Eten Eten

Eten

Plantwaardige melk

N.a.v. de vernieuwde schijf van 5 (graag geen commentaar over wat je hier van vindt) heb ik een pak sojamelk gekocht (gewoon de goedkoopste van de Jumbo). Ik vind het niet zo lekker als gewone halfvolle melk, maar het is te doen. Maar ik ben benieuwd welke variant jullie het lekkerste vinden.

Anouk1234

Anouk1234

10-04-2026 om 14:29 Topicstarter

Evaluna schreef op 10-04-2026 om 14:19:

Ik bedacht juist dat ik in mijn havermout ook plantaardige melk kan doen.
Alleen welke, ik ben er nog niet helemaal uit, dus dit topic komt als geroepen.
Het Voedingscentrum adviseert sojamelk verrijkt met extra eiwitten.

Ik had de goedkoopste sojamelk van de jumbo. Deze bevat 3 gram eiwit per 100 ml. De ongezoete sojamelk van de jumbo bevat 3,3 gram. Halfvolle melk bevat 3,7 gram. De volgende keer probeer ik de ongezoete variant.

Ik heb Alpro barista sojamelk, daar zit suiker in maar met 2,5 gram is dat nog onder koeienmelk met 4,5 gram (van nature voorkomende melksuikers). Ik doe het in de melkopschuimer met een schepje whey, dus eiwitgehalte is niet zo belangrijk. Ik wil wel op zoek gaan naar plantaardige whey en mijn huidige merk gaan vervangen. 

Ook lekker vind ik deze sojamelk met gepureerde avocado en limoensap plus een schepje zoetstof. Maar ja, die avocado is ook niet zo goed voor het milieu. Dit is wel mijn favoriete recept voor de zomer !

Ysenda schreef op 10-04-2026 om 13:01:

[..]

Wat haalt de fabriek er uit volgens jou?

Ik weet dat ze afromen en pasteuriseren via ultra shock methode.

Behalve de room gaat er niets uit bij mijn weten.

Ze checken wel op antibiotica residuen, dat doet de boer ook voor het de tank in mag. En de vrachtwagen die de melk ophaalt dus voor het verwerkt wordt is dat al 3 of meer keer getest.

Er worden bijvoorbeeld aminozuren uitgehaald voor (medische) dieetvoeding.

https://pkuvereniging.nl/over-pku/de-behandeling/

Ik vind zelf havermelk en amandelmelk (ongezoet) lekkerder dan sojamelk. Maar smaak is persoonsgebonden, dus ik zou gewoon de komende tijd eens wat verschillende merken en soorten proberen. 

Moet er wel bij zeggen dat ik koeienmelk nooit lekker heb gevonden, die van de supermarkt niet en rechtstreeks uit de koe ook niet. 

Wil je er bepaalde stoffen uit krijgen, of gaat het alleen om het idee van iets melkschtigs drinken bij de maaltijd?
Als het om bepaalde stoffen (eiwitten, calcium) gaat moet je goed kijken wat je als vervanger kiest, want daar zit best veel verschil tussen. 

Anouk1234

Anouk1234

10-04-2026 om 15:29 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 10-04-2026 om 15:24:

Wil je er bepaalde stoffen uit krijgen, of gaat het alleen om het idee van iets melkschtigs drinken bij de maaltijd?
Als het om bepaalde stoffen (eiwitten, calcium) gaat moet je goed kijken wat je als vervanger kiest, want daar zit best veel verschil tussen.

Het gaat me erom om eiwitten en calcium binnen te krijgen. Ik zag al dat havermelk en amandelmelk afvallen. En dat het dan waarschijnlijk sojamelk moet zijn.

Overzicht voedingswaarden plantaardige melk.

3ffa9c3a-20df-46a2-94fc-797402a57e57.jpg

Poezenmeisje schreef op 10-04-2026 om 16:02:

Overzicht voedingswaarden plantaardige melk.

3ffa9c3a-20df-46a2-94fc-797402a57e57.jpg

Dat overzicht is niet helemaal accuraat, aan de meeste plantaardige drinks wordt calcium en B12 toegevoegd (en vaak ook nog andere B-vitamines). 

De ongezoete amandeldrink van AH Terra bevat bijvoorbeeld onder andere 120mg calcium per 100ml.

Poezenmeisje schreef op 10-04-2026 om 14:49:

[..]

Er worden bijvoorbeeld aminozuren uitgehaald voor (medische) dieetvoeding.

https://pkuvereniging.nl/over-pku/de-behandeling/

ja, en daarmee is wat overblijft gelijk niet meer geschikt voor melk in een pak of verwerking tot yoghurt of vla. 

Ik verwacht eerder dat ze voor dit soort medische toepassingen net zoals voor de supplementen  wei in kopen dat rest product is van de kaasproductie. Of tegenwoordig eerder andersom dat kaas het rest product is van wei. Want wei is per kg veel duurder dan kaas tegenwoordig. 

Rauwe melk dat voor farmaceutische doeleinden gebruikt wordt zal niet dezelfde zijn die je voor het pak melk in de supermarkt gebruikt, de eisen zijn anders en de controles ook. 

Bij het proces van rauwe melk naar het melkpak wordt er afgeroomd en daarmee gaat een deel van de vet oplosbare vitaminen mee, in volle melk, half volle melk en magere melk is het verschil het vet gehalte. Er worden vuildeeltjes uitgehaald (denk aan stro, zand, haar), er wordt door microfiltratie een deel van de bacteriën uitgehaald (voedselveiligheid) de rest wordt door pasteurisatie afgedood. Enzymen gedeactiveerd, maar blijven er wel in zitten. Eiwitten, lactose, mineralen, water, vitaminen, het blijft er allemaal in. 

Mijn boer pasteuriseert de melk (die gewoon uit de melktank komt) zelf en bottelt die daarna. Ik heb nog nooit haar of stro aangetroffen. Dacht je dat die melk werd opgedweild uit de stal ofzo?

Rauwe melk mag helaas niet meer verkocht worden, dus doen ze dat niet meer. 
Dat deden ze eerst wel, vanuit een koelkast langs de straat, inmiddels zijn ze een halve streekproductensupermarkt.

Poezenmeisje schreef op 10-04-2026 om 18:15:

Mijn boer pasteuriseert de melk (die gewoon uit de melktank komt) zelf en bottelt die daarna. Ik heb nog nooit haar of stro aangetroffen. Dacht je dat die melk werd opgedweild uit de stal ofzo?

Dat deden ze eerst wel, vanuit een koelkast langs de straat, inmiddels zijn ze een halve streekproductensupermarkt.

Ooohh dat verklaart waarom je zo aan het oreren bent over 'jouw' melk in een plantaardig topic😜

Poezenmeisje schreef op 10-04-2026 om 18:15:

Nier alle erven zijn even schoon.

Maar je beantwoord niet de vraag wat je denkt dat er uit gaat bij melk in pak of fles vanuit de fabriek.

Dat ligt eraan hoe je het drinkt. Ik houd van havermelk in mijn cappuccino, en kokosmelk in mijn matcha latte. Los drink ik bijna nooit (plantaardige) melk. Ik vind koemelk ook ontzettend goor, dus voor mij is het een voordeel dat het daar niet naar smaakt en ruikt.

Vroeger vond ik sojamelk van Alpro los nog wel lekker, maar inmiddels heeft het bijna geen smaak of geur meer, van geen enkel merk. Die van Alpro was volgens mij ook geliger en dikker dan het nu is, een soort aangelengde versie lijkt het nu te zijn.

Evaluna schreef op 10-04-2026 om 14:19:

Ik bedacht juist dat ik in mijn havermout ook plantaardige melk kan doen.
Alleen welke, ik ben er nog niet helemaal uit, dus dit topic komt als geroepen.
Het Voedingscentrum adviseert sojamelk verrijkt met extra eiwitten.

Die van de Lidl gebruik ik altijd. Prima en de prijs ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.