Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Beterschap Ellori

Ik maak vanavond een gerecht met kip gemarineerd in Mexicaanse kruiden, paprika, rode ui, wortel, kurkuma. De rijst kook ik in kippenbouillon. wordt vast lekker 😋

Nou, ik had gisteren rode curry uit zo'n kuipje. Boemboe Rode Curry stond erop. Nu dacht ik altijd dat een Rode Curry Thais was (niet Indonesisch dus), maar ik nam wel aan dat het gewone currypasta was. Mis poes! het was zo zoet alsof iemand de suikerpot erin had omgekeerd. Ik had het zelf aangevuld met Curry Madraskruiden (poeder).

Het was niet vies, maar het was geen rode curry zeg maar. Daar heb je andere smaakverwachtingen van. En andere kleurverwachtingen (rood). Ik had twee van die kuipjes gekocht dus ik heb nog vijf van zulke zoete porties.

Ik zal er wat ananas bijdoen, dan wordt het Hawaiaans.

Ohhh yette ik heb met kip met cashewnoten altijd studenten-eten associaties, maar wie weet ligt dat gewoon aan mij. 

Ik eet vanavond zoete aardappel met pinda, gember, ui en tomaat uit de oven. 

Vandaag eet ik preisoep met brood.

Tuinfluiter schreef op 03-05-2022 om 15:01:

o hoe maak je dat? Want de mijne was vorige keer niet zo lekker.

JtM

JtM

03-05-2022 om 15:26

Tuinfluiter schreef op 03-05-2022 om 15:01:

Oh lekker preisoep! Misschien ga ik die zondag weer eens maken.

JtM

JtM

03-05-2022 om 15:31

Elmie schreef op 03-05-2022 om 15:23:

[..]

o hoe maak je dat? Want de mijne was vorige keer niet zo lekker.

Als ik zo vrij mag zijn ik maak preisoep als volgt:

800 gram prei
500 gram gehakt
Roomkaas (anderhalf bakje ongeveer)
Slagroom (ongeklopt / ongezoet) 200 ml denk ik
Rode peper
Olijfolie
Runderbouillon

Prei en rode peper in een klein beetje olijfolie aanbakken. Gehakt erbij rullen. Daarna de bouillon toegevoegen (ik denk dat het ook best lekker is met groentebouillon). De slagroom toevoegen, zo een kwartiertje zachtjes laten koken. Tot slot de roomkaas toegevoegen en goed laten smelten. Heel simpel, lekker en vult enorm goed. 

yette

yette

03-05-2022 om 16:34 Topicstarter

Regendrup. schreef op 03-05-2022 om 10:25:

[..]

Die vind ik zelf erg lekker! Smakelijk alvast

Ik vind die spinazie-kaas-rondo ook een van de betere. Je ziet tenminste wat je eet: spinazie, rijst en kaas. Dat heb je niet bij al die vegburgers die ze op vlees laten lijken. En hij is niet zo zout. 

Maar verder vond ik het nogal saai. Een soort rijst-stamppotje in paneermeel. 

Als je van een risotto-kliek met een zak spinazie een dergelijk stamppotje in elkaar zet (uiteraard met betere kaas en wat smaakmakers als knoflook naar eigen inzicht) heb je in dezelfde tijd een veel lekkerder vegetarisch maaltje. 

Kortom: ik ben niet heel enthousiast. Maar ik vind hem wel beter dan de rest. 

JtM schreef op 03-05-2022 om 15:31:

[..]

Als ik zo vrij mag zijn ik maak preisoep als volgt:

800 gram prei
500 gram gehakt
Roomkaas (anderhalf bakje ongeveer)
Slagroom (ongeklopt / ongezoet) 200 ml denk ik
Rode peper
Olijfolie
Runderbouillon

Prei en rode peper in een klein beetje olijfolie aanbakken. Gehakt erbij rullen. Daarna de bouillon toegevoegen (ik denk dat het ook best lekker is met groentebouillon). De slagroom toevoegen, zo een kwartiertje zachtjes laten koken. Tot slot de roomkaas toegevoegen en goed laten smelten. Heel simpel, lekker en vult enorm goed.

Klinkt lekker maar is denk ik niet zo goed voor de lijn  😉

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-05-2022 om 16:54

preisoep:
voor 1 liter:
50 gram boter smelten, daar 60 gram bloem bij in doen. Even gaar laten worden en dan 1 liter groente of runderbouillon erbij. Goed door elkaar roeren. Ondertussen prei snijden, een handjevol achterhouden en de rest in de soep doen. Gaar laten worden en pureren. Dan de overige fijngesneden prei er bij doen. Op smaak brengen met zout en peper. Naar smaak kun je er gehaktballetjes in doen. 

Prei-aardappel soep
4 flinke preien
4 flinke aardappels
Aan stukjes zachtjes aanzetten in zonnebloemolie 
1,5 liter bouillon en eetlepel tijm erbij
Koken tot prei en aardappels gaar zijn en pureren met staafmixer 
Lekker met uitgebakken spekjes of hamblokjes of geraspte kaas of wat je maar verzint

Mmmm, klinkt lekker allemaal!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-05-2022 om 18:04

worteltjes met aardappelen en schnitzel

yette schreef op 03-05-2022 om 16:34:

[..]

Ik vind die spinazie-kaas-rondo ook een van de betere. Je ziet tenminste wat je eet: spinazie, rijst en kaas. Dat heb je niet bij al die vegburgers die ze op vlees laten lijken. En hij is niet zo zout.

Maar verder vond ik het nogal saai. Een soort rijst-stamppotje in paneermeel.

Als je van een risotto-kliek met een zak spinazie een dergelijk stamppotje in elkaar zet (uiteraard met betere kaas en wat smaakmakers als knoflook naar eigen inzicht) heb je in dezelfde tijd een veel lekkerder vegetarisch maaltje.

Kortom: ik ben niet heel enthousiast. Maar ik vind hem wel beter dan de rest.

Nou, we hebben ze op hier en zat me af te vragen hoe ik kon beschrijven wat ik ervan vond, maar dit dus.

Dewi-Sri schreef op 30-04-2022 om 23:16:

Koor, hoe maken jullie die bloemkool? Het lukt mij maar niet om eetbare bloemkool te produceren... Ja, gekookt, maar dan is er gelijk geen lol meer aan, dus geen optie.

Dewi, hij maakt ze op de bbq met dit recept https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/bloemkool-steak-met-chimichurri/

Kan je vast ook in de oven ook met grillpan doen. Echt heerlijk

Teig, wat eet jij lekker en wat bijzonder om bij de iftar te zijn.

Net gesport en daarna dit gegeten https://uitpaulineskeuken.nl/recept/ravioli-uit-de-oven Ging erin als koek. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.