Eten
Knutselkei
08-12-2025 om 09:07
Vega hapjes
Ik ben nog niet zo thuis in de vega keuken. Schoondochter eet nu helemaal geen vlees meer. Vis nog wel dus daar weet ik wel wat voor. Maar ik wil voor haar ook graag wat toppers op het Kerstbuffet zetten. Mannen willen deze keer een kippiepan erbij,voor het idee wat er nog meer is: aardappelpartjes, zalmhapjes, salade,fruit, garnalen.
Wat zijn jullie vega toppers?
Meesje
08-12-2025 om 10:01
Geitenkaas 'lolly'. Balletje geitenkaas omhuld met nootjes of jam op een stokje.
Hartige taartjes met bijv paddestoelen of uien
Bakcamembert
Brood met dips
Bruchetta
Pizza in punten gesneden
Groenten spiesjes
Geroosterde bloemkool/bloemkool nuggets
Iets uit de vriezer voor in over/airfryer: kaaskroketjes, garnaalkroketjes, bladerdeeghapjes oid
Ik ben niet vega trouwens, dit zijn gewoon dingen zonder vlees die ik lekker vind. Ik heb altijd moeite om hapjes met vlees te bedenken.
Moosey
08-12-2025 om 10:02
Op een buffet zou ik ook altijd soep doen, pompoensoep of gepofte knoflooksoep of harira bijvoorbeeld. Je zou nog een warm gerecht met rijst kunnen overwegen, pilav (ottolenghi heeft een heel lekkere, met cherrytomaten en kaneel) of risotto (met venkel of witlof is heel lekker)
Witlofschuitjes gevuld met iets, pompoencreme of blokjes en geitenkaas en walnoten bijvoorbeeld. Of plakjes stokbrood met pesto en geroosterde paprika, of pindakaas met een beetje sojasaus, komkommer, geraspte wortel en crispy chilisaus.
Shakshuka (eieren gegaard in tomatensaus) ook altijd een hit.
Citroengraag
08-12-2025 om 10:29
Dadels vullen met geitenkaas of notenpasta.
Cherrytomaten met mini-mozzarella
Verse gebrande noten van de markt
Kaassouffle's
Olijven
Pesto met dipstengels
Dutchgirly
08-12-2025 om 10:41
https://rutgerbakt.nl/hartige-recepten/recept-miniquiches-met-spinazie-en-feta/
Dit is echt een aanrader. Kan je koud serveren, dus al van te voren maken.
Schommelstoel
08-12-2025 om 11:02
Gezien de andere gerechten zou ik (als vegetariër zijnde) iets met groente erbij willen:
- Geroosterde bloemkoolroosjes (of romanesco, die staan heel feestelijk) uit de oven, met een tahindip.
- Een klein soepje (van groente) is altijd goed
- Geroosterde wortels uit de oven, bijvoorbeeld met harissa erop, of za'atar.
- Bieten-'carpaccio' met wat geitenkaas en veldsla erop
Knutselkei
08-12-2025 om 11:18
oee...er staan al veel tips, dank je!
voor nu gaat het om hapjes, ik zal ze haar eens "voorzetten" kan ze kiezen.
Geitenkaas lust ze graag en ook brie, dus die gaan sws doen, lust de rest ook graag.
Pesto en tapenade met dippers ook.
Alles in kleine porties, we hebben toch te veel. Dat gaat dan weer op met ontbijt/brunch de volgende ochtend. Ze komen altijd Kerstavond, blijven slapen en gaan na de brunch weer weg.
Soep is er inderdaad ook, courgettesoep met paprika reepjes .
KnorrendKitten
08-12-2025 om 11:44
ik maak ook wel briehapjes.
In een muffin vorm per vakje een kwart diepvries bladerdeeg lapje, stukje brie (of Camembert, een (wal)noot en wat honing.
Ze zijn zowel warm als koud lekker.
KnorrendKitten
08-12-2025 om 12:15
KnorrendKitten schreef op 08-12-2025 om 11:44:
In een muffin vorm per vakje een kwart diepvries bladerdeeg lapje, stukje brie (of Camembert, een (wal)noot en wat honing.
Kan ook met brie en cranberry compote of wat spek (dan niet vega)
Knutselkei
08-12-2025 om 12:50
KnorrendKitten schreef op 08-12-2025 om 11:44:
Die ga ik ook maken!
Magnoliatakje
08-12-2025 om 13:00
gemarineerde mozarellabolletje, gevuld ei ( lekker ouderwets) olijven gevuld met roomkaas.
afrodite05
08-12-2025 om 13:21
Ik maak weleens hartige flapjes. Hetzelfde idee als appelflappen, maar dan met een hartige vulling. Onze lievelings is met gehakt, rode peper, knoflook en tomatenpuree, maar ik ben ook fan van mijn vega variant met spinazie, ui en feta (of geitenkaas) en dan een rauw ei door de vulling voordat je de flapjes gaat vullen voor de binding. Je kan een heel plakje bladerdeeg ermee vullen of de flapjes een slag kleiner maken door de plakken schuin doormidden te snijden.
En zo'n andere (simpele) klassieker: roggebroodtorentjes met kaas ertussen, of met roomkaas ertussen. Wrap met roomkaas en komkommer of rucola, spiesje met mozzarella, tomaat en blaadje basilicum, ... Met kaas gevulde paprika's/pepertjes kan je k&k halen. Je kan ook zelf van die snoeppaprika of tomaten uithollen en vullen met een mengsel van linzen, ui, knoflook, komijnzaad, evt rozijnen/pijnboompitten en een beetje kaas en dat in de oven.
Simpele champignonsoep, mosterdpreisoep, gegratineerde uiensoep, ...
Herfstappeltaart
08-12-2025 om 14:16
Ik heb niet alles gelezen maar deze las ik pas op Pinterest en is erg lekker: geweld abrikoosje, daarop een toef zachte geitenkaas en daarop een walnoot. Eventueel sliertje honing, maar ik vind dat niet nodig.
Herfstappeltaart
08-12-2025 om 14:17
Meesje schreef op 08-12-2025 om 10:01:
Geitenkaas 'lolly'. Balletje geitenkaas omhuld met nootjes of jam op een stokje.
Hartige taartjes met bijv paddestoelen of uien
Bakcamembert
Brood met dips
Bruchetta
Pizza in punten gesneden
Groenten spiesjes
Geroosterde bloemkool/bloemkool nuggetsIets uit de vriezer voor in over/airfryer: kaaskroketjes, garnaalkroketjes, bladerdeeghapjes oid
Ik ben niet vega trouwens, dit zijn gewoon dingen zonder vlees die ik lekker vind. Ik heb altijd moeite om hapjes met vlees te bedenken.
Garnaal is ook vlees
Broadway
08-12-2025 om 14:22
Herfstappeltaart schreef op 08-12-2025 om 14:17:
[..]
Garnaal is ook vlees
![]()
TO zoekt vega hapjes en vis is ok. ik zou garnaal onder vis zetten als we deze verdeling maken denk ik?