Eten Eten

Eten

Pakjes en zakjes, ja of nee of soms

Peiling

Pakjes, zakjes, potten saus?
139 stemmen
29%
17%
54%

Fijn te lezen dat er meer mensen zijn die het niet goed op smaak krijgen zonder die zakjes. Ik doe soms een poging, maar na twee keer proberen wil man wel weer “gewoon” eten.

Zo min mogelijk, vaak geeft het sowieso al niet zoveel tijdwinst. Maar af en toe gebruik ik het wel. Maar dan moet het wel iets zijn wat ik echt heel lekker vind. Vind ik het maar sowieso, dan gebruik ik het zeker niet.

vroeger was ik echt fan van die knor wereld keuken pakken, maar die heb ik in 100 jaar niet meer aangeraakt 

enige zakjes wat ik gebruik zijn die van tex mex (santa maria) voor de enchiladas  en kruiden van de toko voor als ik nasi/bami maak

bolognese saus maak ik tegenwoordig zelf mits ik tijd heb, anders bertolli 

Ook toen ik oosters kookte maakte ik het basismengsel (kruidenpasta) zelf. Rode curry was niet smakelijk te krijgen met die gekochte kuipjes en potjes. 

Ze smaakten ook allemaal verschillend. Er zaten ook heel rare ingrediënten in die er niet in thuis hoorden zoals gistextract. Waarom? Dat weet ik niet. Ik denk dat de Nederlanders die de smaakproeven deden dat lekker vonden. Die kregen dan de beste waardering. Maar het heeft niets met het oorspronkelijke gerecht te maken. 

Niet dat mijn gerechten zo geweldig waren, maar curry gemaakt van een halffabrikaat, zelfs niet van het Indiase Patak wat toch een goed merk zou zijn vond ik eigenlijk niet lekker. Blue Elephant was een van de betere Thai pasta's maar die verdween uit het schap. 

Dus besluit je zelf niet om iets niet meer te eten dan beslist de supermarkt dat wel voor je.

Behalve peper, kaneel en natriumglutamaat eet ik nooit kruiden en specerijen meer. 

Ik gebruik een  Bertolli pastasaus in zak als ik haast heb. 
Zit alleen tomaten en kruiden in , verder niets.
Restjes groenten doe ik er door. Pasta erbij.
In 15 minuten is alles klaar. En lekker. Vind ik.

Rogue schreef op 09-11-2025 om 21:38:

enige zakjes wat ik gebruik zijn die van tex mex (santa maria) voor de enchiladas en kruiden van de toko voor als ik nasi/bambi maak

Zielig!

Hmmmmm. 😋

Bambi-stoofvlees, bambi-biefstuk.

Stampertje-bout met mosterd is ook lekker. 

a9kv63w-V8w-XAf-SAca-Jj-Leh-GWAg-G-2247500286.jpg

Vanwege medische noodzaak alles zonder pakjes en zakjes gaan koken en inmiddels willen we niet anders meer.
Die kant en klare dingen bevatten allemaal heel veel zout naar verhouding!
Zelf maken bijna alles zoutloos of heel zout arm. Wel honderdduizend kruiden nu in de la liggen 😊

rionyriony schreef op 10-11-2025 om 

Dus besluit je zelf niet om iets niet meer te eten dan beslist de supermarkt dat wel voor je.

Nee hoor, dat bepaal ik zelf. Ligt er toch aan wat je koopt? 

felija schreef op 09-11-2025 om 11:06:

[..]

O ja! Karin Luiten, die ken ik ook.

Ik heb het even opgezocht. In "Het grote zónder pakjes&zakjes-kookboek" van Karin Luiten staat een recept voor Kip-Tandoori. Dat is wel met kippenpoten en niet met saus.Niet echt te vergelijken met het Knorr-pak dus. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar het ziet er in het boek wel lekker uit.

Serveertip: met raïta Indiase komkommersalade)

Ik gebruik regelmatig een fles passata, maar geen fles kant-en-klare-pastasaus. Geen zakjes kruidenmix-voor-bami, wel een boemboe van de toko.

Voor mij hangt het er dus erg vanaf wat er in zit. Mixen met veel zout en smaakversterkers vermijd ik, maar ik vind het geen probleem als de toko vast wat specerijen en kruiden voor mij gemengd heeft.

Herfstappeltaart schreef op 10-11-2025 om 14:43:

[..]

Ik heb het even opgezocht. In "Het grote zónder pakjes&zakjes-kookboek" van Karin Luiten staat een recept voor Kip-Tandoori. Dat is wel met kippenpoten en niet met saus.Niet echt te vergelijken met het Knorr-pak dus. Ik heb het zelf nog nooit gemaakt maar het ziet er in het boek wel lekker uit.

Serveertip: met raïta Indiase komkommersalade)

Karin Luiten heeft ook " Wereldgerechten zonder en pakjes" kookboek geschreven.  

Dorestad schreef op 10-11-2025 om 15:09:

[..]

Karin Luiten heeft ook " Wereldgerechten zonder en pakjes" kookboek geschreven.

Ja! Staat de kip Tandoori daar ook in?

Herfstappeltaart schreef op 10-11-2025 om 15:36:

[..]

Ja! Staat de kip Tandoori daar ook in?

Nee. Wel schrijft Karin de volgende tekst:

Met de pakjesversie is iets gekscherend aan de hand: een berg kipblokjes in oranje roomsaus,  dat is toch geen kip tandoori? De pakjesmakers waren denk ik in de war met butter chicken. Mijn recept hier is evenmin authentiek (wie heeft er nou een tandoori-oven?), maar wél lekker. 

O ja,  in het boek staan ook de ingrediënten van het pak Indiase kip tandoori.  Meer dan 50. Ottolengi is er niets bij

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.