Eten Eten

Eten

Living on the edge

vandaag creme fraiche door het eten gegooid die drie weken over de datum was.  
Wat voor risico’s durven jullie allemaal te nemen met eten?

Ik gebruik normaal gesproken ook mijn zintuigen. Nu tijdens de zwangerschap ben ik iets voorzichtiger voor mezelf, maar man eet/drinkt de twijfelachtige zaken nog wel gewoon. Voor zoon ben ik inmiddels ook al iets minder voorzichtig (hij is 2,5), hij heeft laatst ook melk gedronken die 2 dagen over datum was, maar nog prima rook. Toen hij 1 was, had ik dat minder snel gedaan denk ik. 

GroenTuintje schreef op 26-08-2025 om 11:07:

[..]

Wel in de koelkast zetten die zilveruitjes en augurken want anders iets met ervaring van die dingen en bedorven)

daar kan ik me iets bij voorstellen, jakkie... 

Overigens, veel jam blijft (geopend) in de koelkast ook haast eeuwig goed. Ik ben de enige dat dat soms eet en doe dat alleen af en toe op een croissant. Volgens mij doe ik al minimaal 2 jaar met dezelfde pot. Het zal wel iets met het suikergehalte te maken hebben.  

Duufje schreef op 26-08-2025 om 12:47:

[..]

daar kan ik me iets bij voorstellen, jakkie...

Overigens, veel jam blijft (geopend) in de koelkast ook haast eeuwig goed. Ik ben de enige dat dat soms eet en doe dat alleen af en toe op een croissant. Volgens mij doe ik al minimaal 2 jaar met dezelfde pot. Het zal wel iets met het suikergehalte te maken hebben.

Dat denk ik niet. Ik had vorig jaar een geopende pot met jam in de koelkast, na een maand zat er schimmel in de hele pot jam

Bij dingen als jam is het een kwestie van schone messen/lepels/.. gebruiken om het uit de pot te scheppen. Als je een kruimeltje brood of een miniklontje boter in de jam achterlaat, gaat dat makkelijk schimmelen. 

Ik ben echt van de makkelijke in dat opzicht. Alleen met vers vlees en verse vis ben ik voorzichtig. Maar zaken als pasta, rijst etc. gebruik ik makkelijk na de datum. Ook met zure zuivel ben ik redelijk makkelijk. Ik vind het zo ontzettend zonde om allerhande zaken weg te gooien alleen omdat er een datum is gepasseerd is. Ik ruik, proef en kijk en maak op basis daarvan een beslissing.

GroenTuintje schreef op 26-08-2025 om 10:39:

[..]

Nooit last van bij eieren. Ik moet zeggen dat ik altijd wel de duurste biologische haal. Miss maakt dat ook verschil?

Geen idee, zou kunnen hoor. Maar ik heb bij mijn winkel ontdekt dat veel producten al snel over de datum zijn. Dus daar kan het ook mee te maken hebben. 

Naminokurashi schreef op 26-08-2025 om 12:51:

[..]

Dat denk ik niet. Ik had vorig jaar een geopende pot met jam in de koelkast, na een maand zat er schimmel in de hele pot jam

Klopt. Hier zelfs meegemaakt met een nieuwe pot uit de supermarkt ( was blijkbaar niet goed afgesloten)

En wat doen jullie dan als er bv. op kaas schimmel zit. Gooien jullie dan de hele kaas weg of snijden jullie het schimmelstukje eraf? Ik doe het laatste, maar mijn man doet het eerste.

Naminokurashi schreef op 26-08-2025 om 12:51:

[..]

Heb ik ook eens gehad met abrikozenjam, maar ik heb nu bosvruchtenjam (ofzo, van een boerderijwinkeltje kan het etiketje niet meer lezen) en die staat echt al minstens 2 jaar geopend in de koelkast. Heb ik zondag nog gegeten, was prima.

De beschimmelde kaas: ligt een beetje aan de hoeveelheid schimmel. Een randje haal ik ervan af en dan wordt de rest gewoon gegeten. Als hij helemaal blauw en groen uitgeslagen is met haartjes erop, gaat 'ie in de kliko.

absor

absor

26-08-2025 om 17:25 Topicstarter

kaas ruim wegsnijden en dan eten
Of het hoort zo, dan eet ik het uiteraard

Caroline80 schreef op 26-08-2025 om 16:12:

En wat doen jullie dan als er bv. op kaas schimmel zit. Gooien jullie dan de hele kaas weg of snijden jullie het schimmelstukje eraf? Ik doe het laatste, maar mijn man doet het eerste.

Eerste. Want de schimmelsporen zitten overal. Alleen harde kaas kan wel. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/schimmels.aspxBijlagen

absor

absor

26-08-2025 om 17:54 Topicstarter

Tja i’m living op het randje natuurlijk dus neem het risico

als er ergens schimmel op zit gooi ik het volledig weg.

Bij kaas (gebeurt mij alleen bij het laatste stukje) schaaf of snij ik het weg, en dan is het stuk kaas vaak dezelfde of uiterlijk de volgende dag wel op. 

Maar ik heb ook weleens een wittig laagje op de kaas, niet behaard. Het lijken witte druppeltjes, maar dan niet nat. Ik denk dan dat het zoutkristallen zijn (48+ jong belegen, kan dat?), dus dan schaaf ik dat randje weg en doe ik hetzelfde als hierboven.  

absor schreef op 26-08-2025 om 17:25:

kaas ruim wegsnijden en dan eten
Of het hoort zo, dan eet ik het uiteraard

Ik heb lang op de kaasafdeling van een supermarkt gewerkt en daar ging het ook zo. Op maandagochtend: alle stukken kaas uitpakken, checken op schimmel - zat die erop, dan ruim wegsnijden - en opnieuw inpakken in folie met een (nieuwe) datumsticker. Sindsdien gooi ik dus ook nooit meer een stuk kaas weg met schimmel op de randen. (Al koop ik meestal voorgesneden kaas, makkelijker!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.