Eten Eten

Eten

Pakjes en zakjes, ja of nee of soms

Peiling

Pakjes, zakjes, potten saus?
139 stemmen
29%
17%
54%

NightNurse schreef op 10-11-2025 om 15:01:

Ik gebruik regelmatig een fles passata, maar geen fles kant-en-klare-pastasaus. Geen zakjes kruidenmix-voor-bami, wel een boemboe van de toko.

Voor mij hangt het er dus erg vanaf wat er in zit. Mixen met veel zout en smaakversterkers vermijd ik, maar ik vind het geen probleem als de toko vast wat specerijen en kruiden voor mij gemengd heeft.

Dit doe ik ook. Nasi maak ik dan wel helemaal from scratch, maar ik gebruik wel boemboes voor andere dingen. En passata vind ik gewoon lekkerder dan tomatensaus van Nederlandse tomaten. 

Herfstappeltaart schreef op 10-11-2025 om 14:43:

[..]

Ik heb het even opgezocht. In "Het grote zónder pakjes&zakjes-kookboek" van Karin Luiten staat een recept voor Kip-Tandoori. Dat is wel met kippenpoten en niet met saus.Niet echt te vergelijken met het Knorr-pak dus. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar het ziet er in het boek wel lekker uit.

Serveertip: met raïta Indiase komkommersalade)

Dankjewel en ook Dorestad voor de tip! Is het boek een aanrader?

felija,  ik heb bijna al haar boeken.  Dit boek gebruik ik het meest.  

Vanwege voedselintolerantie koken wij vrijwel alles zelf maar er zijn uitzonderingen. De kruidenmix voor taco’s en burritos en het Knorr wereldgerecht Risotto ( omdat mijn dochter die lekkerder vind dan mijn eigen overheerlijke risotto). Soms halen we ook wel eens een maaltijdsalade maar meestal vinden wij ze niet zo lekker maar is het voor snel wel makkelijk. 

Dorestad schreef op 10-11-2025 om 17:26:

felija, ik heb bijna al haar boeken. Dit boek gebruik ik het meest.

Dan weet ik al iets voor mijn verjaardag! Dankjewel voor de tip!

felija schreef op 10-11-2025 om 17:41:

[..]

Dan weet ik al iets voor mijn verjaardag! Dankjewel voor de tip!

Graag gedaan.  Veel kookplezier gewenst

MiniJCW schreef op 10-11-2025 om 16:45:

[..]

Dit doe ik ook. Nasi maak ik dan wel helemaal from scratch, maar ik gebruik wel boemboes voor andere dingen. En passata vind ik gewoon lekkerder dan tomatensaus van Nederlandse tomaten.

Als de tomaten van eigen tuin op zo'n ga ik ook altijd aan de passata. Heb zojuist weer lekker lasagne al forno gemaakt. Zelf gekruid maar wel maar passata.

Dorestad schreef op 10-11-2025 om 15:55:

[..]

Nee. Wel schrijft Karin de volgende tekst:

Met de pakjesversie is iets gekscherend aan de hand: een berg kipblokjes in oranje roomsaus, dat is toch geen kip tandoori? De pakjesmakers waren denk ik in de war met butter chicken. Mijn recept hier is evenmin authentiek (wie heeft er nou een tandoori-oven?), maar wél lekker.

O ja, in het boek staan ook de ingrediënten van het pak Indiase kip tandoori. Meer dan 50. Ottolengi is er niets bij

felija schreef op 10-11-2025 om 17:13:

[..]

Dankjewel en ook Dorestad voor de tip! Is het boek een aanrader?

Ik vind haar boeken wel aanraders ja. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet àlle smaakcombinaties geslaagd vind, maar dat is heel persoonlijk. De recepten kloppen wèl allemaal, dat is heel fijn. Ze heeft ook een website: Koken met Karin. Daar staan ook heel veel recepten op. Misschien kun je daar alvast even spieken 

Moosey schreef op 10-11-2025 om 09:00:

[..]

Zielig!

excuus bedoel natuurlijk bami

Herfstappeltaart schreef op 10-11-2025 om 18:20:

[..]

Ik vind haar boeken wel aanraders ja. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet àlle smaakcombinaties geslaagd vind, maar dat is heel persoonlijk. De recepten kloppen wèl allemaal, dat is heel fijn. Ze heeft ook een website: Koken met Karin. Daar staan ook heel veel recepten op. Misschien kun je daar alvast even spieken

Ik heb inderdaad op haar website zitten kijken. Het is zo op het eerste gezicht wel te doen gua moeilijkheid en extra ingrediënten.  

Moet, denk ik, nog even een drempel over om er zelfvertrouwen in te krijgen: koken zonder pakjes en zakjes. Doe het al wel steeds vaker, maar grijp ook geregeld nog naar een pakje. 

Een kwestie van gewoon doen en wennen, denk ik.

Ik vind de verspakkettten van de AH ook wel handig, vooral de gesneden varianten.

felija schreef op 10-11-2025 om 19:45:

[..]

Ik heb inderdaad op haar website zitten kijken. Het is zo op het eerste gezicht wel te doen gua moeilijkheid en extra ingrediënten.

Moet, denk ik, nog even een drempel over om er zelfvertrouwen in te krijgen: koken zonder pakjes en zakjes. Doe het al wel steeds vaker, maar grijp ook geregeld nog naar een pakje.

Een kwestie van gewoon doen en wennen, denk ik.

Ik vind de verspakkettten van de AH ook wel handig, vooral de gesneden varianten.

Dat zijn ze ook. Maar zonder pakjes en zakjes is niet heel streng ofzo hoor. Ik gebruik wel kruidenmixen (zonder zout en andere toevoegingen, puur specerijen), bouillonblokjes, passata, blikjes tomatenblokjes e.d. Ik ben helemaal geen keukenprinses maar dat gaat prima. Jij kan dat ook, weet ik zeker. Ik laat de Knorr(en andere merken)-zakjes en pakjes staan. Vaak bestaan die voornamelijk uit zout, specerijen en verder een heleboel toevoegingen als verdikkingsmiddelen, zuurteregelaar, conserveringsmiddelen enz. 

Nog een tip voor recepten:  Leukerecepten.nl  Ik denk dat je die nog beter te doen vindt. Recepten met weinig ingrediënten maar heel leuk (doet de naam eer aan )

Succes met proberen 

En wat betreft sausjes e.d. ben ik heel erg fan van "het borrelhapjesboek"van Laura's Bakery. Daar staan heel veel pesto's, kruidenboters, sauzen enz. in beschreven. Helemaal niet moeilijk ook. (geen aandelen )

Herfstappeltaart schreef op 11-11-2025 om 07:06:

[..]

. Maar zonder pakjes en zakjes is niet heel streng ofzo hoor. Ik gebruik wel kruidenmixen (zonder zout en andere toevoegingen, puur specerijen), bouillonblokjes, passata, blikjes tomatenblokjes e.d.

Dit valt voor mij niet onder pakjes en zakjes. Daarbij denk ik toch aan de Knorr wereldgerechten ( of van een huismerk) en zakjes/ potten kant en klare saus of soep.

Met de producten die jij noemt kook ik ook veel en daar kom je heel ver mee.

Ik ben ook blij met mij slowcooker, daar gaat alles in de ochtend in ( groente, vlees, kruiden) en een paar uur later heb je een heerlijke maaltijd.
gisteren deze nog gegeten https://ohmyfoodness.nl/enchilada-potje-slowcooker/

Herfstappeltaart schreef op 11-11-2025 om 07:06:

[..]

Dat zijn ze ook. Maar zonder pakjes en zakjes is niet heel streng ofzo hoor. Ik gebruik wel kruidenmixen (zonder zout en andere toevoegingen, puur specerijen), bouillonblokjes, passata, blikjes tomatenblokjes e.d. Ik ben helemaal geen keukenprinses maar dat gaat prima. Jij kan dat ook, weet ik zeker. Ik laat de Knorr(en andere merken)-zakjes en pakjes staan. Vaak bestaan die voornamelijk uit zout, specerijen en verder een heleboel toevoegingen als verdikkingsmiddelen, zuurteregelaar, conserveringsmiddelen enz.

Nog een tip voor recepten: Leukerecepten.nl Ik denk dat je die nog beter te doen vindt. Recepten met weinig ingrediënten maar heel leuk (doet de naam eer aan )

Succes met proberen

Dankjewel! De site van leukerecepten ken ik inderdaad! Makkelijke en lekkere gerechten zonder pakjes en zakjes. Ga ik weer eens weer vaker op kijken. Heel laagdrempelig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.