Eten Eten

Eten

Nieuwe keukenmachine, maar welke?

Mijn vriend vindt het leuk om brood te bakken en er is een tijd geweest dat wij alleen maar zelfgebakken brood aten. Helaas hebben we veel gedoe gehad met onze KitchenAid Artisan en toen deze na 2 reparaties voor de derde keer kapot ging waren we er wel klaar mee.

Nu wil ik mijn vriend graag verrassen met een nieuwe keukenmachine, maar welke zou ik moeten hebben? Ik ben Kenwood al vaak tegengekomen maar ook daar heb je weer verschillende machines in, dus ik hoop hier wat tips op te doen van anderen.

Hoewel de machine ook af en toe wel gebruikt zal worden voor beslag voor een taart, zal hij voornamelijk (meerdere keren per week) gebruikt worden om brooddeeg te maken. Het moet dus een krachtige machine zijn die dat aan kan. Een KitchenAid willen we niet meer.

Bosch MUM5 is een hele degelijke machine. Er zijn modellen tot 1000W.

Ik heb zelf de MUM4, die voldoet prima als je één keer per week een beslag of deeg wil maken. Als je vaker bakt en met name deeg maakt, is een sterkere machine als de MUM5 aan te bevelen. 

Kijk maar naar mijn avatar en je weet het antwoord al Die vraag komt elke jaar bijna wel een keer terug, en ik heb er onderhand al een halve encyclopedie over geschreven.
Dit topic is van vorig jaar

https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/keukenmachine-merkprijskwaliteit-enz#30

https://www.coolblue.nl/product/774382/kenwood-chef-xl-titanium-kvl8300s.html
 Dit is een fijn apparaat voor intensief gebruik. 

Schommelstoel schreef op 20-11-2021 om 09:30:

Bosch MUM5 is een hele degelijke machine. Er zijn modellen tot 1000W.

Ik heb zelf de MUM4, die voldoet prima als je één keer per week een beslag of deeg wil maken. Als je vaker bakt en met name deeg maakt, is een sterkere machine als de MUM5 aan te bevelen.

Ik heb de Bosch MUM5 en ben er erg tevreden over.

Maarr wattage zegt echt niet alles. Voor intensief gebruik met brooddeeg wil je eigenlijk een machine waarvan alle overbrengende delen (tandwielen etc) van staal zijn en niet van kunststof. Ik zou niet voor een multifunctionele machine gaan maar echt voor een deegkneder, zoals een Bear of een Maxima. Of een Hobart N5 als je die nog tweedehands vindt. Er zijn ondertussen ook al redelijk wat leuke betaalbare spiraalkneders op de markt, kijk anders even op het broodbakforum, daar staat een schat aan informatie over dit soort dingen. 

zakchips

zakchips

20-11-2021 om 17:12 Topicstarter

De Bosch MUM5 was ik nog niet tegengekomen, bedankt voor de tip! 
Kenfan ook bedankt voor de linkjes!

Ik begreep inderdaad eens dat sommige tandwielen van kunststof zijn en dat dat dan een zwakke plek is. We hebben de machine ook nodig om af en toe een taart ofzo te kunnen bakken dus vandaar dat ik hoop op een keukenmachine die goed genoeg is voor intensief gebruik voor brooddeeg. Maar info op een bakforum opzoeken is zeker een goede tip, wie weet ga ik toch nog overstag. 

Er zit natuurlijk nog wel wat tussen spiraalkneder en keukenmachine in, de planeetmenger (zoals de KitchenAid dus) 
Die Máxima’s zijn heel betaalbaar maar ik zou dan toch een beetje huiverig zijn qua levensduur.. Hobart, KitchenAid Heavy Duty (dat is echt wat anders dan de Artisan, veel duurzamer) en Bear Teddy zijn dan de enigen die ik echt aan durf te raden. Maar t kost wat. 
Die Mum5 ziet er als multifunctionele machine wel echt fantastisch uit trouwens. Maar ik denk echt niet dat-ie meermaals per week brooddeeg kneden langer dan2 jaar overleeft.

Voor het incidenteel bakken van een taart kun je natuurlijk ook een handmixer van een paar tientjes aanschaffen.

zakchips

zakchips

21-11-2021 om 09:27 Topicstarter

ik heb zitten lezen op een broodbakmachine en eigenlijk wordt daar inderdaad een spiraalkneder aangeraden als je regelmatig brood wil bakken. Wat ik zo lees hebben alle keukenmachines wel moeite met brooddeeg. Ergens wel jammer want ik was twee Kenwood apparaten tegengekomen die ik er veelbelovend uit vond zien, daar zag ik mezelf ook wel mee bezig 

Ik las positieve dingen over de BW SM5. Alleen lijken die spiraalkneders lastiger aan te schaffen zijn en is me nog niet goed duidelijk wat de prijzen zijn. Ik heb nu bij 1 website een offerte opgevraagd.

Dank voor de tips tot nu toe! Mochten er nog meer mensen tips hebben dan blijven die welkom.

zakchips schreef op 21-11-2021 om 09:27:

ik heb zitten lezen op een broodbakmachine en eige



Wat ik zo lees hebben alle keukenmachines wel moeite met brooddeeg. Ergens wel jammer want ik was twee Kenwood apparaten tegengekomen die ik er veelbelovend uit vond zien, daar zag ik mezelf ook wel mee bezig

Die info op het broodbakforum is achterhaald  en bovendien zitten er een of twee fanaten voor wie brood bakken haast een religie is

De nieuwste modellen hebben een spiraalhaak . De mijne staat zonder moeite een kwartier zwaar deeg te kneden.

Een KW is een robuustere versie van de KA




zakchips

zakchips

21-11-2021 om 11:04 Topicstarter

kenfan, mag ik jou als Kenwood fan wat vragen? 
Ik zag de volgende 2 Kenwood machines die ik er veelbelovend uit vond zien, ken jij deze?

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_kenwood-chef-titanium-patissier-xl-kwl90-004si-zilver-1670859.html

https://www.coolblue.nl/product/870191/kenwood-kcl95-004si-cooking-chef-xl.html#product-reviews

De 2e is veel uitgebreider en duurder. Wel serieus duur vind ik. Ook heeft die maar 1 kom. Vriend houdt wel van nieuwe gerechten uitproberen wat met die machine goed kan, biedt een hoop extra's. De prijs maakt me wel terughoudend.

De 1e is goedkoper en echt gericht op bakken. Die heeft 2 kommen. Maar van beide heb ik geen idee of ze krachtig genoeg zouden zijn voor brooddeeg. Dat staat er wel, maargoed ze willen ook graag verkopen natuurlijk.

Beide hebben een geïntegreerde weegschaal, kunnen verwarmen.

Brooddeeg maken is het belangrijkste dus ik overweeg serieus zo'n spiraalkneder en wil me nog meer verdiepen, maar deze machines hebben toch ook wel aantrekkingskracht... 

Ik heb een eerder model van de cooking chef, zonder touch screen of ander smartgedoe. Die heb ik in een aanbieding gekocht voor 700 euro en daar zat dan nog het foodprocessoraccessoire bij. Wat ie nu kost zou ik er niet aan uitgeven, zoveel meerwaarde heeft die kookfunctie niet. Daarvoor had ik een kleiner model, de titanium.

Voor dagelijks gebruik heb ik een broodbakmachine. Ken gebruik ik naast gebak ook voor broodjes en krentenbollen. Een kilo deeg van 600 gram meel + 400 gram vocht kneedt ie moeiteloos.
  
Als ik in jouw schoenen stond, kocht ik die patissier .  Veel veelzijdiger dan een echte spiraalkneder . Of je moet een tienkoppig gezin te voeden hebben of een cateringbedrijfje of lunchroom willen starten. Om chocholade te smelten,  deeg wat sneller te laten rijzen en banketbakkersroom te maken heb je genoeg aan die 80 graden.  ALs je vriend graag nieuwe dingen uitprobeert, dan kun je hem altijd nog een keer aanvullen met een gehaktmolen of een pastaroller oid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.