Eten
Frisdrank1972
21-09-2026 om 08:12
Niets te eten krijgen op een verjaardag
Afgelopen weekend had ik een verjaardag van een vriendin. Het was tussen 11:00 - 14:00 dus ik verwachte dat er wel iets van lunch zou zijn. Maar nee, er was niks te eten. Het gezelschap kreeg een kopje koffie en dat was het. Er lagen wat biscuitjes in een schaaltje daar kon je op knabbelen maar meer niet. Er was geen taart, geen brood, geen soep. Ik snap dat dus niet. Ik vind het ontzettend ongastvrij. Ze had zo'n 10 andere uitgenodigd dus het was niet alsof ik de enige was of ik onverwacht op visite kwam. Na een uurtje ging de eerste ook al weer weg. Ik had het nog een halfuurtje langer volgehouden dat ik de handdoek in de ring gooide. Maar mijn vraag is verwacht ik dan te veel? Is dit het nieuwe normaal? Of was dit echt een faux pas van haar kant? Nu voelde het een beetje als een cadeautje geven en oprotten maar.
Broadway
22-09-2026 om 07:53
Nick90 schreef op 21-09-2026 om 22:16:
mensen komen dus voor het eten naar een verjaardag? Als je kind wordt uitgenodigd voor een feestje met een activiteit die het niet leuk vind moet die daar dus gewoon zonder zeuren heen, als de ouder wordt uitgenodigd voor een verjaardag zonder dat daar eten bij inzit is blijkbaar wel een legitieme reden om over te klagen.
je kunt het lekker plat slaan op deze verwachting, maar dat is natuurlijk onzin. er zijn normen. dat is niet hoe het hoort of moet gaan, maar wat de standaard is en hoe het meestal gaat. daar mag je verwachtingen over hebben en daarover mag je je verbazen als het anders gaat. daarmee zeg je de vriendschap niet op, daardoor kom je niet om van, in dit geval, honger. het valt op en je mag dat constateren omdat het afwijkt van de norm.
Frisdrank1972
22-09-2026 om 08:05
Ik ging rond 13:00 weg toen was ik wel uitgepraat met iedereen. Ik zag ook andere gasten op zijn koekje bijten de hele tijd, dus ik had wel de indruk dat iedereen meer had verwacht. Zonder eten en met een hongergevoel was het niet zo gezellig meer. Het leek net of ze niet had verwacht dat er mensen kwamen. Maar goed het is een goede vriendin. Ik had geen signalen opgevangen dat ze depressief was of zoiets. Dus ik snap ook niet de reden dat ze niks geserveerd had.
Broadway
22-09-2026 om 08:18
Frisdrank1972 schreef op 22-09-2026 om 08:05:
Ik ging rond 13:00 weg toen was ik wel uitgepraat met iedereen. Ik zag ook andere gasten op zijn koekje bijten de hele tijd, dus ik had wel de indruk dat iedereen meer had verwacht. Zonder eten en met een hongergevoel was het niet zo gezellig meer. Het leek net of ze niet had verwacht dat er mensen kwamen. Maar goed het is een goede vriendin. Ik had geen signalen opgevangen dat ze depressief was of zoiets. Dus ik snap ook niet de reden dat ze niks geserveerd had.
hoe was het op eerdere verjaardagen daar? ik heb de vraag een aantal keren gezien, maar het antwoord niet.
als ze normaal wel uitpakt en het echt een vriendin van je is zou ik eens polsen wat er aan de hand is.
als ze altijd zo karig feestjes viert dan is dat hoe ze is. ik vergeet nooit meer de uitroep van mijn oma als we met z'n allen naar de verjaardag van mijn, verder weg wonende, tante gingen: iedereen goed gegeten? want bij truusje krijgen we alleen wat pinda's!
Frisdrank1972
22-09-2026 om 08:19
Broadway schreef op 22-09-2026 om 08:18:
[..]
hoe was het op eerdere verjaardagen daar? ik heb de vraag een aantal keren gezien, maar het antwoord niet.
als ze normaal wel uitpakt en het echt een vriendin van je is zou ik eens polsen wat er aan de hand is.
als ze altijd zo karig feestjes viert dan is dat hoe ze is. ik vergeet nooit meer de uitroep van mijn oma als we met z'n allen naar de verjaardag van mijn, verder weg wonende, tante gingen: iedereen goed gegeten? want bij truusje krijgen we alleen wat pinda's!
![]()
Haha zo ga je wel bekend staan ja als je je gasten niks voorschotelt. Ze smeerde altijd wel broodjes of er was soep dus daarom was ik zo verbaasd.
Damoontje
22-09-2026 om 08:23
Broadway schreef op 22-09-2026 om 08:18:
[..]
![]()
Hahaha dat vind ik dan wel weer praktisch. Ik ging vroeger wel eens bewust met honger naar een verjaardag omdat ik wist dat er zó veel hapjes zouden zijn. Had een hekel aan dat volgepropte gevoel maar ik wilde dat lekkers ook niet overslaan.
Op de middelbare school had ik een vriendin die haar eigen cadeautjes weer weggaf als ze naar een verjaardag ging. Toen vond ik dat een beetje apart, later begreep ik dat er in dat gezin echt helemaal geen geld was. Dan zijn verjaardagen best een dingetje.
Mischa83
22-09-2026 om 08:36
Nick90 schreef op 21-09-2026 om 20:18:
[..]
Je bent toch volwassen? Als je honger krijgt vertrek je, het is geen kinderfeestje waar je verplicht de tijd moet uitzitten. Ik zou er iig geen big deal van maken. Ook als je me niks aanbiedt kom ik nog steeds naar je verjaardag.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik zou ook blijven komen, ook zonder eten.
En ja ik vind het ook apart en ongebruikelijk. Maar het is goed om niet te oordelen over dit soort onbenulligheden. Daarnaast hebben mensen over het algemeen meer dan genoeg te eten in Nederland, dus een keer geen taartje wanneer je het wel verwacht is geen probleem.
ToetieToover
22-09-2026 om 08:49
Auwereel schreef op 21-09-2026 om 23:39:
Ik heb nog nooit een feestje meegemaakt zonder lekkers. In mijn ervaring is het eerder, o help, weer iemand jarig, hou ik stand en kan ik het lekkers afwimpelen?
Dat gebeurt in mijn bubbel ook: volop te eten. En ook het fenomeen dat mensen minder willen snacken. Voor mijn bejaarde moeder organiseer ik al enige jaren haar verjaardagsfeestje bij mij thuis. Zo heeft ze niks te regelen en blijft ze ook niet met troep zitten. Kan ze zo weer naar huis, dat is vrij dichtbij.
De laatste jaren was duidelijk merkbaar dat de gasten niet zitten te wachten op gebak. We hebben een paar keer mini gebakjes besteld bij de bakker en tegenwoordig houden we het bij bonbons of ijsbonbons als het warm weer is. De eveneens steeds ouder wordende genodigden eten simpelweg steeds minder. Alcohol wordt ook niet meer genuttigd. Veel mensen vragen zelfs om water, is mij opgevallen. Frisse snacks doen het goed.
Tuinfluiter
22-09-2026 om 08:52
Mischa83 schreef op 22-09-2026 om 08:36:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Ik zou ook blijven komen, ook zonder eten.
En ja ik vind het ook apart en ongebruikelijk. Maar het is goed om niet te oordelen over dit soort onbenulligheden. Daarnaast hebben mensen over het algemeen meer dan genoeg te eten in Nederland, dus een keer geen taartje wanneer je het wel verwacht is geen probleem.
Als het vlak bij mijn huis is zou ik ook wel blijven gaan en dan een uurtje blijven maar ik zou geen rit van anderhalf uur meer maken alleen voor zo'n verjaardag.
Herfstappeltaart
22-09-2026 om 09:03
Auwereel schreef op 21-09-2026 om 19:21:
[..]
Ik moet nu aan de receptie na de promotieplechtigheid van mijn dochter denken. Rond 13 u was de plechtigheid afgelopen en begon de receptie verzorgd via de universiteit, maar niet gratis. De uitbater stond al redelijk snel klaar met de rekening en: "wie gaat dit betalen".
Er stonden er een paar halflege glaasjes met wat groentechips en pinda's, veel te weinig voor het aantal gasten. Omdat het druk is met promoties, is er een strikte eindtijd voor zo'n receptie. Zo'n kwartier voor het eind waren de meeste gasten weg, iedereen had honger. En toen kwam de warme hap waarvoor toch echt betaald was nog eens.
Zoals je merkt, zoiets wordt als ongastvrij ervaren.
Toen onze dochter gepromoveerd is zijn we na afloop direct naar een café in de stad vertrokken en hebben daar met een heleboel mensen lekker geborreld.
Broadway
22-09-2026 om 09:09
Damoontje schreef op 22-09-2026 om 08:23:
[..]
Hahaha dat vind ik dan wel weer praktisch. Ik ging vroeger wel eens bewust met honger naar een verjaardag omdat ik wist dat er zó veel hapjes zouden zijn. Had een hekel aan dat volgepropte gevoel maar ik wilde dat lekkers ook niet overslaan.
Op de middelbare school had ik een vriendin die haar eigen cadeautjes weer weggaf als ze naar een verjaardag ging. Toen vond ik dat een beetje apart, later begreep ik dat er in dat gezin echt helemaal geen geld was. Dan zijn verjaardagen best een dingetje.
herkenbaar. gisteren nog. verjaardag van een goede vriendin die ze door omstandigheden gistermiddag vierde.
mijn man zou de honden doen en eten voorbereiden, ik kwam dan vanuit het werk direct naar de verjaardag en daarna zouden we samen naar huis fietsen.
eten had hij helemaal niet voorbereid want hij bedacht zich net op tijd dat we daar altijd méééér dan genoeg krijgen aan hapjes, soep, brood, etc. en het klopte dus wij hebben gisteren toastjes, soep en aanverwanten gegeten ![]()
Joszy
22-09-2026 om 09:15
Tuinfluiter schreef op 22-09-2026 om 08:52:
[..]
Als het vlak bij mijn huis is zou ik ook wel blijven gaan en dan een uurtje blijven maar ik zou geen rit van anderhalf uur meer maken alleen voor zo'n verjaardag.
Echt? Ook als het een goede vriendin is of je zus ofzo? Dat klinkt alsof het eten dan belangrijker is dan de jarige...
Desnoods neem je boterhammen mee om in de auto terug op te eten.
Damoontje
22-09-2026 om 09:25
Broadway schreef op 22-09-2026 om 09:09:
[..]
herkenbaar. gisteren nog. verjaardag van een goede vriendin die ze door omstandigheden gistermiddag vierde.
mijn man zou de honden doen en eten voorbereiden, ik kwam dan vanuit het werk direct naar de verjaardag en daarna zouden we samen naar huis fietsen.
eten had hij helemaal niet voorbereid want hij bedacht zich net op tijd dat we daar altijd méééér dan genoeg krijgen aan hapjes, soep, brood, etc. en het klopte dus wij hebben gisteren toastjes, soep en aanverwanten gegeten
Ik heb een tante en die bakte altijd heerlijke taart, daarna kwam de 'bool' (alcoholvrij), dan nog allerlei hapjes. Als kind vond ik de verjaardagen bij haar heerlijk maar ik zat altijd zó vol. Als kind bedenk je niet om bij de lunch een boterham minder te eten omdat tante Annie jarig is.
Ik ben zo iemand die niet lekker wordt als ze niet op tijd eet, tegen flauwvallen aan. Bij het voorbeeld van TO zou ik in de keuken even vragen om een boterham of rond 12.15 weggaan en bij de winkel iets halen. Volgende keer gewoon om 10.30 thuis voldoende eten voordat ik op visite ging.
Ademes
22-09-2026 om 09:36
Ik heb voor mijn werk eens een ervaringsworkshop armoede gevolgd. Daar kregen we allemaal dilemma's voorgeschoteld, ook heel veel over feestjes. Wat wij als heel normaal zouden ervaren (gewoon open zijn over het feit dat je even geen geld hebt voor een verjaardag/cadeau want dan begrijpen wij wat er speelt en je komst is belangrijker dan een cadeau) was juist helemaal niet vanzelfsprekend, vertelden ze. Het is ontzettend ingewikkeld om hierover open kaart te spelen, zelfs tegenover vrienden en familie.
Dat heeft mijn kijk op dit soort ervaringen wel heel erg veranderd. En ook mijn (destijds soms wel ongezouten) meningen. Ik denk dat als het een goede vriendin zou zijn en het zou echt anders zijn dan eerdere verjaardagen wel even vragen hoe het gaat. En dan niet over het karige feestje beginnen (want als er iets is weet ze dondersgoed dat ze tekort kwam) maar zonder verdere bijbedoelingen.
Tuinfluiter
22-09-2026 om 09:46
Joszy schreef op 22-09-2026 om 09:15:
[..]
Echt? Ook als het een goede vriendin is of je zus ofzo? Dat klinkt alsof het eten dan belangrijker is dan de jarige...
Desnoods neem je boterhammen mee om in de auto terug op te eten.
Die boterhammen neem ik wel mee naar een begrafenis maar niet naar een verjaardag. Als ik de moeite doe om drie uur te reizen met de daar bij komende kosten verwacht ik wat fatsoenlijks te eten als ik word uitgenodigd. Ik vind gastvrijheid belangrijk iedereen die ik uitnodig krijgt genoeg te eten en ik houd met diëten rekening. Als ik dan zelf alleen één kop koffie krijg dan heb ik niet het idee dat ik welkom ben en als een goede vriendin of geliefde zus word gezien. Ik ga er dan wel vanuit dat de jarige gewoon gezond is. Heeft iemand gebreken laat het mij weten en ik neem als cadeau eten voor iedereen mee.
Gelukkig nog nooit meegemaakt dus hoe ik terplekke zou reageren weet ik niet.
Auwereel
22-09-2026 om 10:13
Herfstappeltaart schreef op 22-09-2026 om 09:03:
[..]
Toen onze dochter gepromoveerd is zijn we na afloop direct naar een café in de stad vertrokken en hebben daar met een heleboel mensen lekker geborreld.
Hadden wij ook moeten doen, maar het is gebruikelijk dat je daar ook gefeliciteerd wordt door de commissie.
Overigens waren de hapjes die bij mijn promotie besteld waren wel op tijd, maar absoluut niet lekker. Er bestond toen nog niet veel voor vegetariërs, en de olijven (waar ik dol op ben) waren Heel Erg Vies.
Tegenwoordig wordt de receptie van de universiteit op een andere locatie gehouden, daar is het een stuk beter. Maar de plechtigheid is sinds dit jaar wel uitgekleed omdat er zoveel promovendi zijn. Win some, lose som!