Eten
Frisdrank1972
21-09-2026 om 08:12
Niets te eten krijgen op een verjaardag
Afgelopen weekend had ik een verjaardag van een vriendin. Het was tussen 11:00 - 14:00 dus ik verwachte dat er wel iets van lunch zou zijn. Maar nee, er was niks te eten. Het gezelschap kreeg een kopje koffie en dat was het. Er lagen wat biscuitjes in een schaaltje daar kon je op knabbelen maar meer niet. Er was geen taart, geen brood, geen soep. Ik snap dat dus niet. Ik vind het ontzettend ongastvrij. Ze had zo'n 10 andere uitgenodigd dus het was niet alsof ik de enige was of ik onverwacht op visite kwam. Na een uurtje ging de eerste ook al weer weg. Ik had het nog een halfuurtje langer volgehouden dat ik de handdoek in de ring gooide. Maar mijn vraag is verwacht ik dan te veel? Is dit het nieuwe normaal? Of was dit echt een faux pas van haar kant? Nu voelde het een beetje als een cadeautje geven en oprotten maar.
Nick90
22-09-2026 om 10:24
Broadway schreef op 22-09-2026 om 07:53:
[..]
je kunt het lekker plat slaan op deze verwachting, maar dat is natuurlijk onzin. er zijn normen. dat is niet hoe het hoort of moet gaan, maar wat de standaard is en hoe het meestal gaat. daar mag je verwachtingen over hebben en daarover mag je je verbazen als het anders gaat. daarmee zeg je de vriendschap niet op, daardoor kom je niet om van, in dit geval, honger. het valt op en je mag dat constateren omdat het afwijkt van de norm.
Ja maar om nou meteen te komen met zaken als ongastvrij en een sociale misstap vind ik wat vreemd, dan vraag ik me af of je voor de jarige komt of eigenlijk alleen maar voor het eten. Je weet de reden niet, wie weet had de jarige nog meer te doen die dag, is ze op dieet en wil ze niet met overschot blijven zitten of wat dan ook. Of heeft ze geen financiële ruimte voor een luxe lunch voor minimaal 12 man. Zeker bij een verjaardag zo vroeg in de middag verwacht ik alleen wat drinken eigenlijk.
Broadway
22-09-2026 om 10:53
Nick90 schreef op 22-09-2026 om 10:24:
[..]
Ja maar om nou meteen te komen met zaken als ongastvrij en een sociale misstap vind ik wat vreemd, dan vraag ik me af of je voor de jarige komt of eigenlijk alleen maar voor het eten. Je weet de reden niet, wie weet had de jarige nog meer te doen die dag, is ze op dieet en wil ze niet met overschot blijven zitten of wat dan ook. Of heeft ze geen financiële ruimte voor een luxe lunch voor minimaal 12 man. Zeker bij een verjaardag zo vroeg in de middag verwacht ik alleen wat drinken eigenlijk.
ach ja, de een drukt zich wat heftiger uit dan de ander. misstap? neuh, sociaal onhandig? yup. terminologie.
en niemand vraagt om een luxe lunch, dus ga niet in extremen om je punt te maken.
Tijgeroog
22-09-2026 om 11:42
Tuinfluiter schreef op 22-09-2026 om 08:52:
[..]
Als het vlak bij mijn huis is zou ik ook wel blijven gaan en dan een uurtje blijven maar ik zou geen rit van anderhalf uur meer maken alleen voor zo'n verjaardag.
Dit snap ik niet. Zelfs een pasgeboren baby kan vaak 2 of 3 uur zonder voeding, je kunt toch wel langer dan een uurtje zonder wat te eten? En je gaat toch niet voor het eten naar een verjaardag, maar voor het sociale stuk?
Ginevra
22-09-2026 om 11:49
Tijgeroog schreef op 22-09-2026 om 11:42:
[..]
Dit snap ik niet. Zelfs een pasgeboren baby kan vaak 2 of 3 uur zonder voeding, je kunt toch wel langer dan een uurtje zonder wat te eten? En je gaat toch niet voor het eten naar een verjaardag, maar voor het sociale stuk?
Anderhalf uur rijden, dan blijf je in principe niet een uurtje maar toch gauw twee uur, en anderhalf uur terug. Samen 5 uur.
Je gaat niet vlak voor vertrek eten, want het is een vrij gebruikelijke verwachting dat je iets te eten krijgt op een verjaardag, bijvoorbeeld een stuk taart.
Dus voor een verjaardag op anderhalf uur rijden zit je minstens 5 uur, maar waarschijnlijk langer, zonder maaltijd. Dus als je om 11 uur verwacht wordt, en je hebt om half negen ontbeten, je blijft tot 13 uur en bent om 1430 weer thuis, dan heb je 6 uur niet gegeten. Of een enkel kaakje.
Niemand zal er dood aan gaan, maar aangenaam en feestelijk is anders. Dan ga je dus op de terugweg ergens een sandwich halen omdat je flauw wordt van de trek. Dat heeft niks te maken met "ik ga voor het eten naar een verjaardag".
En als het vlakbij is dan zou ik na een uurtje vertrekken omdat ik denk dat er iets aan de hand is als er niks op tafel komt. Iets wat niet hardop gezegd wordt maar dat wel impliceert dat er weinig te feesten valt.
Damoontje
22-09-2026 om 11:54
To zou er gewoon even op kunnen terug komen bij de jarige.
'Was het verder nog gezellig zaterdag?'
'Is Annie nog langs geweest?'
'Was Jarige blij met de cadeautjes?'
Misschien laat de gastvrouw iets los, misschien niet.
Tuinfluiter
22-09-2026 om 11:58
[..]
Ik ga niet voor het eten ik verwacht echt geen kaviaar maar een lange rit en zes uur alleen op een kop koffie trek ik niet. Heb je zelf familie verder weg wonen en vind jij het dan normaal om alleen één kop koffie te krijgen.
Bakblik
22-09-2026 om 12:24
Ginevra schreef op 22-09-2026 om 11:49:
[..]
Anderhalf uur rijden, dan blijf je in principe niet een uurtje maar toch gauw twee uur, en anderhalf uur terug. Samen 5 uur.
Je gaat niet vlak voor vertrek eten, want het is een vrij gebruikelijke verwachting dat je iets te eten krijgt op een verjaardag, bijvoorbeeld een stuk taart.
Dus voor een verjaardag op anderhalf uur rijden zit je minstens 5 uur, maar waarschijnlijk langer, zonder maaltijd. Dus als je om 11 uur verwacht wordt, en je hebt om half negen ontbeten, je blijft tot 13 uur en bent om 1430 weer thuis, dan heb je 6 uur niet gegeten. Of een enkel kaakje.
Niemand zal er dood aan gaan, maar aangenaam en feestelijk is anders. Dan ga je dus op de terugweg ergens een sandwich halen omdat je flauw wordt van de trek. Dat heeft niks te maken met "ik ga voor het eten naar een verjaardag".
En als het vlakbij is dan zou ik na een uurtje vertrekken omdat ik denk dat er iets aan de hand is als er niks op tafel komt. Iets wat niet hardop gezegd wordt maar dat wel impliceert dat er weinig te feesten valt.
Tuinfluiter schreef op 22-09-2026 om 11:58:
[..]
Ik ga niet voor het eten ik verwacht echt geen kaviaar maar een lange rit en zes uur alleen op een kop koffie trek ik niet. Heb je zelf familie verder weg wonen en vind jij het dan normaal om alleen één kop koffie te krijgen.
Als je een lange rit moet maken om naar een feestje te gaan, wat maakt dan dat je niet iets eet onderweg? Wij hebben regelmatig een lange rit voor de boeg voor een feestje dat bijvoorbeeld om 13.00 begint. De ervaring leert dat we dan beginnen met koffie/thee en taart en daarna drankjes en hapjes. Als wij dan om 11.00 in de auto stappen had en heb ik altijd boterhammen in de auto. Die we dan na 12.00 opeten.
Dit om te zorgen dat we niet met stevige trek daar aankomen en na de koffie en taart veel te veel snaaien van de hapjes, chips en nootjes.
Ook weleens krentenbollen in de auto gehad, omdat we waren uitgenodigd bij mensen die zelf extreem weinig aten en we daar altijd met honger vertrokken. Een koffiekopje heldere kippensoep en 2 kadetjes met dun beleg is voor mij geen vervanger van de avondmaaltijd.
Damoontje
22-09-2026 om 12:32
Ik moet ineens denken aan een fragment van Paul de Leeuw die bij iemand op visite gaat om 20.00 uur en denkt dat er dan een uitgebreide avondmaaltijd op tafel komt. Terwijl de gastvrouw er vanuit gaat dat mensen voor 20.00 eten en alleen koffie met een koekje serveert
Ik heb nu iets waardoor ik aan dit topic moet denken. Ik was ergens uitgenodigd voor a.s. zondag en er zou lunch zijn. Nu blijkt dat we idd uitgenodigd zijn voor lunch maar dat de gastheer en vrouw ook stipt na de lunch weg moeten voor iets anders. Zo had ik m eerst niet begrepen.
Yumi
22-09-2026 om 12:57
Tijd geleden, uitnodiging of ik er om 18.30 wou zijn voor hapje en een drankje en de BBQ ging aan. Ben 'n uur onderweg, dus iets voor 17uur een kleine maaltijd gegeten... wat was ik daar blij mee! Dat hapje bestond uit, chips, kaas en plakken worst. Op BBQ gingen kipvleugels en worst rond 23 uur... ik eet geen vlees en geen fan van chips.
Meesje
22-09-2026 om 13:00
[..]
Tja, voor mij hoort iets feestelijks te eten (taart, vlaai, hapjes) bij het concept 'verjaardag vieren'. Dus ja, dat verwacht ik. Voor mij is het het zelfde als wanneer een vriendin me uitnodigt voor een etentje en vervolgens niks te eten geeft. Eten is niet belangrijker dan mijn vriendin, maar een etentje zonder eten is gewoon geen etentje. Een verjaardagsfeest zonder eten is geen verjaardagsfeest. Dus ik zou me dan afvragen wat er mis is met/bij vriendin. Als ze standaard etentjes geeft zonder voedsel te serveren zou ik een volgende keer inderdaad niet meer naar haar etentjes gaan. Ik zou niet in de auto gaan zitten eten zodat ik geen flauwte krijg tijdens haar etentje en dan net doen alsof het normaal is op die manier.
Broadway
22-09-2026 om 13:01
Yumi schreef op 22-09-2026 om 12:57:
Tijd geleden, uitnodiging of ik er om 18.30 wou zijn voor hapje en een drankje en de BBQ ging aan. Ben 'n uur onderweg, dus iets voor 17uur een kleine maaltijd gegeten... wat was ik daar blij mee! Dat hapje bestond uit, chips, kaas en plakken worst. Op BBQ gingen kipvleugels en worst rond 23 uur... ik eet geen vlees en geen fan van chips.
dat de bbq zo laat aan gaat is dan wel gek idd. dat daar vlees op ligt zou ik als vegetariër wel op anticiperen en even checken wat daar het plan is.
Tijgeroog
22-09-2026 om 13:17
Tuinfluiter schreef op 22-09-2026 om 11:58:
[..]
Ik ging met aan dat je schreef dat je bij een verjaardag dichterbij dan maar een uurtje zou blijven. Waarom zou je in dat geval niet langer blijven?
En ja, ik heb familie op bijna 2 uur rijden wonen, dus ik weet hoe het werkt. Daar krijgen we altijd goed te eten, maar we hebben vaak genoeg in de auto op weg daarheen nog wat boterhammen ofzo gegeten. En na vetrek gaan we vaak met wat andere gasten nog ergens wat eten. Werkt allemaal prima, dat zou het ook zijn als er geen eten was op de verjaardag
Herfstappeltaart
22-09-2026 om 13:21
Tijgeroog schreef op 22-09-2026 om 13:17:
[..]
Ik ging met aan dat je schreef dat je bij een verjaardag dichterbij dan maar een uurtje zou blijven. Waarom zou je in dat geval niet langer blijven?
En ja, ik heb familie op bijna 2 uur rijden wonen, dus ik weet hoe het werkt. Daar krijgen we altijd goed te eten, maar we hebben vaak genoeg in de auto op weg daarheen nog wat boterhammen ofzo gegeten. En na vetrek gaan we vaak met wat andere gasten nog ergens wat eten. Werkt allemaal prima, dat zou het ook zijn als er geen eten was op de verjaardag
Natuurlijk is het allemaal te doen en te regelen, maar ik vind toch ook wel dat je, als je mensen uitnodigt voor een verjaardag, geacht wordt te zorgen voor iets te eten hoor. Al is het maar sloten koffie met taart. Biscuitjes vind ik geen feest.
Nick90
22-09-2026 om 14:02
Broadway schreef op 22-09-2026 om 10:53:
[..]
ach ja, de een drukt zich wat heftiger uit dan de ander. misstap? neuh, sociaal onhandig? yup. terminologie.
en niemand vraagt om een luxe lunch, dus ga niet in extremen om je punt te maken.
Och als de gastvrouw boterhammen met pindakaas had geserveerd bij wijze van lunch zou TO daar ook over geklaagd hebben want zij verwachte immers soep en broodjes. En nee mensen vragen er miss niet om maar hebben wel bepaalde verwachtingen
kenfan
22-09-2026 om 14:12
Ik heb ook een aantal verjaardagen waarvoor ik een paar in de auto moet, maar het zou niet in me opkomen om dan broodjes te gaan smeren voor onderweg. Als dat nodig was zou ik de aanvechting om verstek te laten gaan niet kunnen bedwingen, zo dol ben ik ook weer niet op huiskamers vol mensen en lange autoritten. Gelukkig is de snaaiwaar in mijn bubbel ook iets verfijnder dan borrelnootjes en plakjes leverworst. Dus die paar keer per jaar maak ik me druk om iets ongezonder te eten. Die verjaardagen beginnen meestal rond 3 uur, en dan vertrekken we na de lunch.