Eten Eten

Eten

Pruimen, pruimen en nog meer pruimen

De pruimen zijn rijp, dus we zijn al dagen aan het plukken.
Inmiddels hebben we denk ik zo'n 15 kilo weggegeven, jam gekookt en pruimentaarten gebakken, maar de boom is nog niet leeg.

Wat kan ik nog meer met die overvloed aan pruimen?


invriezen

tarte tartin, jam, toetje, notenrepen met pruimen

Drogen. Ik heb een voedseldroger en dat ding is echt een vondst.

Pruimen chutney maken en invriezen. Helemaal geweldig.
https://www.smulweb.nl/recepten/pruimenchutney

weggeven! Mijn ouders hadden zo'n (stoof)perenboom. Daar at het halve dorp én de hele familie van 

Sproetekop

Sproetekop

09-08-2021 om 21:40 Topicstarter

De recepten van pruimen chutney zien er lekker uit. Ga ik zeker proberen!

Pruimenlikeur is geweldig: goede wodka en daar een hoop pruimen in. Drie maanden wachten en tada!

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

09-08-2021 om 21:58

Pruim-aarbeienjam is echt zooooo lekker. Heb ik vorige week ook gemaakt, ik had ook 7 kilo rijpe pruimen 😅

Hier nog lang niet helaas! Ik lees mee voor inspiratie, want er zitten er heel veel in de boom!

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

09-08-2021 om 22:26

Verkoop potjes jam en zakken pruimen van een kilo langs de weg (werkt hier prima,overal staan  stalletjes) , of vraag aan een lokale groenteboer of hij ze van je wil kopen die zijn vaak erg blij met lokaal fruit. Of schenk ze aan de voedselbank. 

Hier staan veel fruitbomen in de omgeving, veel mensen plukken het niet eens en dan ligt het fruit onder de boom te rotten. Ik vind dat zo zonde..Ik werk in de ouderenzorg en maak mijn cliënten ook altijd allemaal blij met een zakje pruimen en/of een potje jam. Dus dat is misschien ook nog een idee

Pixy schreef op 09-08-2021 om 22:03:

Hier nog lang niet helaas! Ik lees mee voor inspiratie, want er zitten er heel veel in de boom!

Hier ook niet, de pruimen beginnen net pas een beetje kleur te krijgen 

Ik heb ook een pruimenboom en nu twee grote weckpotten met pittige  chutney gemaakt, klaar in Oktober ( heerlijk met Shropshire kaas en port bij de vuurkorf ).

En dan nog acht liter pruimenlikeur in de kelder. Die is over een half jaar klaar. Heel simpel om te maken en erg lekker. Kun je weck-flesjes mee te vullen, geinig etiketje er op, altijd een leuk kadootje om weg te geven. 

Sap! Met een sappan kun je er heerlijk sap uit halen, en als je er suiker bij in doet wordt het limonadesiroop die je aan kunt lengen met water. Superfijne dorstlesser bij warm weer! En als je ook appelbomen hebt, mik dan een paar zakken in de vriezer, dan kun je in de herfst appel-pruimensap maken, heerlijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.