Eten Eten

Eten

Suikervrije zoetigheden recepttips

Ik ben op zoek naar een recept voor iets van koekjes, taart, cake of muffins. Met als handicap dat het vrij van 'gewone' suiker moet zijn. 

Het gaat om iets feestelijks voor 6-8 mensen waarvan één iemand geen geraffineerde suikers eet en de ander alleen palmsuiker, honing en agavesiroop. Fruitsuikers zijn geen probleem (ik zie hierin kansen voor dadels en banaan als zoetmakers). 
De rest van de groep staat open voor wat minder zoete lekkernijen, dus ik ga niet twee aparte dingen bakken.

Wie heeft er succesvolle recepten voor me?
Ik ben een enigszins ervaren thuisbakker en ik heb een goede basisuitrusting. Dus er moet iets feestelijks op tafel te zetten zijn, toch? 


Je kan dan de suiker toch gewoon vervangen door de producten die je in je lijstje noemt? Maple syrup is trouwens ook heerlijk! 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

12-10-2021 om 08:48

suiker = suiker. Het maakt niet uit of het uit honing komt, of uit fruit. Honing bestaat overigens voor bijna 100% uit suiker. Raar rijtje met uitzonderingen als je het mij vraagt. 

Je zou een goede suiker vervanger kunnen gebruiken.  Bij fors gebruik wel kans op diarree en winderigheid. 

https://www.sukrin.nl/blog/suikervrij-bakken/

Schommelstoel

Schommelstoel

12-10-2021 om 08:54 Topicstarter

redbulletje schreef op 12-10-2021 om 08:39:

Je kan dan de suiker toch gewoon vervangen door de producten die je in je lijstje noemt? Maple syrup is trouwens ook heerlijk!

Dat werkt niet altijd even goed. Koekjes bakken met honing geeft een heel ander resultaat dan koekjes bakken met basterdsuiker.

Schommelstoel

Schommelstoel

12-10-2021 om 08:58 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 12-10-2021 om 08:48:

suiker = suiker. Het maakt niet uit of het uit honing komt, of uit fruit. Honing bestaat overigens voor bijna 100% uit suiker. Raar rijtje met uitzonderingen als je het mij vraagt.

Je zou een goede suiker vervanger kunnen gebruiken. Bij fors gebruik wel kans op diarree en winderigheid.

https://www.sukrin.nl/blog/suikervrij-bakken/

Ja, ik weet het... Het zou mijn ding ook niet zijn. Die discussie heb ik ook al eens gevoerd met betrokkenen. Maar ik wil hun keuze wel respecteren, dat doen ze immers ook als ze voor mij iets vegetarisch regelen bij de lunch. 

Zoetstoffen vind ik gevaarlijk om ziener ervaring als vervanger in te zetten, ik reageer er zelf vaak nog al heftig op (mijn darmen voornamelijk).  

Zoet smakende koolhydraten zijn koolhydraten met een korte keten. Honing, agavesiroop, maple syrup het is lood om oud ijzer.  Evenveel calorieën dus ik snap het rijtje ook niet. 
Wat ik wel doe om minder suiker te gebruiken in een baksel is bijvoorbeeld de vanillesuiker meewegen met de totale hoeveelheid suiker. 
Met als basis brooddeeg kun je lekkere zoete baksels maken waar niet zoveel suiker in gaat. Ik moet nu weg als ik later terug kom zal ik even google raadplegen voor heerlijk zoet brood met wortel, rozijnen en sinaasappel en een beetje bruine suiker.  Recept sinds ooit in het jumbo magazine.

Donkere basterdsuiker is toch ook niet geraffineerd? 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

12-10-2021 om 09:04

Schommelstoel schreef op 12-10-2021 om 08:58:

[..]

Ja, ik weet het... Het zou mijn ding ook niet zijn. Die discussie heb ik ook al eens gevoerd met betrokkenen. Maar ik wil hun keuze wel respecteren, dat doen ze immers ook als ze voor mij iets vegetarisch regelen bij de lunch.

Zoetstoffen vind ik gevaarlijk om ziener ervaring als vervanger in te zetten, ik reageer er zelf vaak nog al heftig op (mijn darmen voornamelijk).

Dat snap ik hoor, dat je hun wensen wil respecteren,  dat zou ik ook doen, maar dan inderdaad met één opgetrokken wenkbrauw. 

En als jouw darmen heftig reageren op zoetstoffen,  zou ik dat ook zeker niet gaan gebruiken. Ik gebruik het zelf af en toe (Ik heb diabetes type 1) en bij voorzichtig gebruik gaat het goed, maar iets teveel geeft hier ook darmkrampen. Dus ook geen dagelijks gebruik hier.

Mallebeppie schreef op 12-10-2021 om 08:48:

suiker = suiker. Het maakt niet uit of het uit honing komt, of uit fruit. Honing bestaat overigens voor bijna 100% uit suiker. Raar rijtje met uitzonderingen als je het mij vraagt.

Je zou een goede suiker vervanger kunnen gebruiken. Bij fors gebruik wel kans op diarree en winderigheid.

https://www.sukrin.nl/blog/suikervrij-bakken/

Dit! Waarom denken mensen toch altijd dat honing, palmsuiker e.d. beter voor je zijn? Suiker is suiker voor je lijf.

O ik ben al mosterd zie ik.

Ik vind het ook onzin, maar ik heb er ook mee te maken in mijn familie. Ik maak meestal een gewoon recept, maar dan vervang ik de suiker door kokosbloesemsuiker. Ik gebruik hier vaak net een tikje minder van dan de gewone suiker, zo'n 5-10%. Verder moet je er rekening mee houden dat het een beetje caramelachtige smaak heeft (wat bij sommige recepten goed uit kan pakken!), het een bruine kleur heeft, en het soms wat droger maakt dan gewone suiker. 

redbulletje schreef op 12-10-2021 om 09:00:

Donkere basterdsuiker is toch ook niet geraffineerd?

Zeker wel. 

"Wat is basterdsuiker?

Gewone basterdsuiker wordt gemaakt door aan witte geraffineerde suiker een suikersiroop toe te voegen. Aan onze donkere basterdsuiker wordt nog extra karamel toegevoegd, zodat de donkere basterdsuiker een heerlijke romige smaak krijgt. Eigenlijk is basterdsuiker een combinatie van verschillende vormen suiker."

https://www.vanbeekumspecerijen.nl/bruine-basterdsuiker.html

PriceyRook54

PriceyRook54

12-10-2021 om 09:09

Wat een gedoe! Ik zou denk ik simpele fruittaartjes doen en met een bodem van dadels en noten en misschien een amandellaagje ertussen. En verder gewoon veel hartige dingen.

Misschien een bananenbrood? Zelf nog niet geprobeerd, maar vind je veel suikervrije recepten van. 

Banaan met honing is lekker. En met maple ook! 

https://www.jumbo.com/recepten/breekbrood-met-wortel,-kaneel-en-sinaasappel-502063/

Deze bedoelde ik.
Als palmsuiker donker is kan je dat prima gebruiken ipv bruine basterdsuiker. De glazuur van sinaasappelsap en witte suiker kun je prima weglaten, heb ik al geprobeerd en miste het niet. Wat ik wel als tip mee wil geven: voeg de wortel al aan het eind van de kneedtijd toe, niet na de eerste rijs. Als je na de eerste rijs die wortel er nog door gaat kneden dan worden de broodjes minder luchtig.

https://www.projectgezond.nl/chocoballetjes/

Deze zijn hier altijd een hit en makkelijk te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.