Eten
Frisdrank1972
21-09-2026 om 08:12
Niets te eten krijgen op een verjaardag
Afgelopen weekend had ik een verjaardag van een vriendin. Het was tussen 11:00 - 14:00 dus ik verwachte dat er wel iets van lunch zou zijn. Maar nee, er was niks te eten. Het gezelschap kreeg een kopje koffie en dat was het. Er lagen wat biscuitjes in een schaaltje daar kon je op knabbelen maar meer niet. Er was geen taart, geen brood, geen soep. Ik snap dat dus niet. Ik vind het ontzettend ongastvrij. Ze had zo'n 10 andere uitgenodigd dus het was niet alsof ik de enige was of ik onverwacht op visite kwam. Na een uurtje ging de eerste ook al weer weg. Ik had het nog een halfuurtje langer volgehouden dat ik de handdoek in de ring gooide. Maar mijn vraag is verwacht ik dan te veel? Is dit het nieuwe normaal? Of was dit echt een faux pas van haar kant? Nu voelde het een beetje als een cadeautje geven en oprotten maar.
buufie
21-09-2026 om 19:26
ik zou het ook karig vinden. Als je weinig geld hebt dan doe je het op een ander tijdstip, en doe je het niet rond lunchtijd. Geen taart en geen lunch? Wat vier je dan?
Nick90
21-09-2026 om 19:49
buufie schreef op 21-09-2026 om 19:26:
ik zou het ook karig vinden. Als je weinig geld hebt dan doe je het op een ander tijdstip, en doe je het niet rond lunchtijd. Geen taart en geen lunch? Wat vier je dan?
D'r verjaardag veronderstel ik? Van 11 tot 2 zou ik gewoon wat drinken verwachten maar geen uitgebreide lunch oid. Kom tenslotte voor de jarige en niet om te eten.
Damoontje
21-09-2026 om 19:55
t Kan ook een dag zijn waarop iedereen de weekboodschappen doet, er kinderen naar sportclubs moeten, mensen naar de kapper gaan etc. Dan kan t ook fijn zijn dat het alleen maar een kopje koffie tussen de bedrijven door is en niet een hele avond met kaas en worst.
Ik snap dat het tegenvalt als je met honger die kant op gaat omdat je lunch verwacht, maar als dat er niet is ga je toch thuis lunchen.
buufie
21-09-2026 om 20:09
Nick90 schreef op 21-09-2026 om 19:49:
[..]
D'r verjaardag veronderstel ik? Van 11 tot 2 zou ik gewoon wat drinken verwachten maar geen uitgebreide lunch oid. Kom tenslotte voor de jarige en niet om te eten.
maar waarom dan niet een ander tijdstip, zodat dit duidelijk is. Als je het rond lunchtijd doet, dan zijn er zeker mensen die dat verwachten. Doe het dan van 3-5. Lunch geweest en voor het diner weer weg. Schept iig geen verwachtingen. En 1 kopje koffie met een kaakje, vindt ik gewoon karig. Ben blij dat de verjaardagen waar ik kom zo niet gevierd worden.
Nick90
21-09-2026 om 20:18
buufie schreef op 21-09-2026 om 20:09:
[..]
maar waarom dan niet een ander tijdstip, zodat dit duidelijk is. Als je het rond lunchtijd doet, dan zijn er zeker mensen die dat verwachten. Doe het dan van 3-5. Lunch geweest en voor het diner weer weg. Schept iig geen verwachtingen. En 1 kopje koffie met een kaakje, vindt ik gewoon karig. Ben blij dat de verjaardagen waar ik kom zo niet gevierd worden.
Je bent toch volwassen? Als je honger krijgt vertrek je, het is geen kinderfeestje waar je verplicht de tijd moet uitzitten. Ik zou er iig geen big deal van maken. Ook als je me niks aanbiedt kom ik nog steeds naar je verjaardag.
joky
21-09-2026 om 20:22
Hier in huis is het normaal om altijd als er visite komt n pan soep en wat stokbrood te hebben .buiten de normale hapjes om .
buufie
21-09-2026 om 20:36
joky schreef op 21-09-2026 om 20:22:
Hier in huis is het normaal om altijd als er visite komt n pan soep en wat stokbrood te hebben .buiten de normale hapjes om .
pcies
kenfan
21-09-2026 om 20:43
Auwereel schreef op 21-09-2026 om 19:21:
[..]
Ik moet nu aan de receptie na de promotieplechtigheid van mijn dochter denken. Rond 13 u was de plechtigheid afgelopen en begon de receptie verzorgd via de universiteit, maar niet gratis. De uitbater stond al redelijk snel klaar met de rekening en: "wie gaat dit betalen".
Er stonden er een paar halflege glaasjes met wat groentechips en pinda's, veel te weinig voor het aantal gasten. Omdat het druk is met promoties, is er een strikte eindtijd voor zo'n receptie. Zo'n kwartier voor het eind waren de meeste gasten weg, iedereen had honger. En toen kwam de warme hap waarvoor toch echt betaald was nog eens.
Zoals je merkt, zoiets wordt als ongastvrij ervaren.
Bij de promotie van man was die receptie na de plechtigheid verplicht.LK, schitterende locatie, maar een forse hap uit onze beperkte financien. De dames die het bestierden waren notoir chagrijnig. De zoute koekjes, die we extra besteld hadden omdat omdat ik er zo dol op was, werden gewoon bruut uit mijn handen gerukt. De dames berispten me dat ik voor andere mensen ook wat over moest laten. Dat ene uurtje kostte meer dan in het feest met tapas en drank daarna.
bieb1963
21-09-2026 om 21:20
Als er in de periode tussen 11 en 2 alleen maar 1 kopje koffie en 1 koekje is op een verjaardag, dan is dit simpelweg karig en best een beetje gek. Maar wat anderen al zeggen: Als je om half 1 weer wegging, was je wellicht net te snel weg. Dus je kunt op basis van de tijd dat je er was, nog geen complete conclusie trekken.
Nick90
21-09-2026 om 22:16
mensen komen dus voor het eten naar een verjaardag? Als je kind wordt uitgenodigd voor een feestje met een activiteit die het niet leuk vind moet die daar dus gewoon zonder zeuren heen, als de ouder wordt uitgenodigd voor een verjaardag zonder dat daar eten bij inzit is blijkbaar wel een legitieme reden om over te klagen.
Aviendha
21-09-2026 om 22:19
Nick90 schreef op 21-09-2026 om 22:16:
mensen komen dus voor het eten naar een verjaardag? Als je kind wordt uitgenodigd voor een feestje met een activiteit die het niet leuk vind moet die daar dus gewoon zonder zeuren heen, als de ouder wordt uitgenodigd voor een verjaardag zonder dat daar eten bij inzit is blijkbaar wel een legitieme reden om over te klagen.
Ik heb gewoon stipt om 12:00 honger
Auwereel
21-09-2026 om 23:39
Ik heb nog nooit een feestje meegemaakt zonder lekkers. In mijn ervaring is het eerder, o help, weer iemand jarig, hou ik stand en kan ik het lekkers afwimpelen?