Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

rijst met kip, sla en komkommer 

Vandaag ga ik druivenbladeren vullen. Met rijst, ui, kipgehakt en met rijst, feta, noten. Ik zal er wel even zoet mee zijn: druivenblad plukken en blancheren, vulling maken, rolletjes vouwen, zachtjes koken.

Daar zal ik er vast veel van eten met een dip van hartige hangop met in ieder geval knoflook, zout en zest van citroen.

Verder nog geen idee.

Klinkt goed Toetielover

Wij waren op een feestje en de bbq en bakplaat gingen aan, ik heb 2 sateetjes en een hamburger op en verder wat rundvleessalade. Er was ook andere salade maar daar zat paprika in. Heb verder wat komkommer en wortels op en verder heel veel bier. Nu maar weer even een weekje alcoholvrij inplannen na deze dagen.

Couscoussalade met paprika, komkommer, tomaat, avocado, granaatappelpitjes en amandelen. Nog even bedenken of ik er een kipfiletje bij bak, of dat ik filetlapjes ga grillen. Gisteren zijn de filetlapjes namelijk vervangen door een cordon bleu (wat een krengen zijn dat toch om te bakken, ik wist meteen weer waarom ik die nooit koop).

Bind je die druivenbladeren nog dicht ofzo Toetie? En waarom moeten ze eigenlijk nog gekookt als de bladeren al geblancheerd zijn en de vulling ook gaar (neem ik aan althans)? Het klinkt heerlijk, misschien ga ik het volgende week ook wel proberen. Heb me op werk laten ompraten om voor een bruiloft toch een shared dining concept uit te proberen (ik snap dat mensen het willen, maar je hebt er weer allerlei servies voor nodig wat we niet hebben en het is lastiger dan een buffet qua verspilling voorkomen) en dat moet dan wel mezze-achtig worden. Dan zijn dolma’s natuurlijk wel heel leuk. En we hebben druiven op de tuin. 

Moosey schreef op 03-07-2022 om 09:53:

Bind je die druivenbladeren nog dicht ofzo Toetie? En waarom moeten ze eigenlijk nog gekookt als de bladeren al geblancheerd zijn en de vulling ook gaar (neem ik aan althans)? Het klinkt heerlijk, misschien ga ik het volgende week ook wel proberen. Heb me op werk laten ompraten om voor een bruiloft toch een shared dining concept uit te proberen (ik snap dat mensen het willen, maar je hebt er weer allerlei servies voor nodig wat we niet hebben en het is lastiger dan een buffet qua verspilling voorkomen) en dat moet dan wel mezze-achtig worden. Dan zijn dolma’s natuurlijk wel heel leuk. En we hebben druiven op de tuin.

De bladeren blancheren is om ze hanteerbaar te maken, anders breken ze in plaats van te buigen. Soms worden ze al wat zachter na het weken in azijnwater, doe ik als ik beestjes zie.

De rijst die ik erin stop, is alleen geweekt, niet gekookt. Juist niet. De rijst zet dan uit en daarom moeten ze dus ook nog gekookt worden zo lang. Maar het kan ook met gekookte rijst.

Ik zet ze rechtop in de pan, ze moeten wel echt strak staan want ze zijn niet dichtgebonden en hebben de neiging tot uitzetten en drijven. Ik doe er soms een extra opgerold doekje tussen maar meestal heb ik voldoende en is het proppen in de pan. Of je stopt er nog wat mini paprika’s tussen met vulling. Bouillon schenken. 

Oja onderop in de pan leg je eerst een doek en die vouw je bovenop dicht, dan een bord en daarop de vijzel en koken maar. De doek onderin is zodat ze niet aanbranden, maar ik laat dat ook wel eens weg, op een sudderpitje gaat het namelijk nooit fout. Althans, tot nu toe 

Ik ga straks ook nog ui-perzikchutney maken met madame Jeanette. Lekker prutsen in de keuken vandaag. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-07-2022 om 10:55

straks een bbq.

Thanks!! Ik snap het principe denk ik. Heb voor het eerst in weken het gevoel dat ik energie over heb ipv net niet genoeg voor alles wat moet, dus wie weet komt het ervan

Ik ga in elk geval zo bessen plukken, die zijn prachtig rijp en heerlijk. Vanavond eten we in elk geval iets met gehaktballetjes in tomatensaus (over van werk van gister) en verder maar even zien. Oh, ik vrees dat ik nog heel zielige tuinbonen van 2 weken oud heb.. zal wel niet veel meer zijn..

Dolmades zijn echt heerlijk...ik ben jaloers, Toetie. En @Moosey: Het is heel leuk werk maar inderdaad wel even een klusje om ze te maken. De methode met de theedoek inpakken ken ik niet, hier doe ik meestal bakpapier op maat geknipt in de pan en dan een zwaar bord oid er bovenop om te voorkomen dat ze gaan drijven bij het koken.

Hier vanavond denk ik boekweit met courgette en parmezaanse kaas. Ik ben moe en heb niet veel zin om heel erg in de keuken te gaan rommelen, dus makkelijk dan maar! 

TanSwallow86

TanSwallow86

03-07-2022 om 14:40

Broodje cheeseburger zonder broodje, daar voor in de plaats een gebakken ei

Dat klinkt wel heel bewerkelijk, Toetie. Ik ken 't alleen uit blik. Ik neem aan dat het wel heel anders is dan dat?

MET-ZONDER broodje, bedoel je dus, HQ.

Ik ga een salade maken met gegrilde groene asperges, aardappel en ei met rucola & spinazie. En mss ansjovis.

Gentse Waterzooi met stokbrood 

TanSwallow86

TanSwallow86

03-07-2022 om 16:53

GeorgieBrown schreef op 03-07-2022 om 16:16:

Dat klinkt wel heel bewerkelijk, Toetie. Ik ken 't alleen uit blik. Ik neem aan dat het wel heel anders is dan dat?

MET-ZONDER broodje, bedoel je dus, HQ.

Ik ga een salade maken met gegrilde groene asperges, aardappel en ei met rucola & spinazie. En mss ansjovis.

Ik heb van die kant en klare hamburgers, daar haal ik het broodje van af, want gortdroog en daarvoor in de plaats gebakken ei

yette

yette

03-07-2022 om 17:26 Topicstarter

Lekker, dolma's! 
Bij mijn pogingen (jaren geleden) scheurde ongeveer de helft van de bladeren stuk voordat ik de rijst erin had. Ik heb het na twee keer opgegeven.  

Zou het uitmaken van welke druiven je het blad gebruikt? Ik heb een muscat. 

Vanavond penne met kip, knoflook, spinazie, lelijke tomaat (coeur de boeuf), zwarte olijven, crème fraîche, nog te plukken kruiden en natuurlijk véél parmezaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.