Eten
MMcGonagall
08-11-2025 om 17:57
Pakjes en zakjes, ja of nee of soms
Een tijdje geleden heb ik gespaard voor een doos met (bijna) gratis boodschappen van de Jumbo. De meeste producten uit die doos heb ik gebruikt of weg gegeven, maar ik zit nog met een grote pot pastasaus van het huismerk. Daar kijken we niet echt naar uit, zeg maar.
Vanavond dacht ik dus gnocchi te maken (altijd lekker), met chorizo (ook altijd lekker) en dan die saus erdoor. Uiteindelijk stond ik te roeren in mijn koekenpan met chorizo en groente en ik vond het zo zonde om die saus erdoor te gooien. Niet gedaan dus, met een beetje geraspte kaas was het heerlijk.
Het is dus al even geleden dat ik iets uit een pakje, zakje of pot kant-en-klaar heb gemaakt. Niet omdat ik een voedselsnob ben (die groente was wel zo’n roerbakzak), maar omdat ik het meeste veel lekkerder vind als ik het zelf maak, en net zo makkelijk.
Peiling
Pakjes, zakjes, potten saus?
Herfstappeltaart
11-11-2025 om 14:54
Nikki1973 schreef op 11-11-2025 om 11:44:
[..]
Dit valt voor mij niet onder pakjes en zakjes. Daarbij denk ik toch aan de Knorr wereldgerechten ( of van een huismerk) en zakjes/ potten kant en klare saus of soep.
Met de producten die jij noemt kook ik ook veel en daar kom je heel ver mee.
Ik ben ook blij met mij slowcooker, daar gaat alles in de ochtend in ( groente, vlees, kruiden) en een paar uur later heb je een heerlijke maaltijd.
gisteren deze nog gegeten https://ohmyfoodness.nl/enchilada-potje-slowcooker/
Ja eens. Voor mij vallen die dingen ook niet onder pakjes en zakjes.
Ik heb geen slowcooker, maar dat recept lijkt me heerlijk.
Herfstappeltaart
12-11-2025 om 19:06
Tuinfluiter schreef op 08-11-2025 om 21:13:
[..]
Ik maak altijd meerdere porties pesto en vries het in in kleine plastic potjes.
Naar aanleiding van jouw post heb ik vanmiddag verse pesto gemaakt. Eigenlijk valt de prijs bij nader inzien best mee. Ik verwachtte meer aan de ingrediënten kwijt te zijn. Van het stuk parmezaan kan ik nog 2x pesto maken en de pijnboompitten gingen ook niet helemaal op. Dus voortaan toch maar zelf doen. Het staat nu in de vriezer
Nikki1973
12-11-2025 om 19:17
Herfstappeltaart schreef op 11-11-2025 om 14:54:
[..]
Ja eens. Voor mij vallen die dingen ook niet onder pakjes en zakjes.
Ik heb geen slowcooker, maar dat recept lijkt me heerlijk.
beste keuken aankoop ever!
Poezenmeisje
12-11-2025 om 19:55
Ik heb een hooimadam / cooking bag.
De Ghanese versie van katoen en kapok staat hier in de woonkamer te shinen als sierkussen als hij niet in functie is.
Inmiddels er er ook een Oostgroningse vezelhennepversie.
Stoofvlees heb ik daarin nog niet (durven) bereiden, daar gebruik ik mijn hogedrukpan voor. Voor aardappels, groente, stoofpeertjes werkt hij perfect.
https://cookingbag.nu/
Tuinfluiter
12-11-2025 om 20:13
Herfstappeltaart schreef op 12-11-2025 om 19:06:
[..]
Naar aanleiding van jouw post heb ik vanmiddag verse pesto gemaakt. Eigenlijk valt de prijs bij nader inzien best mee. Ik verwachtte meer aan de ingrediënten kwijt te zijn. Van het stuk parmezaan kan ik nog 2x pesto maken en de pijnboompitten gingen ook niet helemaal op. Dus voortaan toch maar zelf doen. Het staat nu in de vriezer
![]()
Eet smakelijk
Nikki1973
13-11-2025 om 08:10
Poezenmeisje schreef op 12-11-2025 om 19:55:
Ik heb een hooimadam / cooking bag.
De Ghanese versie van katoen en kapok staat hier in de woonkamer te shinen als sierkussen als hij niet in functie is.
Inmiddels er er ook een Oostgroningse vezelhennepversie.
Stoofvlees heb ik daarin nog niet (durven) bereiden, daar gebruik ik mijn hogedrukpan voor. Voor aardappels, groente, stoofpeertjes werkt hij perfect.
https://cookingbag.nu/
Wat leuk, dit kende ik niet 😄
Naminokurashi
13-11-2025 om 15:49
Omdat ik nu hartfalen hebt, moet ik zoutloos gaan eten. Dus geen pakjes, zakjes, blikjes enz.
Poezenmeisje
13-11-2025 om 18:22
Naminokurashi schreef op 13-11-2025 om 15:49:
Omdat ik nu hartfalen hebt, moet ik zoutloos gaan eten. Dus geen pakjes, zakjes, blikjes enz.
Tip: begin niet aan 'kaliumzout'. Je kunt net zo goed aan een blok magnesium uit de gymzaal likken, echt goor.
Probeer met kruiden je eten op smaak te krijgen, soep bijvoorbeeld met (bleek)selderij, bieslook en platte peterselie.
Herfstappeltaart
13-11-2025 om 18:30
Poezenmeisje schreef op 13-11-2025 om 18:22:
[..]
Tip: begin niet aan 'kaliumzout'. Je kunt net zo goed aan een blok magnesium uit de gymzaal likken, echt goor.
Probeer met kruiden je eten op smaak te krijgen, soep bijvoorbeeld met (bleek)selderij, bieslook en platte peterselie.
Ik gebruik altijd kaliumzout (wel met mate) en vind het prima smaken. Het is even wennen, maar goed te doen wat mij betreft.
Zandhaas
13-11-2025 om 18:46
Nikki1973 schreef op 13-11-2025 om 08:10:
[..]
Wat leuk, dit kende ik niet 😄
Ik gebruik weleens een krat (van de appie bijvoorbeeld) en doe daar dan een deken/dekbed in. Een pan met heet gerecht (soep die net aan de kook is, pastasaus, stoofpeertjes etc) erin, deken dichtvouwen en wachten maar.
Poezenmeisje
13-11-2025 om 19:11
Zandhaas schreef op 13-11-2025 om 18:46:
[..]
Ik gebruik weleens een krat (van de appie bijvoorbeeld) en doe daar dan een deken/dekbed in. Een pan met heet gerecht (soep die net aan de kook is, pastasaus, stoofpeertjes etc) erin, deken dichtvouwen en wachten maar.
Dat is precies hetzelfde idee.
Ik was op zoek naar een poef voor dit doel en toen kwam ik (voor het eerst en nog nooit weer) die splinternieuwe kookzak tegen voor 5 euro bij de kringloop.
De kassadame had geen idee wat het was en sierkussens verkopen meestal slecht. 😄
Venusss
13-11-2025 om 19:19
Nikki1973 schreef op 11-11-2025 om 11:44:
[..]
Dit valt voor mij niet onder pakjes en zakjes. Daarbij denk ik toch aan de Knorr wereldgerechten ( of van een huismerk) en zakjes/ potten kant en klare saus of soep.
Met de producten die jij noemt kook ik ook veel en daar kom je heel ver mee.
Ik ben ook blij met mij slowcooker, daar gaat alles in de ochtend in ( groente, vlees, kruiden) en een paar uur later heb je een heerlijke maaltijd.
gisteren deze nog gegeten https://ohmyfoodness.nl/enchilada-potje-slowcooker/
Dat recept ziet er lekker uit, ik sla hem op ![]()
Snap alleen de naam niet helemaal, want het is een enchilada gerecht zonder enchilada?
MMcGonagall
13-11-2025 om 20:05
Ik gebruik al jaren Losalt, smaakt prima. Zonder zout is overigens ook goed te doen. Je kunt er allerlei andere kruiden en specerijen in doen.
Nikki1973
14-11-2025 om 14:59
Venusss schreef op 13-11-2025 om 19:19:
[..]
Dat recept ziet er lekker uit, ik sla hem op
Snap alleen de naam niet helemaal, want het is een enchilada gerecht zonder enchilada?
Tja dat weet ik ook niet 🤔 Denk dat het om de saus en smaken gaat.
het is hier een favoriet in huis, ik maak m regelmatig.