Eten Eten

Eten

Spareribs recept

Ik heb in de vriezer nog een kilo of 5 naturel spareribs. Die wil ik dit weekend voor een deel gaan maken. Ik ben op zoek naar het lekkerste marinade of dry rub recept. Voor ongeveer 4 volwassenen.
Ik heb ze uiteraard al eens eerder gemaakt,  maar een nieuw succesrecept is welkom!

Het plan is om ze voor te garen in de slowcooker en dan af te grillen op de bbq of, afhankelijk van het weer, onder de grill in de oven.

Ik haal altijd een zakje mix voor marinade van Verstegen.  Dat man ik dan "smeerbaar" met een paar eetlepels cola en een eetlepel olie.  Daar smeer ik de ribben mee in een laat ze daar een nacht in marineren.  De volgende dag haar ik ze voor in de oven waarbij ik af en toe nog extra smeer met het restje van de marinade.  Voor het eten grillen we ze op de barbecue. 
Door ingrediënten in de cola worden de spareribs heerlijk zacht. Tip die ik ooit kreeg van een slager. 

ik heb ooit via via dit recept gekregen ( in de oven maar ik heb het in de slowcooker gemaakt)

500 gram spareribs per persoon

Voor de saus:

2 teentjes knoflook
2 gedroogde pepertjes

Klein blikje tomatenpuree
1 fles tomaten ketchup
6 eetlepels ketjap
Sap van 1 citroen
5 eetlepels bruine suiker
2 theelepels sambal
Ananassap
Scheutje water

Spareribs in stukken snijden en bestrooien met peper en zout in een ovenvaste schaal doen.

In een scheutje olie de knoflook en gedroogde pepertjes aansmoren, na een paar minuten het blikje tomatenpuree erbij doen. 5 min. laten sudderen.

Dan overige ingredienten erbij doen, langzaam aan de kookbrengen, en zelf proeven of de saus pittig genoeg is. Dan over de spareribs gieten en in de oven zetten. Schaal afdekken met aluminiumfolie.

Eerst een half uur op 200 gr., dan terugdraaien naar 150 gr. en nog een 1,5 uur laten staan.
Dan kijken of ze goed gaar en bruin zijn. Om meer te 'bruinen' kun je ze eventueel nog even zonder folie in de oven laten staan.

Hier ook cola als ingredient, alleen wij koken ze in de cola (wel met suiker, geen light en water). Daarna marineren in worchestersaus en ketchup met kruiden naar keuze en dan op de bbq of in de oven. 

Als ik een ding heb geleerd is spareribs niet voor te garen. Alle smaak van het vlees verdwijnt in het vocht waarin je gaart en komt niet terug in het vlees. Je bent op dat moment een bouillon aan het trekken. 

Wij garen de sparibs, na een nacht in de marinade, in 4 a 5 uur op lage temperatuur van 110 graden op de bbq. Op het laatst aflakken en het vlees valt van de botjes af. Een recept heb ik niet voor je, want naar de ultieme smaak zijn wij ook.og steeds opzoek. 

Flowerbomb

Flowerbomb

17-11-2021 om 20:28 Topicstarter

Bedankt voor de tips! 

Flowerbomb

Flowerbomb

17-11-2021 om 20:32 Topicstarter

Zeilboot schreef op 17-11-2021 om 20:26:

Als ik een ding heb geleerd is spareribs niet voor te garen. Alle smaak van het vlees verdwijnt in het vocht waarin je gaart en komt niet terug in het vlees. Je bent op dat moment een bouillon aan het trekken.

Wij garen de sparibs, na een nacht in de marinade, in 4 a 5 uur op lage temperatuur van 110 graden op de bbq. Op het laatst aflakken en het vlees valt van de botjes af. Een recept heb ik niet voor je, want naar de ultieme smaak zijn wij ook.og steeds opzoek.

Ik voeg geen vocht toe, de slowcooker gaart het in het vocht van het vlees.

Flowerbomb schreef op 17-11-2021 om 20:32:

[..]

Ik voeg geen vocht toe, de slowcooker gaart het in het vocht van het vlees.

Dat vocht loopt er dan uit en ben je kwijt met alle smaak.

Flowerbomb

Flowerbomb

29-11-2021 om 21:40 Topicstarter

Uiteindelijk heb ik twee verschillende marinades gemaakt, 1 van Rudolph en een andere, ze in de slow  gedaan en onder de grill. Het was een groot succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.