Eten
Diezijnvanmij
28-05-2025 om 15:56
Vind jij aan tafel eten belangrijk?
In het topic Niet willen ontbijten 3,5 jarige viel het me op hoeveel mensen (meer dan ik dacht!) het belangrijk vinden om aan tafel te ontbijten. Er werd veel geschreven over het dekken van de tafel, gezellig samen zitten en kinderen laten kiezen uit verschillende dingen op tafel. Dat verraste me.
Zelf hecht ik er eigenlijk niet zoveel waarde aan waar er gegeten wordt – als het maar genoeg en gezond is. Ontbijt of lunch aan tafel? Mag, maar hoeft van mij niet per se. Aan de bar, lopend, of in de auto: als het werkt, vind ik het prima. Avondeten doen we 90% van de tijd aan tafel, soms aan de bar.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen!
Hoe belangrijk vind jij aan tafel eten – en waarom?
En maakt het uit welk moment van de dag het is?
Evaluna
30-05-2025 om 19:28
Diezijnvanmij schreef op 30-05-2025 om 16:38:
Wordt volgens mij ook afgeraden, om tv te kijken tijdens het eten. Omdat je dan minder snel prikkels herkent dat je voldoende hebt gegeten.
Klopt, dat dacht ik ook. Ik vind het ook een heel andere beleving om aan tafel te zitten met een plat bord en bestek, wat eten op te scheppen en later nog wat bij te scheppen als ik nog trek hebt. Tegenover een diep bord vol scheppen en dat voor de tv leeg te lepelen. Dan schep ik de eerste keer vaak toch meer op en leeg gaat het ook wel.
Tuinfluiter
30-05-2025 om 19:46
Diezijnvanmij schreef op 30-05-2025 om 11:42:
En los van praktische redenen, voor de mensen die bijna altijd aan tafel eten: Vind je het om een andere reden belangrijk?
Wij vinden het ook gewoon gezellig even tijd voor elkaar en het eten. Wij scheppen ook nooit in één keer alles op. Terwijl we aan tafel zitten kan er dan nog extra groente of salade worden gepakt.
Wij houden gewoon van lekker eten en lang tafelen aan een mooi gedekte tafel kaarsjes aan en in het weekend een glas wijn.
Herfstappeltaart
31-05-2025 om 07:57
Bakblik schreef op 30-05-2025 om 12:56:
[..]
Dit inderdaad. Iedereen even zijn verhaal doen. Met aandacht eten en proeven, toen ze jonger waren ook tafelmanieren leren dat ze zich elders konden redden met het bestek. Wij eten thuis niet zo formeel, nasi mag van mij met een lepel maar ik heb het de kinderen ook wel met een vork laten doen dat ze in ieder geval de ervaring hebben hoe dat werkt.
De ex van mijn zoon was compleet verbaasd dat ik altijd bij rijstgerechten lepels dekte. Zij moest dat met een vork doen thuis.
Ik geef zelf mes, vork én lepel bij doperwtjes
(die vind ik niet te doen met een vork, dan rollen ze over tafel).
Bakblik
31-05-2025 om 08:20
Herfstappeltaart schreef op 31-05-2025 om 07:57:
[..]
Ik geef zelf mes, vork én lepel bij doperwtjes
(die vind ik niet te doen met een vork, dan rollen ze over tafel).
O ja die ook!
Ik geef meestal mes, vork en lepel. Alleen bij hartige taart met wat friet erbij krijgt niemand een lepel.
Tuinfluiter
31-05-2025 om 09:39
Bakblik schreef op 31-05-2025 om 08:20:
[..]
O ja die ook!
Ik geef meestal mes, vork en lepel. Alleen bij hartige taart met wat friet erbij krijgt niemand een lepel.
Doe ik ook vaak en als er een lekkere saus bij het eten zit is een lepel ook fijn.
Miepjecody
31-05-2025 om 16:05
Evaluna schreef op 30-05-2025 om 19:28:
[..]
Klopt, dat dacht ik ook. Ik vind het ook een heel andere beleving om aan tafel te zitten met een plat bord en bestek, wat eten op te scheppen en later nog wat bij te scheppen als ik nog trek hebt. Tegenover een diep bord vol scheppen en dat voor de tv leeg te lepelen. Dan schep ik de eerste keer vaak toch meer op en leeg gaat het ook wel.
Ik eet op de bank ook gewoon van een plat bord, en ik lepel het niet naar binnen
Miepjecody
31-05-2025 om 16:09
wij eten gewoon waar het uitkomt, op de bank, aan bartafel, in de keuken, in de eetkamer, buiten ,of in bed.
amarna
01-06-2025 om 10:44
Miepjecody schreef op 31-05-2025 om 16:05:
[..]
Ik eet op de bank ook gewoon van een plat bord, en ik lepel het niet naar binnen
Inderdaad. En ik echt niet meer op de bank dan aan tafel. Eerder minder, want aan tafel ben ik geneigd nog eens op te scheppen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.