Eten
MMcGonagall
08-11-2025 om 17:57
Pakjes en zakjes, ja of nee of soms
Een tijdje geleden heb ik gespaard voor een doos met (bijna) gratis boodschappen van de Jumbo. De meeste producten uit die doos heb ik gebruikt of weg gegeven, maar ik zit nog met een grote pot pastasaus van het huismerk. Daar kijken we niet echt naar uit, zeg maar.
Vanavond dacht ik dus gnocchi te maken (altijd lekker), met chorizo (ook altijd lekker) en dan die saus erdoor. Uiteindelijk stond ik te roeren in mijn koekenpan met chorizo en groente en ik vond het zo zonde om die saus erdoor te gooien. Niet gedaan dus, met een beetje geraspte kaas was het heerlijk.
Het is dus al even geleden dat ik iets uit een pakje, zakje of pot kant-en-klaar heb gemaakt. Niet omdat ik een voedselsnob ben (die groente was wel zo’n roerbakzak), maar omdat ik het meeste veel lekkerder vind als ik het zelf maak, en net zo makkelijk.
Peiling
Pakjes, zakjes, potten saus?
afrodite05
09-11-2025 om 09:21
Ik had vroeger een aantal favorieten van de Knorr wereldgerechten, maar inmiddels zijn de smaken "verbeterd" (ben ik het niet mee eens) en ze zijn veel duurder geworden. Maar vooral de oude Kip Madras vond ik heel lekker, net als de Beef Shanghai en de saus die bij de Burrito's zat. Of nouja, die mix die je met creme fraiche moest mengen. Ik kocht de verpakking toen eigenlijk alleen vanwege die mix
De Boboti haal ik nog steeds heel soms, 2x per jaar ofzo, maar eigenlijk is die naar mijn mening ook minder lekker dan vroeger. Jammer.
Tuinfluiter
09-11-2025 om 09:31
Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 09:04:
[..]
Klopt en ik heb vooral een hekel aan alle toevoegingen. Ze bevatten een lange lijst aan ingrediënten (kleurstoffen, smaakstoffen e.d.)
Ja daar houd ik ook niet van en ik wil zelf bepalen hoeveel zout ik ergens in doe. Ik vind bepaalde hulpstoffen ook een kenmerkend vreemd smaakje hebben. Ik vind kant er klare wraps daardoor ook niet echt lekker. Ze hebben ook een vreemde ondertoon in de smaak.
Jujubee
09-11-2025 om 09:58
afrodite05 schreef op 09-11-2025 om 09:21:
Ik had vroeger een aantal favorieten van de Knorr wereldgerechten, maar inmiddels zijn de smaken "verbeterd" (ben ik het niet mee eens) en ze zijn veel duurder geworden. Maar vooral de oude Kip Madras vond ik heel lekker, net als de Beef Shanghai en de saus die bij de Burrito's zat. Of nouja, die mix die je met creme fraiche moest mengen. Ik kocht de verpakking toen eigenlijk alleen vanwege die mix
De Boboti haal ik nog steeds heel soms, 2x per jaar ofzo, maar eigenlijk is die naar mijn mening ook minder lekker dan vroeger. Jammer.
Oh ja, die waren echt zo lekker vroeger. Nu niet meer helaas. Ik maak nog wel vaak van die verspakketten van de AH, maar dat vind ik eigenlijk al veel te veel werk. Ik heb gisteren ook een uur in de keuken gestaan voor de paddenstoelen risotto en hij viel nog flink tegen ook. Wat een werk zeg, al die dingen snijden, een uur roeren in zo'n pan. Ik vind het verschrikkelijk, koken. Elke minuut in de keuken vind ik er een teveel. Ik zou het liefst elke avond een zak soep eten of een broodje kroket. Dus ja, hier wel veel kant en klaar maar graag wel gezond.
Dus maaltijdsalade als ik uit werk kom, een diepvries vegan maaltijd van Lazy Vegan, een poke bowl. Dat soort dingen. Ik zit niet elke avond aan de kant en klare pizza, pannekoeken of patat of zo. Maar ja, ik vind koken de hel dus het liefst zo snel mogelijk klaar. Ik heb helemaal geen zin om dingen van scratch te maken. Zeker niet als ik uit werk kom en moe ben en ik pas laat ga eten. Ik heb er een tijdje aan gedacht om Hello Fresh te nemen maar ik weet nu al dat ik toch geen zin heb om zo uitgebreid te gaan koken dus toch maar niet gedaan. Ik probeer wel wat meer verspakketten uit nu, om wat variatie er in te gooien. En ik eet elke dag een flinke groente smoothie bij de lunch dus ik maak me niet druk om mijn groente inname.
MMcGonagall
09-11-2025 om 10:33
Het verspakket moussaka van AH is mijn favoriet, maar je bent dan wel even aan het snijden. Sowieso ook voor Hello Fresh als je voor meer dan twee personen hebt. Hun bereidingstijdindicaties zijn erg optimistisch, of exclusief het snijden.
Venusss
09-11-2025 om 10:45
De gerechten van Hello Fresh zitten dan weer best vaak flink hoog in kcal, voor mij nog een reden om dat niet meer te maken.
MMcGonagall
09-11-2025 om 10:49
Venusss schreef op 09-11-2025 om 10:45:
De gerechten van Hello Fresh zitten dan weer best vaak flink hoog in kcal, voor mij nog een reden om dat niet meer te maken.
Dat is waar. Ik selecteer daar wel op en pas soms aan. Ze gaan bijv uit van 180 gram rijst of pasta voor twee personen. Dat is makkelijke winst als je er 130 van maakt. Of ‘een flinke scheut’ olijfolie, niet voor 90 calorieën per eetlepel.
Wat extra kaas vind ik dan weer wel de calorieën waard.
Jujubee
09-11-2025 om 10:50
MMcGonagall schreef op 09-11-2025 om 10:33:
Het verspakket moussaka van AH is mijn favoriet, maar je bent dan wel even aan het snijden. Sowieso ook voor Hello Fresh als je voor meer dan twee personen hebt. Hun bereidingstijdindicaties zijn erg optimistisch, of exclusief het snijden.
Ja, al die verspakketten zijn best wel wat snijwerk, op die gesneden na. En ja, snijden heb ik ook een enorme hekel aan haha.
Ik woon alleen en vond Hello Fresh vooral te duur eigenlijk maar veel van die gerechten leken me ook gewoon veel werk. Ik heb mijn hekel voor koken echt meegekregen van mijn oma en mijn moeder. Beiden stonden, net als ik, liever helemaal niet in de keuken. Mijn oma kon zo elke dag een broodje kroket eten als avondeten. Dat deed ze dan ook echt vaak. Sauzen maken en koken van scratch heb ik dus ook echt nooit meegekregen. Broer deed de koksschool dus die kookte meestal voor ons toen we nog thuis woonden. Als we nu met de kerst wat samen doen nemen zij meestal iets mee want zij zijn dol op koken en wij bakken er niets van.
Schoonzus kan heerlijke taarten bakken, broer is goed in van alles en dan komen wij aan met ons gourmetten of iets anders simpels. Ik ben single maar mijn droomman kan heerlijk ( Italiaans ) koken. Dan hoef ik het niet te doen. Ik was wel af.
felija
09-11-2025 om 11:06
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 23:03:
[..]
Ik maak het niet meer
. Als ik nu kipfilet eet (1x per 3 weken ofzo, we eten weinig vlees) maak ik iets anders. Bijvoorbeeld roergebakken (geroerbakte?) spitskool met kipfilet gekruid met shoarmakruiden, rijst en rozijnen.
Maar als ik kip Tandoori zou willen maken zou ik denk ik kiezen voor Tandoorikruiden (alleen de specerijen dus, zonder zout of andere toevoegingen) en dan een saus maken van tomaat en crème fraîche bijvoorbeeld. Of zoiets 😉
Ik denk (zal het eens nakijken) dat Karin Luiten (Koken met Karin) wel een recept heeft.
O ja! Karin Luiten, die ken ik ook.
masatu
09-11-2025 om 14:18
Hier soms pastasaus (bij voorkeur die van Bertolli uit een zak), en verder een zakje nasikruiden van Conimex. Ik heb beide wel eens zelf geprobeerd, maar vond het niet heel succesvol. En ik gebruik juspoeder, valt dat hier ook onder?
Verder geen kant-en-klaar dingen in gebruik. Zelf kruiden of ook heel vaak geen kruiden of saus maar gewoon "puur". Bij gekookte groenten oid eet ik bijv. nooit een sausje erbij.
Nikki1973
09-11-2025 om 14:57
Poezenmeisje schreef op 08-11-2025 om 23:59:
Hier wel bouillonblokjes en tomaten uit blik.
Verder geen pakjes en zakjes.
Dit gebruik ik ook, en veel kruiden( mixen) van de markt. Die zijn zonder zout.
BlairW
09-11-2025 om 15:19
Bij picnic hebben ze ook verspakketten met voorgesneden groente. Die zijn ideaal 😁
ToetieToover
09-11-2025 om 15:43
Voor de snij-mijders: ik heb een geweldige keukenversnipperaar:

Ideaal ding. Alleen plakjes en raspen kan-ie maar dat is voldoende. Vooral harde dingen zoals wortel raspen, of andere harde groenten. Maar ook preiringen, uiringen, plakjes aardappel, courgette.
Miepjecody
09-11-2025 om 15:58
Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 08:24:
[..]
Het hoeft ook niet, maar het kan wel. Bijvoorbeeld champignonsoep. Andere soepen zoals preisoep bijvoorbeeld bind ik door het meekoken van aardappel. Pompoensoep is van zichzelf al genoeg gebonden. En voor allerlei sausen heb je het wel nodig eigenlijk. (tenzij yoghurt -en mayosausen)
Ze schreef " het is van levensbelang " dat is echt niet zo
Bellebelle
09-11-2025 om 16:26
Jujubee schreef op 09-11-2025 om 09:58:
[..]
Oh ja, die waren echt zo lekker vroeger. Nu niet meer helaas. Ik maak nog wel vaak van die verspakketten van de AH, maar dat vind ik eigenlijk al veel te veel werk. Ik heb gisteren ook een uur in de keuken gestaan voor de paddenstoelen risotto en hij viel nog flink tegen ook. Wat een werk zeg, al die dingen snijden, een uur roeren in zo'n pan. Ik vind het verschrikkelijk, koken. Elke minuut in de keuken vind ik er een teveel. Ik zou het liefst elke avond een zak soep eten of een broodje kroket. Dus ja, hier wel veel kant en klaar maar graag wel gezond.
Dus maaltijdsalade als ik uit werk kom, een diepvries vegan maaltijd van Lazy Vegan, een poke bowl. Dat soort dingen. Ik zit niet elke avond aan de kant en klare pizza, pannekoeken of patat of zo. Maar ja, ik vind koken de hel dus het liefst zo snel mogelijk klaar. Ik heb helemaal geen zin om dingen van scratch te maken. Zeker niet als ik uit werk kom en moe ben en ik pas laat ga eten. Ik heb er een tijdje aan gedacht om Hello Fresh te nemen maar ik weet nu al dat ik toch geen zin heb om zo uitgebreid te gaan koken dus toch maar niet gedaan. Ik probeer wel wat meer verspakketten uit nu, om wat variatie er in te gooien. En ik eet elke dag een flinke groente smoothie bij de lunch dus ik maak me niet druk om mijn groente inname.
Tip: risotto kun je ook prima in de oven maken. Een stuk minder werk.
Auwereel
09-11-2025 om 16:46
Pakjes met kruidenmengsels en zout gebruik ik niet, en potten op smaak gemaakte puree ook niet.
Maar ik maak niet zelf mijn sambal of chutney, dat koop ik in een pot.
Ook koop ik regelmatig kant-en-klare vegetarische proteïne schijven ( burgers mag niet meer...), flapjes, staven (worst zou het zijn als ze van vlees gemaakt waren), seitan, enz, bij een natuurvoedingswinkel. Dat maak ik zelf als ik er de tijd voor zou nemen.
Maar om 19 u thuis van het werk, dan zijn man en ik geen van beide keukenprins(es) en ket kant&klaar staat dat sneller op tafel.
Groenten snijden is het meeste werk als we koken. Voorgesneden groente wordt vaak slappe hap, hou ik ook niet zo van.
. Als ik nu kipfilet eet (1x per 3 weken ofzo, we eten weinig vlees) maak ik iets anders. Bijvoorbeeld roergebakken (geroerbakte?) spitskool met kipfilet gekruid met shoarmakruiden, rijst en rozijnen.