Eten Eten

Eten

Pakjes en zakjes, ja of nee of soms

Peiling

Pakjes, zakjes, potten saus?
139 stemmen
29%
17%
54%

Hier wel bouillonblokjes en tomaten uit blik.
Verder geen pakjes en zakjes.

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 18:53:

Ik heb verder trouwens geen oordeel hoor. Iedereen moet lekker gebruiken wat ie prettig vind. En lekker. Ik vind saus uit een pakje niet lekker. Een roux maken, melk of bouillon, geraspte kaas....het levert echt veel lekkerdere sausjes op vind ik.

Ik heb bijna 40 jaar geleden een kookcursus gevolgd bij "De Zuivelkeuken".

Een blanke roux kunnen maken is van levensbelang voor alle mogelijke sauzen en gebonden soepen.

Blij dat ik dat heb geleerd. 😋

BlairW schreef op 08-11-2025 om 23:38:

Ik heb ja gestemd. Ik vind koken niet leuk en zie niet in waarom ik zelf allerlei kruiden zou moeten gaan staan mengen voor bijvoorbeeld taco’s of burrito’s, als iemand anders dat al voor me heeft gedaan en ik het zo kan kopen ik ben van het makkelijk en snel koken. Pastasaus maak ik wel vaak dmv een fles passata, een blikje tomatenpuree, een zak gesneden groente en wat Italiaanse kruiden (uit een potje) erdoor te gooien. Geraspte kaas erover, gehakt erdoor en klaar. Ik gooi ook zo’n zakje verstegen kruiden door de boerenkool, ideaal! Ja, ik kan ook al die kruiden er zelf los doorheen doen maar daar zie ik dus het nut niet van. En soms is zo’n kant en klare pot pastasaus ook prima. Veel verse groente er bij (wel voorgesneden, want zelf snijden vind ik ook te lang duren) en het staat snel op tafel. Voor lasagne vind ik de honig lasagnesaus tradizionale echt de lekkerste ook. Dat krijg ik zelf niet voor elkaar met kruiden mengen enz. Dus ja, ik gebruik echt wel regelmatig een zakje, pakje of bomboe of zo. Gewoon omdat ik van het gemak ben en echt niet van koken hou.

Dit had ik kunnen schrijven!

Ik lees het woord Spagheroni en besef dat ik een klein beetje heb gejokt.

Als we gaan kamperen dan gaan er voor de eerste dag altijd zakjes Spghetteria mee.

Ik gebruik weinig pakjes en zakjes. We maken veel zelf. Voorgesneden groenten gebruiken we wel met enige regelmaat, maar zelf vers snijden zit meer smaak aan dus heb ik eigenlijk liever. Een roux maken vind ik niet zo lastig dus maken we gewoon zelf op basis van meel, boter en wat melk. Die ingrediënten hebben we ook altijd wel in huis. Ik vind dat juist ook wel makkelijk. Met een mengsel van geraspte kaas heb je dan een lekkere kaassaaus; met wat nootmuskaat het klassieke witte sausje over de bloemkool, met kerrie een lekker kerriesausje, etc. Daar zijn vast allerlei zakjes voor te kopen, maar dat hebben wij eigenlijk nooit in huis. 
Vroeger, twintig jaar terug ofzo, maakte ik meer gebruik van pakjes en zakjes. Inderdaad die knorpakketten. Ik vond de boeken van Karin luijten leuk en prettig en heb meerdere receptenboeken van haar en kook daar ook wel uit. 
Ik heb ook een hele la met potjes met kruiden. Vaak besteld bij pit & pit. Maar ook bij de toko en Turkse winkel haal ik weleens kruiden. Ik maak ook wel gebruik van kruidenmengsels; maar let meestal wel op dat daar geen zout aan is toegevoegd en dat het echt alleen maar kruiden zijn. Verse pastasaus gebruik ik niet, maar passata bijvoorbeeld weer wel of wild- of runderbouillon uit zo’n pot. Ik gebruik weleens een potje met kruidenroomkaas die door een gerecht gaat om het romiger te maken en ook weleens pesto. Die zouden natuurlijk ook zelfgemaakt kunnen worden, maar die moeite hebben we nog niet genomen. Bij de kruidenroomkaas voelt dat wel gemakzuchtig, zal niet zo ingewikkeld zijn en dan is het waarschijnlijk met minder vulstoffen. 

Je smaak verandert ook. Ik vind veel eten veel te zout of te zoet. Koken heeft wel mijn interesse. Meestal zoek ik de gerechten uit voor een week en bestel ze online. Man, oudste kinderen en ik koken ze dan. 

Poezenmeisje schreef op 09-11-2025 om 00:04:

[..]

Een blanke roux kunnen maken is van levensbelang voor alle mogelijke sauzen en gebonden soepen.

Ik maak toch regelmatig saus en gebonden soep (dmv een verspakket), maar kan geen roux maken en heb het nog nooit gemist. Ik heb niet eens meel in huis. En heel vaak ook geen melk trouwens, want dat drinken we niet. 

[..]

Klopt. Kun je vaak inzetten. Ook voor ragout bijvoorbeeld.

[..]

Echt onzin 

Voor geen enkele gebonden soep maak ik een roux

Miepjecody schreef op 09-11-2025 om 08:21:

[..]

Echt onzin

Voor geen enkele gebonden soep maak ik een roux

Het hoeft ook niet, maar het kan wel. Bijvoorbeeld champignonsoep. Andere soepen zoals preisoep bijvoorbeeld bind ik door het meekoken van aardappel. Pompoensoep is van zichzelf al genoeg gebonden. En voor allerlei sausen heb je het wel nodig eigenlijk. (tenzij yoghurt -en mayosausen)

Ik heb toen ik het huis uitging echt geleefd op pakjes en zakjes en vooral op de Knorr wereldgerechten. Tot ik een jaar in het buitenland ging wonen. Toen moest ik ineens zelf leren koken. Daar was echt letterlijk niets van gemak te koop. Ook geen voorgesneden groenten. Ik had echt geen idee waar te beginnen. Vond het echt een enorm gemis. Ik leerde uiteindelijk echt koken en nu vind ik bijvoorbeeld de Knorr wereld gerechten echt niet lekker meer.  

Het meeste maak ik nu zonder hulpmiddelen. De uitzonderingen: pesto, gekruide krieltjes, en zo nu en dan een diep vries pizza. Ik ben ook verder geen keukenprinses dus ik koop gewoon droge pasta, bladerdeeg, pizzadeeg en kant en klare wraps.

Wat ik altijd heel grappig vind is dat  er een gerecht is uit de tijd dat ik zonder pakjes en zakjes ging koken en die ik toen heel erg lekker vond. Inmiddels vind ik het niet zo lekker meer, smaakt voor mij een beetje alsof het een Knorr gerecht is. Maar goed smaken verschillen. Dit is echt een favoriet gerecht van heel veel mensen in mijn omgeving. Echt de gekste dingen meegemaakt. Restanten van mijn lunch aan een collega gegeven, twee jaar later het verzoek of ik het voor de kerstlunch wilde maken. Andere collega belde een jaar nadat hij uit dienst was voor het recept had al veel pogingen gedaan het na te maken. Een vriend stelde zijn nieuwe vriendin aan mij voor met Jillz is een echte keuken prinses ik heb een keer x gegeten echt die moeten we bij haar gaan eten want echt ik zweer zo lekker heb je nog nooit gegeten.  Tegenwoordig maakt man het regelmatig, want als het aan mij ligt komt het niet meer op tafel.

Zakjes gebruik ik eigenlijk amper ( behalve cup a soup) potten saus en currypasta oid  wel. Heb een kast vol potjes kruiden en specerijen. 
En ik koop ook wel voorgesneden groente en k&k aardappelpuree en  ( uit de koeling niet een zakje) en gegaarde gehaktballen kan het zelf maken maar soms is dat gewoon makkelijk en snel na een dag werken. 
Pastasaus en soep uit blik pot en zak heb ik meestal wel in huis voor het gemak of in geval van ziek en geen energie om naar de winkel te gaan.

Ik vind die knorr wereldgerechten gewoon heel duur voor wat je krijgt. Losse kruiden is gewoon veel goedkoper en de meeste heb ik vaak al in huis. Zeker nu je op internet allerlei gerechten heel makkelijk kunt opzoeken verspil ik daar echt geen geld aan.

Ik mix ook altijd zelf everything but the bagel kruiden en voor gyros en shoarma. Koop dat ook nooit meer.
En als ik kruiden koop dan niet bij de gewone supermarkt maar bij de Turkse supermarkt en toko, veel goedkoper dan bij Ah en Jumbo.

Tuinfluiter schreef op 09-11-2025 om 09:01:

Ik vind die knorr wereldgerechten gewoon heel duur voor wat je krijgt. Losse kruiden is gewoon veel goedkoper en de meeste heb ik vaak al in huis. Zeker nu je op internet allerlei gerechten heel makkelijk kunt opzoeken verspil ik daar echt geen geld aan.

Klopt en ik heb vooral een hekel aan alle toevoegingen. Ze bevatten een lange lijst aan ingrediënten (kleurstoffen, smaakstoffen e.d.)

Jillz schreef op 09-11-2025 om 08:33:

Ik heb toen ik het huis uitging echt geleefd op pakjes en zakjes en vooral op de Knorr wereldgerechten. Tot ik een jaar in het buitenland ging wonen. Toen moest ik ineens zelf leren koken. Daar was echt letterlijk niets van gemak te koop. Ook geen voorgesneden groenten. Ik had echt geen idee waar te beginnen. Vond het echt een enorm gemis. Ik leerde uiteindelijk echt koken en nu vind ik bijvoorbeeld de Knorr wereld gerechten echt niet lekker meer.

Het meeste maak ik nu zonder hulpmiddelen. De uitzonderingen: pesto, gekruide krieltjes, en zo nu en dan een diep vries pizza. Ik ben ook verder geen keukenprinses dus ik koop gewoon droge pasta, bladerdeeg, pizzadeeg en kant en klare wraps.

Wat ik altijd heel grappig vind is dat er een gerecht is uit de tijd dat ik zonder pakjes en zakjes ging koken en die ik toen heel erg lekker vond. Inmiddels vind ik het niet zo lekker meer, smaakt voor mij een beetje alsof het een Knorr gerecht is. Maar goed smaken verschillen. Dit is echt een favoriet gerecht van heel veel mensen in mijn omgeving. Echt de gekste dingen meegemaakt. Restanten van mijn lunch aan een collega gegeven, twee jaar later het verzoek of ik het voor de kerstlunch wilde maken. Andere collega belde een jaar nadat hij uit dienst was voor het recept had al veel pogingen gedaan het na te maken. Een vriend stelde zijn nieuwe vriendin aan mij voor met Jillz is een echte keuken prinses ik heb een keer x gegeten echt die moeten we bij haar gaan eten want echt ik zweer zo lekker heb je nog nooit gegeten. Tegenwoordig maakt man het regelmatig, want als het aan mij ligt komt het niet meer op tafel.

Ik ben nu heel benieuwd om welk gerecht het gaat! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.