Eten
absor
25-08-2025 om 19:19
Living on the edge
vandaag creme fraiche door het eten gegooid die drie weken over de datum was.
Wat voor risico’s durven jullie allemaal te nemen met eten?
Citroengraag
25-08-2025 om 20:56
Het ligt er aan voor wie ik kook. Voor mezelf ben ik makkelijker dan voor derden. En zuivel niet te ver over de datum, we haalden vroeger verse melk uit de tank van opa en daar staat geen datum op. Iets te vaak op school met zure melk in mijn beker gezeten🤢 Met meel, potten en blikken ben ik heel makkelijk. Afgelopen zaterdag ging ik brood bakken met broodmeel wat een maand of twee drie over de datum was en het gist was morsdood. Kon ik dus alsnog weggooien, brood was zo plat als een eierkoek.
Tuinfluiter
25-08-2025 om 20:57
Ik doe meestal twee keer per week boodschappen en voor ik dat ga doen kijk ik eerst wat er nog in de koelkast ligt en bedenk daar wat mee. Als ik aangebroken crème fraîche dan niet gebruik vries ik het in, net als tapenades, kookroom en gezeefde tomaten.
Ik heb een nul graden la maar vlees en vis laat ik nooit te lang liggen. Ik let altijd goed op houdbaar en heb zelden iets wat over de datum is.
Ik leef dus bepaald niet on the edge en eet het laatste plakje beleg op ruim voordat de houdbaarheidsdatum verlopen is.
Augurken staan soms wel wat langer open maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze niet meer goed zijn.
Pimpelmees67
25-08-2025 om 22:05
Sinds ik niet meer kan ruiken gooi ik veel vaker dingen weg. Zeker met vis en vlees neem ik geen risico.
Broodjebrie
25-08-2025 om 22:15
melk of yoghurt durf ik nog wel te nemen als het 1 of 2 dagen over datum is.
Met vlees en vis neem ik geen enkel risico.
GroenTuintje
25-08-2025 om 22:26
Malm schreef op 25-08-2025 om 20:50:
Ik gooi het toch wel snel weg. Toevallig vandaag nog yoghurt weggegooid die 10 dagen over datum was en ook al even open stond. Het zag er wel normaal uit maar ik ga het dan niet eens meer proeven.
Yoghurt bestaat juist uit bacteriën, (tenzij er schimmel op zit), kan je het nog prima eten na houdbaarheidsdatum. Met schimmel moet je altijd weggooien. Die draden gaan door het hele product heen. En daar kun je dus wel heel ziek van worden
Peaches
25-08-2025 om 22:27
Ja, kijken, ruiken, proeven. Zo ben ik opgevoed, al voordat het een motto was
Ik ben hier in huis de neus: als iemand twijfelt, moet ik ruiken.
Met sommige dingen neem ik geen risico. Pinda's bijvoorbeeld. Met andere dingen geloof ik het wel. Yoghurt bijvoorbeeld.
Vlees en vis eten we hier niet, dat scheelt.
absor
25-08-2025 om 22:49
Van zuivelprocten kijk ik echt nooit naar de datum omdat het zo duidelijk is wanneer het niet goed is. Dat proef en ruik je meteen en yoghurt is echt vaak lang over de datum nog goed. Zijn overigens ook altijd ‘ten minste’ datums
kruiden kijk ik ook nooit op de datum
Happyapple
25-08-2025 om 22:52
Pimpelmees67 schreef op 25-08-2025 om 22:05:
Sinds ik niet meer kan ruiken gooi ik veel vaker dingen weg. Zeker met vis en vlees neem ik geen risico.
Oh ja dat kan ik me voorstellen. Ruiken vind ik ook echt een graadmeter.
Pimpelmees67
25-08-2025 om 23:11
absor schreef op 25-08-2025 om 22:49:
Van zuivelprocten kijk ik echt nooit naar de datum omdat het zo duidelijk is wanneer het niet goed is. Dat proef en ruik je meteen en yoghurt is echt vaak lang over de datum nog goed. Zijn overigens ook altijd ‘ten minste’ datums
kruiden kijk ik ook nooit op de datum
Dat proef je dus niet altijd meteen. Zoals ik al schreef, ik ruik niks meer, dus ik proef ook niet alles meer. En dat geldt sinds een paar jaar natuurlijk voor veel meer mensen.
Rozi
26-08-2025 om 05:47
Poezenmeisje schreef op 25-08-2025 om 19:28:
Kijken, ruiken, proeven.
Dat doe ik ook bij eieren. Eerst in een beker breken, bekijken en dan pas bij de rest van het eten.
Zure producten als yoghurt durf ik te wagen als het nog goed ruikt en proeft.
Maar als je de instructies soms leest? Zelfs augurken en zilveruitjes zouden binnen een paar dagen puur vergif kunnen zijn, zo snel mogelijk consumeren. Bij mij staat het maanden in de koelkast (na opening). En daarna verwerk ik ze nog gewoon.
Eieren kun je in een bak met water gooien. Als die blijft liggen op de bodem is die nog goed, als die drijft moet je hem weggooien
ik eet weleens wat over datum, van de week nog een taart gemaakt met roomboter 3 weken over datum. Zag er nog goed uit. Lastiger vind ik het als producten al lang openstaan.
Broodjebrie
26-08-2025 om 07:46
Rozi schreef op 26-08-2025 om 05:47:
[..]
Eieren kun je in een bak met water gooien. Als die blijft liggen op de bodem is die nog goed, als die drijft moet je hem weggooien
ik eet weleens wat over datum, van de week nog een taart gemaakt met roomboter 3 weken over datum. Zag er nog goed uit. Lastiger vind ik het als producten al lang openstaan.
Klopt, dat doe ik ook altijd met eieren als ik twijfel. Maar vaak gaan eieren er wel snel doorheen hoor, bij mij.
Tuinfluiter
26-08-2025 om 08:08
Ik heb echt nooit melk of kwark over de datum dat gaat er hier altijd snel doorheen.
Ook als het nog goed ruikt wil dat niet zeggen dat vleeswaren die te lang open zijn nog goed zijn. Kipfilet en paté eet ik na openen altijd in drie dagen op. Kaas en seranoham blijven veel langer goed.
GroenTuintje
26-08-2025 om 10:39
Broodjebrie schreef op 26-08-2025 om 07:46:
[..]
Klopt, dat doe ik ook altijd met eieren als ik twijfel. Maar vaak gaan eieren er wel snel doorheen hoor, bij mij.
![]()
Nooit last van bij eieren. Ik moet zeggen dat ik altijd wel de duurste biologische haal. Miss maakt dat ook verschil?
Duufje
26-08-2025 om 10:50
Pimpelmees67 schreef op 25-08-2025 om 22:05:
Dat kan ik me voorstellen.
Lijkt me ontzettend lastig. Ik steek mijn neus overal in (heb ook een gevoelig neusje, loop altijd overal te sniffen en vind dingen snel stinken).
Dus als antwoord op de vraag: ik ruik vooral en let eigenlijk nooit op de datum.
En inderdaad, zilveruitjes en augurk zijn na een paar maanden open echt nog prima te eten.
Ik (of iemand anders hier in huis) ben nog nooit ziek geworden van eten.
GroenTuintje
26-08-2025 om 11:07
Duufje schreef op 26-08-2025 om 10:50:
[..]
Dat kan ik me voorstellen.
Lijkt me ontzettend lastig. Ik steek mijn neus overal in (heb ook een gevoelig neusje, loop altijd overal te sniffen en vind dingen snel stinken).
Dus als antwoord op de vraag: ik ruik vooral en let eigenlijk nooit op de datum.
En inderdaad, zilveruitjes en augurk zijn na een paar maanden open echt nog prima te eten.
Ik (of iemand anders hier in huis) ben nog nooit ziek geworden van eten.
Wel in de koelkast zetten die zilveruitjes en augurken
want anders
iets met ervaring van die dingen en bedorven)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.