Eten Eten

Eten

Visrecepten

Ik vind het soms lastig om een lekker (en niet al te ingewikkeld) visrecept te maken. Zou het vaker willen eten, maar toch altijd last (en wat eet je erbij, bijv. al omdat je geen jus hebt).

Nu heb ik zelf een recept bedacht   en die viel goed in de smaak! 
Ik ben benieuwd naar ideeën van  jullie.

Mijn recept:
Kabeljauw- of zalmfilet op een bedje .... 😂  van groentepuree met geraspte kaas uit de oven:
Voor 2 personen:
Een kleine winterpeen in blokjes, een prei in ringen, 2 of 3 selderijstengels in ringen, een ui gesnipperd en een bos peterselie.
Verhit wat olie in een hapjespan en bak de groetes even aan. Breng op smaak met peper en wat strooibouillon (of verpulverd  stukje bouillonblok) en een flinke scheut witte wijn. Doe de deksel op de pan en smoor gaar. Doe het mengsel incl. de  rauwe peterselie in een mixerachtig iets en mix (niet al te fijn, mogen  best nog wat kleine stukjes in  zitten). Schept dit in een ovenschaal. Als je een grotere ovenschaal gebruikt, hoef je het niet  helemaal over de bodem te verspreiden, gewoon een kwak die groot genoeg is om je je vis op te verdelen (gewoon in 2 stukken) en zorgen dat aan de randen nog ca. 2 cm groentepuree 'kaal' ligt. Bestrooi dit met flnk oude/pittige geraspte kaas.
Zet ca. 25 min (tot de kaas gesmolten is) in de oven. 165 graden hete lucht, anders 180 graden.

Lekker TO.
Ik lees graag mee want hier hetzelfde probleem.

Ik vind dit recept heel lekker:

Leg zalmfilet in een ovenschaal, bestrooi met een beetje peper en zout. Meng creme fraiche los met een beetje mosterd. Bestrijk de zalm daarmee. Strooi er verse basilicum over en parmezaanse kaas. Leg cherrytomaatjes tussen de vis. 15 minuten in de oven op 200 graden, evt. met de grill halverwege erbij. 

Lekker met bijvoorbeeld risotto en een salade.

Ik vind dit wel erg lekker:

Plokkfiskur Recipe | Icelandic Recipes | Arctic Adventures

Houd me niet geheel aan de hoeveelheden die opgegeven zijn (geen melk, en 1 ui met 3-4 aardappels en 150-200 gram vis).
Lekker met komkommer, tomaat en een gekookt eitje (de typische IJslandse combinatie, er zou ook nog zoet roggebrood bij mogen maar dat is hier niet te vinden).

MevrouwJack schreef op 02-08-2021 om 12:09:

Ik vind dit recept heel lekker:

Leg zalmfilet in een ovenschaal, bestrooi met een beetje peper en zout. Meng creme fraiche los met een beetje mosterd. Bestrijk de zalm daarmee. Strooi er verse basilicum over en parmezaanse kaas. Leg cherrytomaatjes tussen de vis. 15 minuten in de oven op 200 graden, evt. met de grill halverwege erbij.

Lekker met bijvoorbeeld risotto en een salade.

Klinkt goed. Verbrand verse basilicum niet snel? Ik gebruik dat eigenlijk alleen rauw.

Herfstappeltaart schreef op 02-08-2021 om 12:38:

[..]

Klinkt goed. Verbrand verse basilicum niet snel? Ik gebruik dat eigenlijk alleen rauw.

Nee dat gaat prima, het droogt alleen een beetje als het ware. Maar ik denk dat vers er overheen doen net zo lekker is!

MevrouwJack schreef op 02-08-2021 om 12:44:

[..]

Nee dat gaat prima, het droogt alleen een beetje als het ware. Maar ik denk dat vers er overheen doen net zo lekker is!

Dank je. Zal het eens proberen, lijkt me erg lekker.

We eten heel graag forel,, in meel om en om, kruiden en citroen in de buik, gesmolten boter erover, en ca 20 minuten op 160 graden in de oven.

Mosselen, en garnalen vinden we ook erg lekker

Hmmmm vis.. lekker stukje kabeljauw, of gamba’s in knoflookolie met brood om in de olie te dippen. De vette vissen, zoals forel, makreel en zalm, vind ik iets minder. Te sterke smaak voor mij!

Ik maak dit weleens
https://www.smulweb.nl/recepten/1449121/Zalm-met-pesto

Dan maak ik daar een tagliatelle bij met dezelfde pesto, beetje crème fraiche erbij en pijnboompitten.

Ted68 schreef op 06-08-2021 om 17:24:

We eten heel graag forel,, in meel om en om, kruiden en citroen in de buik, gesmolten boter erover, en ca 20 minuten op 160 graden in de oven.

Ter aanvulling, jullie kennen de truc van het meel in de cacaostrooier? Dat maakt het een stuk makkelijker.

1109025-33ba0349.jpg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.