Eten Eten

Eten

Koken en veel allergieën

Komende week kook ik voor een groep van 8 personen, we eten regelmatig samen, maar door de verschillende allergieën / diëten is het verzinnen van een gerecht best een uitdaging. Tot nu toe zijn er steeds verschillende dingen gekookt, maar ik zou graag 1 gerecht willen koken dat iedereen kan eten. Ik ben op zoek naar ideeën

De allergieën / diëten:
- geen vlees/vis
- geen lactose (maar een harde kaas kan wel)
- geen zoete aardappel
- geen pompoen
- geen prei
- geen  pijnboompitten, pompoenpitten en walnoten
- geen peulvruchten (dus ook geen sojamelk oid)


vegetarische pasta/lasagne?

Waarom moet het maar 1 gerecht worden als er zulke extremen tussen zitten? Zou gewoon 1 vis/vlees en 1 kaas gerecht maken. Pompoen en zoete aardappel zijn geen standaard producten dus dat vermijden lijkt me nog 't makkelijkst. Gewoon lekker frieten erbij halen. 

Als het vrij simpel mag zijn (wat zonder vlees, vis én geen lactose het wel moet worden):

Omelet met brood en een salade ernaast?

Groentensoep?

Promethium

Promethium

23-10-2021 om 15:44 Topicstarter

redbulletje schreef op 23-10-2021 om 15:38:

Waarom moet het maar 1 gerecht worden als er zulke extremen tussen zitten? Zou gewoon 1 vis/vlees en 1 kaas gerecht maken. Pompoen en zoete aardappel zijn geen standaard producten dus dat vermijden lijkt me nog 't makkelijkst. Gewoon lekker frieten erbij halen.

Ik vind het wel gezellig om een keer met z'n allen hetzelfde te eten in plaats van dat 1 iemand een apart bordje toegeschoven krijgt

Promethium

Promethium

23-10-2021 om 15:45 Topicstarter

Lolly schreef op 23-10-2021 om 15:38:

vegetarische pasta/lasagne?

Lasagne is lastig denk ik, want dat maak ik altijd met bechamel en daar zit natuurlijk lactose in. Of zijn er ook lactosevrije lasagnerecepten?

Promethium

Promethium

23-10-2021 om 15:46 Topicstarter

Marty1984 schreef op 23-10-2021 om 15:43:

Als het vrij simpel mag zijn (wat zonder vlees, vis én geen lactose het wel moet worden):

Omelet met brood en een salade ernaast?

Groentensoep?

Ik wil eigenlijk het liefst wel een "echte" maaltijd, na een dag werken heb ik zelf altijd behoefte aan warm eten. Maar misschien moet ik het dan ook wel uit m'n hoofd zetten om 1 gerecht voor iedereen te maken 

Ik zou iets met ei maken denk ik. Tenminste daar denk ik aan bij geen vlees/vis/lactose en ook geen peulvruchten. 
Misschien iets van rijst met groente met een eiergerecht. 
Wij hebben zo’n gerecht met ei/ui/sambal dat is heel lekker. 

Promethium schreef op 23-10-2021 om 15:44:

[..]

Ik vind het wel gezellig om een keer met z'n allen hetzelfde te eten in plaats van dat 1 iemand een apart bordje toegeschoven krijgt

Ik zou liever dat aparte bordje krijgen dan vegetarische meuk voorgeschoteld te krijgen. In een restaurant eet je toch ook niet 't zelfde als je tafelgenoten? 

Promethium

Promethium

23-10-2021 om 15:54 Topicstarter

Damoontje schreef op 23-10-2021 om 15:49:

Ik zou iets met ei maken denk ik. Tenminste daar denk ik aan bij geen vlees/vis/lactose en ook geen peulvruchten.
Misschien iets van rijst met groente met een eiergerecht.
Wij hebben zo’n gerecht met ei/ui/sambal dat is heel lekker.

Oh ja, misschien kan ik wel nasi met een omelet erbij maken! Dat moet voor iedereen kunnen

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-10-2021 om 16:04

Promethium schreef op 23-10-2021 om 15:45:

[..]

Lasagne is lastig denk ik, want dat maak ik altijd met bechamel en daar zit natuurlijk lactose in. Of zijn er ook lactosevrije lasagnerecepten?

Gebruik lactosevrije melk.

Andere recepten:
Melanzana alla parmigiana (en dan alleen harde kaas, geen mozzarella. Eventueel bovenop een korstje van broodkruim gemengd met geperste knoflook en wat kaas).
Soep
Pizza
Foe Yong Hai 
Maaltijdsalade
Pad Thai 

Zo lastig is het toch niet? De meeste vegetarische recepten voldoen aan alle genoemde eisen.

Promethium schreef op 23-10-2021 om 15:45:

[..]

Lasagne is lastig denk ik, want dat maak ik altijd met bechamel en daar zit natuurlijk lactose in. Of zijn er ook lactosevrije lasagnerecepten?

Zonder bechamel, bechamel van loctosevrije melk, aftoppen met mozzarella (is er ook lactosevrij) 

Misschien mijn vegan moussaka? 
Vindt iedereen hier heerlijk, ook de vleeseters:

Ingredienten:

45 g boter
45 g bloem
450 ml havermelk
2 laurierblaadjes
2 tl zout
1 ui
2 tenen knoflook
1 pakje vega gehakt (175 gram)
2 tl gemalen nootmuskaat
2 tl kaneel
500 ml passata di pomodoro (zo'n pakje)
3 grote kruimige aardappelen (= 450 gram)
1 grote aubergine (of 2 kleintjes)
4 el olijfolie

Bereiding:

1) Verwarm de oven voor op 220 graden. Snij de aubergines in plakken (tussen halve en hele cm qua dikte) en leg ze op ingevet bakpapier, spray er wat olie over. Bak ze in de oven, ongeveer 20 minuten. (ze moeten in ieder geval zacht en buigzaam aanvoelen)

2) Snij de aardappelen in blokjes en kook ze in ongeveer 20 minuten gaar. (hoeft niet geschild te worden, alleen afspoelen zodat de schil schoon is). Ze zijn gaar als je er met gemak een vork in kan prikken.

3) Bechamelsaus: Maak van de 450ml havermelk, 45 gram boter en 45 gram bloem de bechamelsaus.Voeg 1 theelepel zout en het laurierblaadje toe en laat 5 min. op laag vuur pruttelen.

4) Snijd de knoflook fijn en snipper de ui. Smelt een beetje boter en fruit de knoflook en ui 1 min. Voeg het vega-gehakt, het laurierblaadje, 2 theelepels kaneel en twee theelepels nootmuskaat toe. Voeg de tomatensaus en 1 theelepel zout toe en breng aan de kook. Laat even pruttelen. (5 minuutjes)

Vet de ovenschaal in met wat olie en doe onderop de aardappelen, daarna de aubergine plakken, vervolgens de gehaktsaus en als laatste de bechamelsaus.
Bak ongeveer 30 minuten in de oven.

Shakshuka?

Pasta alla Norma, of een andere pasta met eenvoudige saus (Bijv. van Ottolenghi: http://www.saltsugarandi.com/2019/04/pasta-alla-norma.html
- Of iets aan een saus op basis van roux, lekker romig, zonder kaas! 

Bloemkooltaart: https://www.itsafoodlife.nl/recepten/bloemkoolcake/

Iets aan een quiche lijkt me ook heel haalbaar? Helmaal als een harde kaas wel mag. 

Paddenstoelen risotto 

Iets aan een couscous of quinoa salade, bijvoorbeeld 

Noodles of curry 

Als harde kaas wel mag: https://www.hellofresh.nl/recipes/boekoeloekoeburger-met-gebakken-ei-5f6b337f04fde027d559d453

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.