, je zit goed in de smileys vandaag, Toetie! Gefeliciteerd Harley! En oja, die citroenkip... ik wilde hem ook opslaan, maar blijkbaar niet gedaan. Weet iemand nog op welke pagina het recept uiteindelijk stond?
Ik heb gehakt ontdooid, ga chili con carne maken. Oh en ik bedenk me net dat ik nog geen rijst heb ontdooid, maar dat gaat vast wel snel genoeg. Lang lege de magnetron.
anijsblokje
08-09-2022 om 16:41
JtM schreef op 30-08-2022 om 08:09:
He, net bijna het hele recept overgetypt maar ik drukte ergens op en alles was weg. Nieuwe poging, voor de geinteresserden in de Citroenkip
Chinese citroenkip met rijst.
Benodigheden:
300 gram kipfilet
300 gram pandanrijst
400 gram broccoli
200 gram suger snaps
5 stengels bosui
4 teentjes knoflook
2 citroenen
4 el soja saus
1 el suiker
1,5 el maizena
Bereiding:
Maak de marinade voor de kip. Hak 4 tenen knoflook fijn, boen de citroenen schoon en rasp de schil. Doe de rasp, knoflook, maizena, 4 eetlepels sojasaus en ruim zwarte peper in een kom, en roer goed. Bewaar de citroenen.
Snij de kip in blokjes en roer deze door de marinade. Zet 10 minuten opzij. (Ik heb de kip de avond van te voren al in de marinade gezet)
Kook ondertussen de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Zet een pan gezouten water op. Kook hierin de broccoli en sugar snaps 3 minuten en giet af. Snij de broccoliroosjes eventueel door de helft.
Snij de bosuitjes in dunne ringen. Hou een derde apart.
Verhit 2 eetlepels neutrale olie in een wok of braadpan en fruit 2/3 van de bosuitjes gedurende een halve minuut. Voeg de kipblokjes toe en bak deze in 5 minuten gaar. Blijf voortdurend omscheppen.
Knijp 1,5 citroen uit in een kom en voeg 3 eetlepels citroensap en 1 theelepel suiker toe aan de kip. Voeg vervolgens de broccoli en sugar snaps toe, en roerbak nog 1 minuut. Breng op smaak met meer citroensap, suiker en zwarte peper. Snij de rest van de citroen in kleine partjes.
Verdeel de rijst, citroenkip en groenten over de borden. Garneer met de rest van de bosui en een partje citroen.
Pagina 193, met dank aan Picnic, maar vooral aan JtM.
Het is weer tijd voor courgettesoep hier.
Elmie
08-09-2022 om 16:49
Gefeliciteerd Harley 🥳
Hier vanavond witlof in kaassaus en omdat dat niet genoeg is en zoon het niet lekker vindt, een beetje sperziebonen erbij. Daarnaast een cordon blue gehaktschnitzel.
Dewi-Sri
08-09-2022 om 18:27
Ik was van plan om een Aziatisch noodle-dingetje te maken, maar aangezien ik gisteren mijn uien opgemaakt heb, wordt dat niks. Nu zit ik me te bedenken wat ik met de kipfilet moet doen die ik uit de vriezer gehaald heb. Misschien door een salade, gemarineerd in de overgebleven olie van onze fantastische olives pimentées, lekker pittig. Kunnen de olijven ook meteen in de salade. Aardappeltje erdoor, komkommer, cornichons, paprika..., ik denk dat het gaat lukken. Oh, en dan maak ik het aan met ailoli, die moet ook op.
TanSwallow86
08-09-2022 om 18:58
Nu even uitbuiken met een ijskoud pilsje.
Later op de avond chocomousse
TanSwallow86
08-09-2022 om 19:12
Bedankt voor alle felicitaties.
Word geen chocomousse. Geen trek meer
Ninoea
08-09-2022 om 19:41
Van harte harlequin. Hierbij het recept van shoarmataart: https://www.keukenliefde.nl/shoarmataart/
uiteindelijk hebben wij het vanavond overigens niet gegeten en heb ik het gerecht doorgeschoven naar morgen. Ik voelde me niet fit en heb een bak nasi opgewarmd met Satesaus, atjar en gebakken uitjes en voor de liefhebber van sambal.
Teigera
08-09-2022 om 20:37
De citroenkip viel goed in de smaak hier JtM, dus bedankt! Niet superspeciaal, maar wel gewoon prima als doordeweekse maaltijd vonden wij.
Dolfje
09-09-2022 om 09:15
Wij eten hier lekker maar niet heel bijzonder. Ik eet veel salade en dan een stukje vlees ( kip, kalkoen, karbonade, gisteren een worstje van de gril). Het is buffet in het hotel. Zit altijd wel iets bij.
Hebben een keer lekkere tapas gegeten.
ToetieToover
09-09-2022 om 12:05
Ottolenghi’s shakshuka van zoete aardappel met srirachaboter en ingelegde uien, deze:
https://www.culy.nl/recepten/shakshuka-van-zoete-aardappel-ottolenghi/
De koriander vervang ik door peterselie en cheddar heb ik niet dus het wordt lichtelijk experimenteel met blauwaderkaas.
En ik maak er kipkluifjes bij (met citroen
) want die moeten op. Van een deel van de kip trek ik bouillon dan maak ik morgen misosoep met taugé en wat andere groenteladerestjes.
Lunch was linzensalade met quinoa, gerookte amandelen, granaatappelpitjes, bleekselderij, rozijnen, druiven, blauwaderkaas.