Eten
JtM
10-04-2026 om 09:14
Simpel vraagje: hoe bakken jullie de krokante kipschnitzel goed krokant?
Zoals de titel het al zegt... hoe bakken jullie de krokante kipschnitzel nou echt goed krokant?
Hoe stom het ook klinkt, mijn ex kookte eigenlijk altijd en nu we uit elkaar zijn moet ik natuurlijk mijn eigen prakkie regelen. Ik kan best een beetje koken, maar op de een of andere manier lukt het me niet om de krokante kipschnitzel echt goed krokant goudbruin te krijgen.
Wat is jullie geheim om de schnitzel mooi krokant en goudbruin te krijgen? ![]()
Schommelstoel
10-04-2026 om 09:35
Ik eet geen vlees, maar dingen die krokant moeten worden bak je het best in een pan die écht goed heet is. Product pas erin doen als de pan goed heet is.
Dat werkt het beste met gietijzer of plaatstaal, omdat dat veel heter wordt dan een klassieke pan met teflonlaag.
ToetieToover
10-04-2026 om 09:38
Plaatstalen pan hier, dus dat zou best eens kunnen helpen. Ik gebruik glutenvrije cornflakes om kipfilet te voorzien van een krokant laagje. Die zijn van mais gemaakt en dat kun je op een hoge temperatuur bakken zonder dat het verbrandt.
Magnoliatakje
10-04-2026 om 10:36
Ik bak ze in de oven, 15 minuten op 200°C. Tussendoor draai ik ze om.
Meesje
10-04-2026 om 11:16
In de airfryer. Of in een pan die warm genoeg is. En als hij klaar is gelijk uit de pan halen. Het laagje moet zich niet volzuigen met het vet (olie, boter, margarine). Gewone koekenpan lukt hier overigens prima.
JtM
10-04-2026 om 11:26
De airfryer is al ingebruik; die zorgt voor de aardappeltjes 
Hoe ik het gisteren heb gedaan, een beetje bakboter in een koekenpan. Pan goed warm laten worden, schnitzel erin, na een paar minuten draaien en na weer een paar minuten warm. Toch worden ze niet zo krokant als wanneer ex ze bakte.
Ik kook overigens op inductie, hetzelfde als ex.
Waar het dan 'mis' gaat en ze niet zo krokant worden? Geen idee.
Dolfje
10-04-2026 om 11:30
Ik doe eerst de aardappeltjes erin( voorgekookte krieltjes of blokjes of zo) minuut of 8 dan omschudden en dan leg ik de kip erboven op en dan weer minuut of 8/10.
MarvelousM
10-04-2026 om 12:58
Geen idee. De mijne worden altijd wel krokant. Als je toch aardappels in de airfryer doet, zou ik die uit laten en voor alles de oven gebruiken. Volgende keer ook groente die in de oven kunnen en hoppaaaa check you lekker makkelijk koken.
Miepjecody
10-04-2026 om 13:10
een zelfgemaakte of uit een pakje?
De pan moet echt heel heet zijn, en kort aan beide kanten
Miepjecody
10-04-2026 om 13:10
JtM schreef op 10-04-2026 om 11:26:
De airfryer is al ingebruik; die zorgt voor de aardappeltjes
Hoe ik het gisteren heb gedaan, een beetje bakboter in een koekenpan. Pan goed warm laten worden, schnitzel erin, na een paar minuten draaien en na weer een paar minuten warm. Toch worden ze niet zo krokant als wanneer ex ze bakte.
Ik kook overigens op inductie, hetzelfde als ex.
Waar het dan 'mis' gaat en ze niet zo krokant worden? Geen idee.
Niet pas na paar minuten draaien. Veel heter en sneller keren
Ysenda
10-04-2026 om 13:44
hier ook team airfryer. Alles gaat in de airfryer bij ons, ook de biefstuk komt er helemaal top uit, beter dan uit de pan.