Eten Eten

Eten

Koken en veel allergieën


Promethium

Promethium

23-10-2021 om 16:10 Topicstarter

Jaa heel veel inspiratie! Bedankt! En natuurlijk Coreopsis, zo moeilijk is het helemaal niet, maar ik liep even vast met ideeën verzinnen, daarom is dit forum zo fijn

Het eerste waar ik aan denk is een risotto, dat kun je met een harde kaas maken.

Je kan een traybake maken (gewoon bakken op bakplaat of een hele grote ovenschaal: Div. groentes: rode ui, champignonnen, broccoli, courgettes, aubergines, paprika enz. evt. voorgekookte krieltjes of schijfjes aardappel. Alles grof gesneden. Je maakt een olietje met olijfolie, zout, peper, en dan wat kruiden wat je wil, bijv. oregano, tijm. Je doet de gesneden groentes eerst even in een grote kom en vermeng je met het oliemengsel. Dan alles op de bakplaat of in ovenschaal verspreiden. Ca. half uurtje op 165/180 graden in een voorverwarmde oven. Tussendoor even omscheppen.
En dan iets erbij.... En vega- of groenteburger?

Sabich flatbread: https://thealldaykitchen.com/sabich-wrap-recept-flatbread/
Ik vervang de mangochutney voor schijfjes verse mango. Alles in bakjes op tafel en iedereen pakt wat hij wil.
Pokébowl. Ook hier alles in bakjes op tafel. Rijst, avocado, zeewiersalade, zeewiersnippers, mango, gebakken edameboontjes, vis, gebakken ei enz enz. Ik kijk vaak op de site van het plaatselijke restaurant voor ideeën voor toppings.
Het zijn hier altijd toppers. Twee pescotariërs,  één vegetarier en twee vegans. En de nodige allergieën 😉.
En anders zou ik voor een Indonesische rijstmaaltijd gaan.

Ik zou kiezen voor een lekkere curry! 

Promethium schreef op 23-10-2021 om 15:45:

[..]

Lasagne is lastig denk ik, want dat maak ik altijd met bechamel en daar zit natuurlijk lactose in. Of zijn er ook lactosevrije lasagnerecepten?

Lactose vrije melk. 

Ik heb hier dagelijks mee te maken: geen lactose, varkensvlees, rauwe tomaat, avocado, soja, wortels, bijna geen fruit, weinig schelp/schaaldieren en vast nog wel meer. Het is een hele uitdaging. 

Lactose is nog het makkelijkste. Lactose vrije melk, room, crème fraiche is vrij makkelijk te verkrijgen. 

Is Mexicaans ook een idee? 
Een curry?

Quiche?

Promethium schreef op 23-10-2021 om 15:45:

[..]

Lasagne is lastig denk ik, want dat maak ik altijd met bechamel en daar zit natuurlijk lactose in. Of zijn er ook lactosevrije lasagnerecepten?

Als ik hier in het eetcafe lasagne eet, is dat zonder bechamelsaus, maar wel tomatensaus met pepertjes, en er zullen ook wel groentes inzitten

Bb19bb21 schreef op 23-10-2021 om 17:18:

Ik zou kiezen voor een lekkere curry!

Maar ze wil geen kip of garnalen, dus dan blijft er van zo'n curry toch niks meer over behalve de saus? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-10-2021 om 18:23

redbulletje schreef op 23-10-2021 om 18:10:

[..]

Maar ze wil geen kip of garnalen, dus dan blijft er van zo'n curry toch niks meer over behalve de saus?

De Indiase keuken is juist beroemd om de vele vegetarische gerechten.


Ter inspiratie een van mijn favoriete receptensites:

https://www.vegrecipesofindia.com/recipes/

ik zou een vegastoofpotje maken met heel veel paddenstoelen.

redbulletje schreef op 23-10-2021 om 18:10:

[..]

Maar ze wil geen kip of garnalen, dus dan blijft er van zo'n curry toch niks meer over behalve de saus?

Ik eet altijd vegetarische curry. Lekker veel groente erin, eventueel eieren. Heerlijk! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.