Eten
absor
25-08-2025 om 19:19
Living on the edge
vandaag creme fraiche door het eten gegooid die drie weken over de datum was.
Wat voor risico’s durven jullie allemaal te nemen met eten?
Ambra
25-08-2025 om 19:24
Veel. Het gaat allemaal in de nul graden zone, en dan kijken we niet op een maand meer of minder.. behalve vlees en vis, daar zijn we voorzichtig mee.
Poezenmeisje
25-08-2025 om 19:28
Kijken, ruiken, proeven.
Dat doe ik ook bij eieren. Eerst in een beker breken, bekijken en dan pas bij de rest van het eten.
Zure producten als yoghurt durf ik te wagen als het nog goed ruikt en proeft.
Maar als je de instructies soms leest? Zelfs augurken en zilveruitjes zouden binnen een paar dagen puur vergif kunnen zijn, zo snel mogelijk consumeren. Bij mij staat het maanden in de koelkast (na opening). En daarna verwerk ik ze nog gewoon.
-Nienke-
25-08-2025 om 19:38
Grappig topic! Hier gaat er echt pas iets weg als het inderdaad niet goed meer ruikt of eruit ziet - naar datums kijk ik meestal niet eens. Dat ging overigens vandaag voor het eerst in tijden mis: na de vakantie kwamen we terug en lag er nog een pak melk in de koelkast, drie dagen over datum. Ik mikte het gewoon in de melkopschuimer van de koffie-automaat - maar dát kwam er toch een beetje vlokkerig uit 😂🙈
rionyriony
25-08-2025 om 19:42
Ligt eraan of ik honger heb en al of geen geld. Laatst vond ik een pot aardbeienjam in de koelkast van vorige winter. Er zat een dot schimmel op. Ik heb toen de schimmel ruim weggehaald, maar kon toch niet beslissen om het te gebruiken voor een toetje. Ik denk dat mijn beslissing afhangt van mijn alternatieven. Nou, ik had genoeg andere calorieën in huis.
Er staat alweer een nieuwe in de kast, nog steeds hermetisch gesloten.
GroenTuintje
25-08-2025 om 19:52
ik kan rustig melk of yoghurt over datum eten. Gewoon goed ruiken en kijken. Je kan ook ziek worden van artikelen die zogenaamd nog houdbaar zijn
Bakblik
25-08-2025 om 20:00
Kijken ruiken proeven inderdaad.
En ik ben een neuroot. Alle pakken melk die open gaan krijgen met permanent marker de datum van openen. Ook andere dingen die snel bederven krijgen dat. Een pak gezeefde tomaten, een pakje kookroom dat soort dingen.
Caroline80
25-08-2025 om 20:06
Pak yoghurt dat voor onze vakantie al geopend was vervolgens twee weken later en 9 dagen na de houdbaarheidsdatum nog opgegeten.
wild-flower
25-08-2025 om 20:17
Zuivel 1 dag of 2 dagen over datum misschien nog wel .
Vlees en vis ( vers ) niet .
En inderdaad kijken en ruiken . Proeven hangt dan weer van het kijken en ruiken af 
Vf_Watervrouw
25-08-2025 om 20:32
De couscous die ik nu eet is paar jaar over datum geloof ik. Wel zeker weten altijd koel en droog bewaard.
Zuivel soms vergeten in de koelkast te zetten (na aankoop nog ongeopend) kan de volgende dag nog prima aangebroken worden voor ontbijt en toetje of nog iets later 2 dagen toetje.
Plantaardige zuivel kan ik nog flexibeler mee omgaan.
Anne1234!
25-08-2025 om 20:36
Met eten neem ik echt geen enkel risico. Alleen al het idee om mogelijk ziek te kunnen worden vind ik zo naar dat ik liever 10 keer te vaak iets weggooi dan 1 keer te weinig.
Malm
25-08-2025 om 20:50
Ik gooi het toch wel snel weg. Toevallig vandaag nog yoghurt weggegooid die 10 dagen over datum was en ook al even open stond. Het zag er wel normaal uit maar ik ga het dan niet eens meer proeven.
Vf_Watervrouw
25-08-2025 om 20:55
ik eet geen vis of vlees en zelden eieren dat scheelt wel. Yoghurt gaat in twee dagen vaak wel op, soms drie.
ToetieToover
25-08-2025 om 20:56
In de jaren ‘80 (ik meen 1984) is onze hele familie ziek geweest van een kerstdiner. Later bleken het de garnalen te zijn en het nieuws kwam naar buiten dat daaraan bejaarden zelfs overleden waren. Ik was een tiener en ik vond het behoorlijk heftig, vooral omdat wij allemaal ziek in bed lagen. Ik was flauwgevallen op weg van de wc terug naar bed en echt geen enkel gezinslid was in staat om te helpen. Sinds die tijd eet ik niks verdachts meer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.