Eten Eten

Eten

Vind jij aan tafel eten belangrijk?

Diezijnvanmij

Diezijnvanmij

30-05-2025 om 09:15 Topicstarter

Hetmaggeennaamhebben schreef op 30-05-2025 om 07:24:

Aan tafel heb je alles bij de hand. 

Omdat je eerst alles uit de keuken pakt en op tafel zet  Het klinkt vooral als veel extra werk, om de tafel 2-3 keer per dag te dekken. Kinderen die wat ouder zijn kunnen toch ook in de keuken smeren?

Diezijnvanmij schreef op 30-05-2025 om 09:15:

[..]

Omdat je eerst alles uit de keuken pakt en op tafel zet Het klinkt vooral als veel extra werk, om de tafel 2-3 keer per dag te dekken. Kinderen die wat ouder zijn kunnen toch ook in de keuken smeren?

Met volwassen mensen heb ik plek voor 2 om te smeren aan het aanrecht.  Ik zet alles op tafel daarvoor moet ik 3x 5 stappen zetten. Na het eten loopt iedereen met iets in zijn handen door de keuken weer naar slaapkamer voor studie of naar klusje. 

Als we buiten kunnen eten is het iets meer werk  maar dan ook aan tafel. Als ik alleen ben smeer ik in de keuken een sandwich.

Avondeten altijd aan tafel, tenzij er iets heel belangrijks op tv is wat we willen kijken. 
Ontbijten ook aan tafel, samen met partner. Zoon ligt dan nog in bed. Lunch meestal ook aan tafel. Wisselend wie daarbij aanwezig is. 
Ik vind eten op de bank ook echt onhandig. Of je moet inderdaad een pizza hebben ofzo. 

Diezijnvanmij

Diezijnvanmij

30-05-2025 om 10:03 Topicstarter

Bakblik schreef op 30-05-2025 om 09:20:

[..]

Met volwassen mensen heb ik plek voor 2 om te smeren aan het aanrecht. Ik zet alles op tafel daarvoor moet ik 3x 5 stappen zetten. 

Ah ja dat kan natuurlijk mee wegen, dat er niet voldoende ruimte voor iedereen in de keuken is.

Onze tafel staat in de keuken,  dus daar hebben we alles bij de hand. Naar de bank lopen is verder. 

Diezijnvanmij

Diezijnvanmij

30-05-2025 om 11:42 Topicstarter

En los van praktische redenen, voor de mensen die bijna altijd aan tafel eten: Vind je het om een andere reden belangrijk?

Diezijnvanmij schreef op 30-05-2025 om 11:42:

En los van praktische redenen, voor de mensen die bijna altijd aan tafel eten: Vind je het om een andere reden belangrijk?

Vroeger toen de kinderen klein waren vond ik het een  belangrijk moment om samen aan tafel te zitten om zo even echt aandacht voor elkaar te hebben zonder afleiding.

Herfstappeltaart schreef op 30-05-2025 om 12:35:

[..]

Vroeger toen de kinderen klein waren vond ik het een belangrijk moment om samen aan tafel te zitten om zo even echt aandacht voor elkaar te hebben zonder afleiding.

Dit inderdaad. Iedereen even zijn verhaal doen.  Met aandacht eten en proeven,  toen ze jonger waren ook tafelmanieren leren dat ze zich elders konden redden met het bestek. Wij eten thuis niet zo formeel,  nasi mag van mij met een lepel maar ik heb het de kinderen ook wel met een vork laten doen dat ze in ieder geval de ervaring hebben hoe dat werkt.

De ex van mijn zoon was compleet verbaasd dat ik altijd bij rijstgerechten lepels dekte. Zij moest dat met een vork doen thuis. 

ToetieToover schreef op 29-05-2025 om 23:44:

[..]

Terug naar bed om te eten? Die is nieuw voor mij! Dus niet dat iemand anders je iets komt brengen, maar je loopt zelf naar de keuken en weer terug? Dat lijkt mij nou helemaal niks

Doe ik ook niet. Uit bed is uit bed. Dan ga ik zeker niet meer terug.

Vroeger kreeg ik weleens koffie geserveerd op bed, maar dat was juist een goede methode om me snel eruit te krijgen. Het is best moeilijk om liggend te drinken; dan loopt je koffie in het verkeerde keelgat.

rionyriony schreef op 30-05-2025 om 13:04:

[..]

Vroeger kreeg ik weleens koffie geserveerd op bed, maar dat was juist een goede methode om me snel eruit te krijgen. Het is best moeilijk om liggend te drinken; dan loopt je koffie in het verkeerde keelgat.

Je kunt ook recht zitten op je bed.... Kussen in de rug. 

Mijn verbeelding is te beeldend. 😂 Ik zie iemand in bed liggen die een kop koffie krijgt aangereikt. En dat die dan gewoon plat blijft liggen en zo de koffie naar binnen giet om daar vervolgens in te stikken  

Nee, gesprekken kun je overal hebben. Wij zitten als gezin sowieso graag en vaak in de keuken aan tafel. Het zit gewoon lekkerder,  kop thee erbij, iets lekkers.  We hebben allemaal ons werk op het werk en ons werk in en om het huis,  en in de keuken kom je elkaar tegen. Fijne plek!

rionyriony schreef op 30-05-2025 om 13:04:

[..]

Mijn hoofdeinde komt met 1 druk op de knop omhoog.

Voor de tv zie ik het eten gedachteloos naar binnen geschoven worden. Soms wel handig en zet ik het in, bijvoorbeeld als dochter erg overprikkeld is, of als het iets is wat ze niet zo lekker vinden.

Aan tafel is er een hele andere sfeer. Even kletsen, goed zien en proeven wat je eet, tafel manieren. Ik vind dat zeker wat toevoegen.

Diezijnvanmij

Diezijnvanmij

30-05-2025 om 16:38 Topicstarter

Wordt volgens mij ook afgeraden, om tv te kijken tijdens het eten. Omdat je dan minder snel prikkels herkent dat je voldoende hebt gegeten.

Diezijnvanmij schreef op 30-05-2025 om 16:38:

Wordt volgens mij ook afgeraden, om tv te kijken tijdens het eten. Omdat je dan minder snel prikkels herkent dat je voldoende hebt gegeten.

Ik kook voor twee personen en kook echt nooit teveel. Dus nog een keer veel opscheppen is er niet bij. We hebben altijd voldoende 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.