Eten
Frisdrank1972
21-09-2026 om 08:12
Niets te eten krijgen op een verjaardag
Afgelopen weekend had ik een verjaardag van een vriendin. Het was tussen 11:00 - 14:00 dus ik verwachte dat er wel iets van lunch zou zijn. Maar nee, er was niks te eten. Het gezelschap kreeg een kopje koffie en dat was het. Er lagen wat biscuitjes in een schaaltje daar kon je op knabbelen maar meer niet. Er was geen taart, geen brood, geen soep. Ik snap dat dus niet. Ik vind het ontzettend ongastvrij. Ze had zo'n 10 andere uitgenodigd dus het was niet alsof ik de enige was of ik onverwacht op visite kwam. Na een uurtje ging de eerste ook al weer weg. Ik had het nog een halfuurtje langer volgehouden dat ik de handdoek in de ring gooide. Maar mijn vraag is verwacht ik dan te veel? Is dit het nieuwe normaal? Of was dit echt een faux pas van haar kant? Nu voelde het een beetje als een cadeautje geven en oprotten maar.
Broadway
22-09-2026 om 14:12
Nick90 schreef op 22-09-2026 om 14:02:
[..]
Och als de gastvrouw boterhammen met pindakaas had geserveerd bij wijze van lunch zou TO daar ook over geklaagd hebben want zij verwachte immers soep en broodjes. En nee mensen vragen er miss niet om maar hebben wel bepaalde verwachtingen
ja, nee, maar deze TO is ook wel wat bijzonder soms in haar redeneringen dus dat zou zomaar kunnen. daarbuiten zou zeuren over pindakaas idioot zijn, maar dat neemt niet weg dat je in dit geval echt wel wat mag verwachten. ook als dat inhoudt dat je geen pijnlijke dood sterft als niet aan die verwachting voldaan wordt
TineWinkel
22-09-2026 om 14:19
Nick90 schreef op 22-09-2026 om 10:24:
[..]
Ja maar om nou meteen te komen met zaken als ongastvrij en een sociale misstap vind ik wat vreemd, dan vraag ik me af of je voor de jarige komt of eigenlijk alleen maar voor het eten. Je weet de reden niet, wie weet had de jarige nog meer te doen die dag, is ze op dieet en wil ze niet met overschot blijven zitten of wat dan ook. Of heeft ze geen financiële ruimte voor een luxe lunch voor minimaal 12 man. Zeker bij een verjaardag zo vroeg in de middag verwacht ik alleen wat drinken eigenlijk.
Het was niet een verjaardag vroeg in de middag, maar tussen 11 en 14 uur (staat in de openingspost). De meeste mensen lunchen in die periode, dus vind ik het vrij logisch dat er ook iets te lunchen wordt aangeboden. De meeste mensen lunchen niet met koffie en een kaakje... Zeker niet bij een feestelijke gelegenheid als een verjaardag.
Nick90
22-09-2026 om 14:26
Broadway schreef op 22-09-2026 om 14:12:
[..]
ja, nee, maar deze TO is ook wel wat bijzonder soms in haar redeneringen dus dat zou zomaar kunnen. daarbuiten zou zeuren over pindakaas idioot zijn, maar dat neemt niet weg dat je in dit geval echt wel wat mag verwachten. ook als dat inhoudt dat je geen pijnlijke dood sterft als niet aan die verwachting voldaan wordt
Vind die tijden sowieso apart, klinkt meer alsof de jarige bedoelde dat je tussen 11 en 2 even een koffietje komt doen maar dat het niet de bedoeling is dat je van 11 tot 2 blijft zitten. Lijkt me niet dat je om 11 uur al aan het bier met chips zit.
Tijgeroog
22-09-2026 om 14:29
kenfan schreef op 22-09-2026 om 14:12:
Ik heb ook een aantal verjaardagen waarvoor ik een paar in de auto moet, maar het zou niet in me opkomen om dan broodjes te gaan smeren voor onderweg. Als dat nodig was zou ik de aanvechting om verstek te laten gaan niet kunnen bedwingen, zo dol ben ik ook weer niet op huiskamers vol mensen en lange autoritten.
Voor het volledige plaatje (Want ik neem die boterhammen wel mee): de familie op 2 uur rijden zijn m'n neefjes/nichtjes in tienerleeftijd, die hard hun best doen om de boel draaiende te houden sinds het overlijden van hun ouders. Hun moeder maakte altijd een lunch, de kinderen starten het feestje na lunchtijd. Tijden en verzorgingsniveau zijn niet altijd hetzelfde (soms een bbq). Soms nemen gasten wat mee. Ik ben heel trots op hoe ze het allemaal doen en ga absoluut naar de feestjes.
Broadway
22-09-2026 om 14:32
Nick90 schreef op 22-09-2026 om 14:26:
[..]
Vind die tijden sowieso apart, klinkt meer alsof de jarige bedoelde dat je tussen 11 en 2 even een koffietje komt doen maar dat het niet de bedoeling is dat je van 11 tot 2 blijft zitten. Lijkt me niet dat je om 11 uur al aan het bier met chips zit.
jij woont duidelijk niet in het zuidoosten/zuiden van het land of er is nog wat inburgering nodig ![]()
Senderista
22-09-2026 om 14:34
Interessant. Ik was zelf een paar maanden geleden jarig en had 8 goede vrienden voor een lunch in een bodega uitgenodigd. Dit had ik al weken tevoren afgesproken (bewust gekeken naar een datum dat iedereen kon) en natuurlijk gereserveerd.
Enfin twee weken voor de lunch ging de auto goed stuk en konden twee honden met spoed naar de dierenarts. En toen was mijn spaargeld wel weer op. Ik heb op het punt gestaan te cancelen, maar mijn vriend bood aan me het te lenen zodat het iig door kon gaan.
Nu stel je voor dat deze vrouw ook op het laatste moment hele hoge kosten voor haar kiezen heeft gekregen. En wellicht heeft ze niemand die iets kan lenen of durft ze dat niet te vragen.
Nick90
22-09-2026 om 14:38
Broadway schreef op 22-09-2026 om 14:32:
[..]
jij woont duidelijk niet in het zuidoosten/zuiden van het land of er is nog wat inburgering nodig
Ik woon in Brabant. Geboren en getogen. Maar feestjes waar wij heen gaan beginnen meestal rond 2 maar je hoeft niet per se om 2 op de stoep te staan of verplicht te blijven tot het eind. Bier en chips rond half 3 vind ik prima kunnen, rond 11 niet.
Damoontje
22-09-2026 om 14:40
Broadway schreef op 22-09-2026 om 14:32:
[..]
jij woont duidelijk niet in het zuidoosten/zuiden van het land of er is nog wat inburgering nodig
Denk dat het idd per regio enorm verschilt. Bij ons hield verjaardag heel lang in: koffie en taart, of evt koffie en zelfgebakken cake. Als je dan om 11 uur kwam, ging je 12 uur weer weg. Grote familie en iemand kon zomaar 3 verjaardagen op een dag hebben.
Nu is dat wel anders nu sommigen ook wat verder weg wonen. Soms krijg ik ook uitnodigingen waarbij ik zelf niet weet of je vooraf thuis moet eten of dat daar van alles aangeboden wordt. Meestal dat laatste.
Nick90
22-09-2026 om 15:03
TineWinkel schreef op 22-09-2026 om 14:19:
[..]
Het was niet een verjaardag vroeg in de middag, maar tussen 11 en 14 uur (staat in de openingspost). De meeste mensen lunchen in die periode, dus vind ik het vrij logisch dat er ook iets te lunchen wordt aangeboden. De meeste mensen lunchen niet met koffie en een kaakje... Zeker niet bij een feestelijke gelegenheid als een verjaardag.
Hier is het om 11 uur nog steeds ochtend hoor. En het lijkt mij aan degene die het feestje geeft mag beslissen wat er aangeboden wordt qua eten en drinken. En de meeste kunnen echt wel een paar uur zonder eten zonder dat ze schade oplopen.
Tuinfluiter
22-09-2026 om 16:36
Tijgeroog schreef op 22-09-2026 om 13:17:
[..]
Ik ging met aan dat je schreef dat je bij een verjaardag dichterbij dan maar een uurtje zou blijven. Waarom zou je in dat geval niet langer blijven?
En ja, ik heb familie op bijna 2 uur rijden wonen, dus ik weet hoe het werkt. Daar krijgen we altijd goed te eten, maar we hebben vaak genoeg in de auto op weg daarheen nog wat boterhammen ofzo gegeten. En na vetrek gaan we vaak met wat andere gasten nog ergens wat eten. Werkt allemaal prima, dat zou het ook zijn als er geen eten was op de verjaardag
Als ik één kop koffie krijg aangeboden en daarna niets meer ga ik ervan uit dat het niet de bedoeling is dat ik langer dan een uur blijf. Dus dan vertrek ik weer.
In mijn familie spreken we altijd rond een uur of 4 pas af dus ruim na de lunch. Er zijn dan genoeg lekkere hapje en soep met stokbrood en na koffie met gebak gaat iedereen verzadigd naar huis. Ik ben geen karige verjaardagen gewend.
buufie
22-09-2026 om 16:56
Nick90 schreef op 22-09-2026 om 15:03:
[..]
Hier is het om 11 uur nog steeds ochtend hoor. En het lijkt mij aan degene die het feestje geeft mag beslissen wat er aangeboden wordt qua eten en drinken. En de meeste kunnen echt wel een paar uur zonder eten zonder dat ze schade oplopen.
Maar dan mag de visite ook bepalen of ze een andere keer weer komen. En ik verbaas me er echt over dat een aantal dit heel gewoon vinden, dat koffie met een kaakje voldoende is. Heb ik gelukkig nog nooit mee gemaakt.
Cle0
22-09-2026 om 16:59
buufie schreef op 22-09-2026 om 16:56:
[..]
Maar dan mag de visite ook bepalen of ze een andere keer weer komen. En ik verbaas me er echt over dat een aantal dit heel gewoon vinden, dat koffie met een kaakje voldoende is. Heb ik gelukkig nog nooit mee gemaakt.
Ik lees echt heel weinig mensen die dit heel gewoon vinden. Hooguit geen dealbreaker om nog eens op verjaardagsvisite te gaan bij een goede vriendin.
Damoontje
22-09-2026 om 17:05
buufie schreef op 22-09-2026 om 16:56:
[..]
Ik lees veel mensen die vragen om de context, omdat het ze niet gaat om dat biscuitje maar wat de reden is dat er verder niets geserveerd wordt.
buufie
22-09-2026 om 17:30
Cle0 schreef op 22-09-2026 om 16:59:
[..]
Ik lees echt heel weinig mensen die dit heel gewoon vinden. Hooguit geen dealbreaker om nog eens op verjaardagsvisite te gaan bij een goede vriendin.
ik heb het over een aantal. En die zijn er gewoon.
Zeespiegel
22-09-2026 om 18:13
Frisdrank1972 schreef op 22-09-2026 om 08:05:
Ik ging rond 13:00 weg toen was ik wel uitgepraat met iedereen. Ik zag ook andere gasten op zijn koekje bijten de hele tijd, dus ik had wel de indruk dat iedereen meer had verwacht. Zonder eten en met een hongergevoel was het niet zo gezellig meer. Het leek net of ze niet had verwacht dat er mensen kwamen. Maar goed het is een goede vriendin. Ik had geen signalen opgevangen dat ze depressief was of zoiets. Dus ik snap ook niet de reden dat ze niks geserveerd had.
Misschien heeft ze per ongeluk iedereen voor de verkeerde dag uitgenodigd?