Eten
er.is.maar.1.Pino
23-08-2025 om 17:57
Rijstkoker
Ik heb een rijstkoker gekregen (blij mee!!) en daar zit ook een stoommandje bij. De gebruiksaanwijzing legt wel uit hoe je rijst kunt koken, maar niks over dat stoommandje.
Nu ben ik dus benieuwd of je tegelijkertijd rijst kunt koken en groenten stomen in dat mandje. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ook andere tips zijn welkom! ![]()
Citroengraag
23-08-2025 om 18:14
Voor hoeveel mensen kook je rijst? In de hoeveelheden die ik kook, kan dat niet omdat de rijst dan de stoommand raakt, maar voor een heel kleine portie moet dat wel lukken.
Voor gyoza en sommige groenten gebruik ik de stoommand wel, met water in het rijstpan gedeelte. Het ligt ook wel aan het merk, want ooit had ik er een waar de mand leunde op de dekselrand. Dan kan het wel, maar staat je mand zo hoog dat steviger groenten niet gaar werden.
afrodite05
23-08-2025 om 19:28
Ik heb het een keer uitgeprobeerd met sperziebonen, maar die werden mij veel te zacht, richting bruin ipv groen. Maar misschien houden wij gewoon van harde sperziebonen en was het voor een ander prima geweest.
Conclusie: probeer het uit 
Zeespiegel
23-08-2025 om 20:24
probeer het eerst met een lege stoommand, als de rijst na het uitzetten nog steeds onder de mand blijft, kan het.
er.is.maar.1.Pino
23-08-2025 om 22:40
Bedankt! Het is een Remo van 1,2 liter, de mand hangt inderdaad bovenin. Ik heb er rijst voor 4 personen in gemaakt en dat ging prima. Ik zal het inderdaad maar gewoon eens met een leeg mandje proberen, had ik niet aan gedacht. Goeie tip! En dan de keer erna maar eens kijken wat er met de groenten gebeurt 😉
Beerlover
24-08-2025 om 10:02
Ik koop voorgegaarde rijst, die verwarm je zo in de koekenpan. Heb al zoveel apparaten op mijn keukenblad staan.
Beerlover
24-08-2025 om 12:04
Beerlover schreef op 24-08-2025 om 10:02:
Ik koop voorgegaarde rijst, die verwarm je zo in de koekenpan. Heb al zoveel apparaten op mijn keukenblad staan.
Heb wel zo'n metalen atoommandje gekocht die je op een pan kunt zetten. Moet m een keer gebruiken.
Ginevra
24-08-2025 om 14:16
Beerlover schreef op 24-08-2025 om 12:04:
[..]
Heb wel zo'n metalen atoommandje gekocht die je op een pan kunt zetten.
Die moet wel extreem kleine gaatjes hebben dan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.