Eten
Beterlaat2021!
16-08-2025 om 16:15
Meloen
Vorige week heb ik bij een vriendin lekkere meloen gegeten, dus gisteren twee galia-meloenen gekocht. Eén halve in stukken gesneden. Smakeloos en hard.
Wat doe ik met die andere helft en de hele meloen die ik nu nog heb?
Is daar nog iets van te maken?
Schommelstoel
16-08-2025 om 16:22
Sowieso buiten de koelkast bewaren, misschien rijpt hij nog wat na.
En anders grillen en met feta en munt tot een salade verwerken. Door het grillen wordt de meloen al wat zoeter.
Bakblik
16-08-2025 om 16:49
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een meloen eetbaar was op de dag na kopen.
Ik snuffel aan de meloenen en neem de zoetst ruikende mee. Dan blijf ik aan de meloen ruiken tot ik denk dat hij rijp is. Dan kan je het kontje ook een beetje induwen.
Dat kan wel 4 dagen duren.
Dan pas snijd ik hem aan. Tijdens de vakantie heeft er 5 dagen een cantaloupe meloen onder de luifel gelegen in Frankrijk. Toen pas vond ik de geur goed een hebben we hem gegeten.
Meloen kopen en meteen eten kan niet.
Gebruikersnaaminvullen
16-08-2025 om 17:00
Misschien zoiets?
https://mergenmetz.nl/recepten/gebakken-meloen-met-tijm-en-meer/
Herfstappeltaart
16-08-2025 om 17:10
Bakblik schreef op 16-08-2025 om 16:49:
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een meloen eetbaar was op de dag na kopen.
Ik snuffel aan de meloenen en neem de zoetst ruikende mee. Dan blijf ik aan de meloen ruiken tot ik denk dat hij rijp is. Dan kan je het kontje ook een beetje induwen.
Dat kan wel 4 dagen duren.
Dan pas snijd ik hem aan. Tijdens de vakantie heeft er 5 dagen een cantaloupe meloen onder de luifel gelegen in Frankrijk. Toen pas vond ik de geur goed een hebben we hem gegeten.
Meloen kopen en meteen eten kan niet.
Dit.
Bakblik
16-08-2025 om 18:06
Herfstappeltaart schreef op 16-08-2025 om 17:10:
[..]
Dit.
Die tweede meloen die to gekocht heeft moet gewoon nog even rijpen.
Op een vrijdag in september heb ik altijd visite vanwege de dorpsfeesten. Als ik dan meloen op de borrelplank wil koop ik die uiterlijk maandag. Dat wil zeggen als ik een exemplaar kan vinden dat vrijdag goed kan zijn. Ik koop 'm ook wel eerder.
Yumi
16-08-2025 om 18:13
Bakblik schreef op 16-08-2025 om 18:06:
[..]
Die tweede meloen die to gekocht heeft moet gewoon nog even rijpen.
Op een vrijdag in september heb ik altijd visite vanwege de dorpsfeesten. Als ik dan meloen op de borrelplank wil koop ik die uiterlijk maandag. Dat wil zeggen als ik een exemplaar kan vinden dat vrijdag goed kan zijn. Ik koop 'm ook wel eerder.
Doe ik ook zo, tijd van te voren kopen....zelfde met ananas, kan ook een tijd duren voor die rijp en eetbaar is.
FaithfulDuck87
16-08-2025 om 18:20
Yumi schreef op 16-08-2025 om 18:13:
[..]
Doe ik ook zo, tijd van te voren kopen....zelfde met ananas, kan ook een tijd duren voor die rijp en eetbaar is.
als de bladkroon eraan zit, dan kun je aardig inschatten of ie rijp is door een blad eruit te trekken. Gaat dit makkelijk, dan is de ananas rijp. Maar bij Jumbo verkopen ze nu kroonloze ananassen en dan wordt dit natuurlijk lastig. Meloen idd ruiken of op uiteinde drukken, als die wat meeveert dan is hij, zo goed als, rijp
Kampeerder
16-08-2025 om 18:21
Yumi schreef op 16-08-2025 om 18:13:
[..]
Daarom koop ik zulk soort fruit nooit voor een speciale gelegenheid. Ik koop het, en eet het als het rijp is. Bij ons geen meloen met ham met kerst, ik plan liever op zeker.
Yumi
16-08-2025 om 18:27
Friezinnetje schreef op 16-08-2025 om 18:20:
[..]
als de bladkroon eraan zit, dan kun je aardig inschatten of ie rijp is door een blad eruit te trekken. Gaat dit makkelijk, dan is de ananas rijp. Maar bij Jumbo verkopen ze nu kroonloze ananassen en dan wordt dit natuurlijk lastig. Meloen idd ruiken of op uiteinde drukken, als die wat meeveert dan is hij, zo goed als, rijp
Ik weet het, vind ananas het lekkerste fruit dat er is. 😋Zonder kroon koop ik ze niet, snap het verhaal erachter wel(minder ruimte) maar ik zie vaak een schimmelplek waar de kroon hoort te zitten. De kwaliteit is er een stuk minder door, hij droogt ook uit.
Rockstar
16-08-2025 om 19:22
Wie eet er dan ook een onrijpe meloen? 🤣 Eet jij je bananen ook groen? Ik laat de mijne altijd 4-7 dagen liggen in de fruitschaal om te rijpen.
Pimpelmees67
16-08-2025 om 23:21
GroenTuintje schreef op 16-08-2025 om 19:45:
ik ruik altijd aan meloenen, zoete geur is rijp
Niet iedereen kan ruiken.
Beterlaat2021!
17-08-2025 om 08:21
Yumi schreef op 16-08-2025 om 18:21:
Beterlaat, is dit de eerste keer dat je meloen koopt?
Ja, dat zou best kunnen. Ik ben er niet dol op, maar mijn smaak verandert blijkbaar. Beter laat dan nooit!
Dewi-Sri2
17-08-2025 om 18:24
Rockstar schreef op 16-08-2025 om 19:22:
Wie eet er dan ook een onrijpe meloen? 🤣 Eet jij je bananen ook groen? Ik laat de mijne altijd 4-7 dagen liggen in de fruitschaal om te rijpen.
Oh, ik wel! Ik griezel van rijpe bananen, maar groene zijn heerlijk. Met een stukje belegen kaas! Wat aan bananen overblijft, schuift door naar echtgenoot.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.