Eten
Frisdrank1972
21-09-2026 om 08:12
Niets te eten krijgen op een verjaardag
Afgelopen weekend had ik een verjaardag van een vriendin. Het was tussen 11:00 - 14:00 dus ik verwachte dat er wel iets van lunch zou zijn. Maar nee, er was niks te eten. Het gezelschap kreeg een kopje koffie en dat was het. Er lagen wat biscuitjes in een schaaltje daar kon je op knabbelen maar meer niet. Er was geen taart, geen brood, geen soep. Ik snap dat dus niet. Ik vind het ontzettend ongastvrij. Ze had zo'n 10 andere uitgenodigd dus het was niet alsof ik de enige was of ik onverwacht op visite kwam. Na een uurtje ging de eerste ook al weer weg. Ik had het nog een halfuurtje langer volgehouden dat ik de handdoek in de ring gooide. Maar mijn vraag is verwacht ik dan te veel? Is dit het nieuwe normaal? Of was dit echt een faux pas van haar kant? Nu voelde het een beetje als een cadeautje geven en oprotten maar.
Marty1984
21-09-2026 om 15:40
Ik hoef niet persé broodjes, soep of een maaltijd.
Maar echt enkel 1 kop koffie en een stel droge koekjes zou ik ook karig vinden. Tenzij er meer speelt. Zoals dat ze eigenlijk geen zin had om te vieren maar iemand toch heeft zitten pushen of dat ze zich nu al een ongeluk heeft gespaard om die koekjes te kopen.
Ik heb overigens ook een vriendin die het ook zou kunnen doen omdat ze er gewoon niet bij stilstaat en zelf geen honger of dorst heeft. Of die bijvoorbeeld gewend is om op zondag te ontbijten om 10u en dus om 11u nergens behoefte toe heeft. Die moet je dus echt wel porren of er nog koffie is.
Groentetuin
21-09-2026 om 15:56
ik vind het ook wat vreemd, zeker op een verjaardag,maar ik zou er niets van zeggen.
Er iets van zeggen vind ik onbeleefd.
Voortaan iets eten voor je erheen gaat en je verwachtingen bijstellen
kenfan
21-09-2026 om 16:15
Wilgenkatje- schreef op 21-09-2026 om 15:38:
Iemand uitnodigen tussen 11 en 14 uur en alleen koffie en een kaakje aanbieden. Heel eigenaardig.
Hoe deed de jarige dat vorige jaren?
Heel eigenaardig. Je begint je onderhand af the vragen waar dit forum zou zijn zonder de ehm opmerkelijke postings van Frisdrank. Echt bijzonder, hoe die op het randje van geloofwaardigheid zitten. Prikkelend zijn in elk geval wel.
Zilver_gray
21-09-2026 om 16:26
kenfan schreef op 21-09-2026 om 16:15:
[..]
Heel eigenaardig. Je begint je onderhand af the vragen waar dit forum zou zijn zonder de ehm opmerkelijke postings van Frisdrank. Echt bijzonder, hoe die op het randje van geloofwaardigheid zitten. Prikkelend zijn in elk geval wel.
Precies!
nlies
21-09-2026 om 16:40
Lizzyliz schreef op 21-09-2026 om 09:46:
Een paar biscuitjes klinkt inderdaad wat karig. Taart (of cake) is feestelijker en de meeste mensen bieden dat wel aan bij een verjaardag.
Maar ik denk ook dat je ergens tussen 11 en 14 verwacht werd en niet de hele tijd uit hoefde te zitten. Dus een lunch of een broodje zou ik zelf niet verwacht hebben.
Je bent om 12.30 uur vertrokken, begrijp ik? Het kan natuurlijk goed zijn dat er daarna nog wat geserveerd is.
In dat geval zou ik als gastvrouw zeggen: Joh blijf nog even ik heb direct soep/broodjes of wat dan ook.
Aviendha
21-09-2026 om 17:09
[..]
Ik ben het meestal niet met deze TO eens (nu toevallig wel), maar ze opent in elk geval topics die uitnodigen tot discussie. Daar kunnen we er wel meer van gebruiken om het forum levendig te houden.
Damoontje
21-09-2026 om 18:20
nlies schreef op 21-09-2026 om 16:40:
[..]
In dat geval zou ik als gastvrouw zeggen: Joh blijf nog even ik heb direct soep/broodjes of wat dan ook.
Tenzij je het niet zo erg vindt dat een bezoeker vertrekt
Kampeerder
21-09-2026 om 18:43
Damoontje schreef op 21-09-2026 om 18:20:
[..]
Tenzij je het niet zo erg vindt dat een bezoeker vertrekt
![]()
Ja dit!
Tegen de een zegt je wel dat er nog iets komt een de ander zwaai je opgelucht uit.
Frogger
21-09-2026 om 18:46
Haha, ik ben de andere partij vrees ik. Hier vieren we de kinderverjaardagen tussen 10 en 17. Er komen aardig wat mensen en zo verdeelt het zichzelf een beetje. Je krijgt bij ons wel een groot stuk taart, er is chips, nootjes, rauwkost, borrelhapjes... er is echt genoeg. Maar ik maak niet speciaal lunch voor de mensen die er om 12.30 nog zijn. Daar ben ik weleens over op mijn vingers getikt door een vriendin die heel demonstratief brood ging smeren in de keuken. Want het was lunchtijd.
Frogger
21-09-2026 om 18:50
[..]
Nou, ik heb dit dus ook aan de hand gehad, met mensen die we nu niet meer zien (niet daarom). Kinderverjaardag. Er was wel taart. Maar enkel voor het jarige kind. Zaten we met zijn allen (mijn kinderen incluis) te kijken hoe t jarige jetje van taart aan het smikkelen was. Het gaat mij echt te ver om om eten te vragen. We hebben het nog best een tijd uitgehouden en zijn direct de appie om de hoek ingegaan toen we t mooi genoeg geweest vonden.
Damoontje
21-09-2026 om 18:51
Kampeerder schreef op 21-09-2026 om 18:43:
[..]
Ja dit!
Tegen de een zegt je wel dat er nog iets komt een de ander zwaai je opgelucht uit.
Ik heb wel eens gehad dat ik me echt weg gekeken voelde, haha. Was bij een stel waarbij de familie en vrienden van hem het meestal na de borrel voor gezien hielden, terwijl de familie en vrienden van haar gewend waren samen eten te bestellen en het laat te maken.
Ik hoorde bij zijn kant en op een gegeven moment was ik daar nog de enige van en werd het een beetje weird.
Lieve mensen maar bij verjaardagen was het altijd een beetje gek.
Caroline80
21-09-2026 om 18:56
Wij vieren verjaardagen vaak vanaf 14 uur. Er is dan koffie met gebak en tegen 17 uur gaat de bbq aan. Dus tussen gebak en bbq is er niet veel te eten. Heb wel eens commentaar van mijn moeder gehad dat ik mijn broer die standaard alleen van 15 tot 17 uur kwam meer moest aanbieden qua eten dan alleen gebak.
Cle0
21-09-2026 om 18:59
Een hele verjaardag niets serveren zou ik zelf ook wel karig vinden en zou ik ook niet zo snel verwachten. Maar na een uurtje weer weggaan of zeggen dat jij het wel een heel half uurtje langer hebt volgehouden... Misschien kwam die uitgebreide lunch net op tafel toen jij de handdoek in de ring gooide?
Kampeerder
21-09-2026 om 19:01
Damoontje schreef op 21-09-2026 om 18:51:
[..]
Ik heb wel eens gehad dat ik me echt weg gekeken voelde, haha. Was bij een stel waarbij de familie en vrienden van hem het meestal na de borrel voor gezien hielden, terwijl de familie en vrienden van haar gewend waren samen eten te bestellen en het laat te maken.
Ik hoorde bij zijn kant en op een gegeven moment was ik daar nog de enige van en werd het een beetje weird.
Lieve mensen maar bij verjaardagen was het altijd een beetje gek.
Wij hadden ooit het omgekeerde. Man was jarig op vrijdag en nodigde zijn ouders, mijn ouders, en een oom en tante uit op de dag. Om 10:00 voor koffie en taart en misschien ook lunch. Kinderen gingen gewoon naar school en kwamen tussen de middag thuis lunchen. Oom en tante kwamen om 11:45 pas aan en vielen dus binnen toen man de kinderen aan het halen was en ik de tafel dekte. Ze voelden zich niet welkom zeiden ze, dus ze gingen weer. Ze hoefden niet te lunchen, hadden ook gewoon koffie kunnen krijgen met taart, maar op deze tijd wordt er geluncht in een gezin met schoolgaande kinderen. En dat wilden ze maar niet begrijpen.
Auwereel
21-09-2026 om 19:21
Lizzyliz schreef op 21-09-2026 om 09:46:
Een paar biscuitjes klinkt inderdaad wat karig. Taart (of cake) is feestelijker en de meeste mensen bieden dat wel aan bij een verjaardag.
Maar ik denk ook dat je ergens tussen 11 en 14 verwacht werd en niet de hele tijd uit hoefde te zitten. Dus een lunch of een broodje zou ik zelf niet verwacht hebben.
Je bent om 12.30 uur vertrokken, begrijp ik? Het kan natuurlijk goed zijn dat er daarna nog wat geserveerd is.
Ik moet nu aan de receptie na de promotieplechtigheid van mijn dochter denken. Rond 13 u was de plechtigheid afgelopen en begon de receptie verzorgd via de universiteit, maar niet gratis. De uitbater stond al redelijk snel klaar met de rekening en: "wie gaat dit betalen".
Er stonden er een paar halflege glaasjes met wat groentechips en pinda's, veel te weinig voor het aantal gasten. Omdat het druk is met promoties, is er een strikte eindtijd voor zo'n receptie. Zo'n kwartier voor het eind waren de meeste gasten weg, iedereen had honger. En toen kwam de warme hap waarvoor toch echt betaald was nog eens.
Zoals je merkt, zoiets wordt als ongastvrij ervaren.