Eten Eten

Eten

Vind jij aan tafel eten belangrijk?

We eten allemaal nagenoeg altijd aan tafel, maar vooral ontbijt en lunch niet tegelijkertijd ivm ieders wisselende school-, club- en werktijden. En dat maken we dan klaar aan het aanrecht. 
Avondeten is onze warme maaltijd maar het lukt niet meer altijd om samen te eten. Mijn man en ik wel, maar de kinderen (pubers) niet.

Het avondeten is voor ons wel een bijpraatmoment, dus gezinstijd. Bord op schoot voor televisie vinden we lastig eten, het knoeit vooral te makkelijk en is niet comfortabel voor ons. Dus vooral om praktische redenen aan de tafel (en geen afleiding door tv)

3x per dag aan tafel. Ik vind het een beetje vies als er overal kruimels en andere restanten van eten liggen.

ontbijt gebeurt niet echt bij ons thuis. Lunch is meestal op school/werk. Savonds eten wij wel aan de eettafel met elkaar. Dat is ook het moment voor ons om met elkaar de dag door te nemen. Kind geniet hier ook echt van. Voordat zoontje er was aten man en ik altijd op de bank.

letterkoekje schreef op 28-05-2025 om 19:24:

3x per dag aan tafel. Ik vind het een beetje vies als er overal kruimels en andere restanten van eten liggen.

We eten gewoon netjes, ook op de bank dus geen last van kruimels/etensresten overal.

Doordeweeks ontbijten we altijd aan tafel. 
In het weekend dek ik de tafel niet en pakt ieder zelf wat. De lunch dek ik ook niet de tafel.
Bij de avondmaaltijd wissel ik het af. Aan tafel is goed voor de sociale babbel, gezelliger dan voor de tv en ook gezonder om zelf op te scheppen voor de kinderen en nog wat bij te pakken. Ik heb het gevoel dat ze dan bewuster eten dan dat ze het gedachteloos naar binnen schuiven voor de tv.
Echter oudste kan ook overprikkeld zijn, dan is het al snel teveel en voor de tv is dan makkelijker voor haar. Dan eten we dus op de bank. Wat stiekem ook wel lekker makkelijk is.

Wij eten altijd aan tafel, sowieso als de kinderen thuis zijn. Als ik thuis werk smeer ik even een broodje aan het aanrecht en eet het aan tafel (meestal lezend) op en man eet graag voor de tv als hij alleen is. Het is ongeveer 100 jaar geleden dat ik alleen was met warm eten, maar dat zou ik dan denk ik wel voor de tv doen.

Wij eten altijd aan tafel. En drinken er ook vaak koffie....
Lees er ook graag aan. 

Als ik alleen eet, eet ik op de bank. Lief zit alleen of niet, wel aan tafel.
ontbijten doe ik nooit en ik lunch waar het uitkomt. avondeten doen we samen we altijd aan tafel. 
In het weekend maken we beneden wat brunch en dat eten we in bed  dat is zo gegroeid en houden we er lekker in. Als ik ‘s ochtends hardgelopen heb en gedoucht duik ik zo het bed weer in voor onze brunch samen! 

Toen de kinderen klein waren, aten we alleen het diner aan tafel. Ontbijt aten zij aan een klein tafeltje voor de tv of op de bank, lunch ook op de bank. Op een gegeven moment was het avondeten niet meer gezellig door een ADHD’er die niet netjes kon eten en een ASS’er met misofonie (wat een feest), dus toen zijn we apart gaan eten en/of voor de tv.

Lezen jullie ook bij het eten? Man en ik lezen altijd de krant, of een blad. We hebben het geprobeerd af te leren toen we kinderen kregen, maar ontbijt en lunch met krant erbij is toch wel heel fijn... En nu de kinderen het huis uit zijn pakken we snel de krant als het avondeten (bijna) op is 

Auwereel schreef op 28-05-2025 om 20:37:

Lezen jullie ook bij het eten? Man en ik lezen altijd de krant, of een blad. We hebben het geprobeerd af te leren toen we kinderen kregen, maar ontbijt en lunch met krant erbij is toch wel heel fijn... En nu de kinderen het huis uit zijn pakken we snel de krant als het avondeten (bijna) op is

Nope. Lezen en eten gaat niet samen hier.

En samen eten is hier ook gewoon een moment van gesprek. Niets zo aso als dat man dan de krant zou gaan lezen. Dan kan ik net zo goed in mijn ééntje voor tv gaan zitten.

We lezen elkaar voor uit de krant, allebei iets anders doen, doen we niet.

Auwereel schreef op 28-05-2025 om 20:37:

Ik lees de krant bij het ontbijt, dat deed ik al toen de kinderen nog klein waren. 

Eerst vaak op de bank/bij salontafel. Nu pas verbouwd en eten we grotendeels aan de eettafel en soms voor bij de tv. 

Overdag eet ik alleen, savonds eten we aan tafel als we tegelijk thuis zijn. Ben ik laat dan eet man op de bank en ik aan mijn bureautje waar ook laptop op staat. Dan kijk ik daar even wat nieuws etc.
Man eet graag op de bank en ik niet. Ik eet t liefste aan een tafel. 
Met de kinderen was het lunch/ diner  aan de keukentafel toen nog en smorgens ook wel  de salontafel op een  stoofje 

En belangrijk… beetje wel om samen te kletsen  en niet bij de TV steeds. Zeker met de kinderen kwam je met het eten hun interesses etc te weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.