Eten Eten

Eten

Koemelkvrije recepten

Komende twee weken gaan we koemelkvrij eten om een intolerantie uit te sluiten. Ik zie daar wel wat tegenop, ik kook graag met producten als creme fraiche, kaas en zo nu en dan een kant en klaar zakje.
Ik weet dat koemelk in heel veel producten zit en kijk er tegenop om een menu klaar te maken dat koemelkvrij is en ook goed toegankelijk voor de jonge kinderen (niet te ver buiten de comfort zone). Ik zou natuurlijk vegan gerechten kunnen opzoeken, maar hier in huis leeft een grote aversie tegen o.a.  peulvruchten, champignons en (niet vegan) geitenkaas. Dat blijkt best lastig als je de vegan gerechten door bladert. 
Ik ben dus op zoek naar inspiratie. 

Wie heeft er lekkere koemelkvrije recepten voor mij? 
(Of passende vervangers voor creme fraiche, geraspte kaas, etc)


Haverroom en haver creme fraiche. Van oatly of van AH eigen merk.
Violife kaas bij AH. Zowel geraspt als plakken kaas. Of ook AH eigen merk vegan kaas.

Qua pakjes/zakjes: toch zoveel mogelijk zelf maken. Verder echt alle ingredienten lezen, want er zit in zoveel dingen melk

Misschien je weekmenu plaatsen zodat we met je mee kunnen denken?

Ik heb bijna jaar koemelkvrij gegeten toen ik borstvoeding gaf. Ik vond het na de eerste periode reuze meevallen eigenlijk. Op fb zijn er ook groepen voor koemelkallergie. Misschien fijn voor tips

Gewoon een groot stuk vlees of vis met een groente en/of aardappels. 
Heb net even mijn go-to sausjes bekeken, maar de Marne milde franse mosterdsaus bevat geen melkbestanddelen, idem voor de DL mayonnaise met eieren en natuurlijk de sweet chili saus van Go Tan. Heerlijk bij het aanmaken van salades, maar je kunt 't natuurlijk ook gebruiken bij warme groenten, vlees/vis. En bbq-saus is ook melkvrij en is heerlijk om vlees mee te marineren. Oestersaus is dan weer lekker om je St. Jacobsvruchten een lichte marinade mee te geven, beetje bestrooien met sesamzaad voor het allerlekkerste effect. 

Gewoon vervangen door lactosevrije producten. Bv Minus L heeft lactosevrije slagroom, melk, kaas, yoghurt… kun je op precies dezelfde manier gebruiken als de gewone variant, alleen de slagroom laat zich zeer matig opkloppen.

Lolly schreef op 25-07-2021 om 06:30:

Haverroom en haver creme fraiche. Van oatly of van AH eigen merk.
Violife kaas bij AH. Zowel geraspt als plakken kaas. Of ook AH eigen merk vegan kaas.

Qua pakjes/zakjes: toch zoveel mogelijk zelf maken. Verder echt alle ingredienten lezen, want er zit in zoveel dingen melk

Dit inderdaad. Ik vind zelf de vegan kaas niet zo lekker, maar mijn kinderen genieten van lasagne, pizza en tosti met de kaas. Lasagne is het enige dat ik uit zo'n knorr pak doe, ik vervang de melk gewoon met havermelk en voor de kids doen we er dan vegan kaas op. Iedereen smult. 

Room pasta daar gebruik ik oatly of ah fraiche voor. Rode pasta hoef je geen melk voor te gebruiken. En is het uitproberen of je de vegan kaas lekker vind. In Curry's kan je kokosmelk gebruiken of natuurlijk ook één van de vegan alternatieven. 

Trouwens als je op AH.nl kijkt dan kun je bij producten aanvinken dat je producten zonder melk wilt zien. En bij alle producten zie je een allergenen lijst. Dat is de afgelopen jaren echt een levensredder voor mij geweest. Zo ongelooflijk handig. 



Duiveninhetnieuws schreef op 25-07-2021 om 07:57:

Gewoon vervangen door lactosevrije producten. Bv Minus L heeft lactosevrije slagroom, melk, kaas, yoghurt… kun je op precies dezelfde manier gebruiken als de gewone variant, alleen de slagroom laat zich zeer matig opkloppen.

Bij koemelkallergie is lactosevrij eten niet genoeg.

Ik heb een lactose intolerantie en eigenlijk vond ik de omschakeling niet zo lastig. 

Kijk voor tips eens op de volgende site: https://www.lactosevrijeten.nl/

Duiveninhetnieuws schreef op 25-07-2021 om 07:57:

Gewoon vervangen door lactosevrije producten. Bv Minus L heeft lactosevrije slagroom, melk, kaas, yoghurt… kun je op precies dezelfde manier gebruiken als de gewone variant, alleen de slagroom laat zich zeer matig opkloppen.

Lactosevrij is alleen zonder melksuiker… MinusL is gewoon nog koemelk. 

Gebruik ipv melkproducten Soyaproducten, havermelk of rijstmelk. 
Ik heb een dochter met lactose-intolerantie en twee die koemelkallergie hadden. 
We moesten in het begin even goed kijken waar die producten in zitten. Vooral brood is zo’n verborgen product (Lactose komt vaak in brood en A-merkproducten voor als conserveringsmiddel). 
Vooral veel vers koken en dus geen k&k pakjes gebruiken is de beste oplossing. Je hebt nu al veel meer vervangers dan 10 jaar geleden en dat hoeft echt niet vegan te zijn. 
https://www.kookkoemelkvrij.nl/

PhilDunphy

PhilDunphy

25-07-2021 om 12:16 Topicstarter

bedankt voor alle tips over vervangers, klinkt alsof ik daarmee eigenlijk bijna alles wel moet kunnen maken. Ik ga mij vanmiddag eens buigen over een weekmenu en dan de vervangers daarin meenemen. Ik ben wel bekend met de verborgen koemelk in zaken als brood, ooit hebben we al eens eerder koemelkvrij moeten eten vanwege borstvoeding. En toen mocht soja ook niet, dus dat was nog lastiger. Maar toen waren er een stuk minder vervangers, als ik het zo lees. Dus ik denk dat ik de negatieve ervaring van toen nog teveel in mijn hoofd heb bij het idee koemelkvrij te moeten eten. Met jullie reacties ben ik al een stuk optimistischer 😊

Het is inderdaad vrij recent dat je echt bijna alles wel koemelkvrij kunt krijgen van ben&Jerry's, tot straciatella yoghurt van een vrij bekend yoghurt merk in de normale grote supermarkt. 

Wij hebben een hele reeks aan allergenen die we moeten vermijden. En zelfs mijn kinderen kunnen prima eten in deze tijd. Alleen koemelkvrij is prima te doen tegenwoordig. 

Ik ben ook al een paar weken bezig met dezelfde reden en het valt echt echt echt wel mee. Ja, je moet ineens overal etiketten lezen maar ik vind het niet zo drastisch dat de keuze beperkt wordt.
Bijv pannenkoeken met amandeldrink, ruikt anders maar smaakt echt gewoon lekker (Melkan of AH merk).
Plantaardige rasp van de AH vind ik ook prima. Floraplant "boter" om zelf kruidenboter te maken. Of Wajang. Broodboters zijn meestal plantaardig. De plantaardige kookroom was het enige wat ik echt niet lekker vond. 
En ja ik geef toe, ik mis mijn bammetje kaas wel degelijk.

Pas wel op met teveel door soja te vervangen omdat koemelkallergie/intolerantie vaak samen gaat met soja, ei en andere dierlijke melken. 
Haver, amandel, rijst en kokos zijn hele goede alternatieven. 

Spekjes uitbakken en in het vet daarvan je groente roerbakken is ook een ultieme smaakmaker. 

SuzyQFive schreef op 25-07-2021 om 11:54:

[..]

Lactosevrij is alleen zonder melksuiker… MinusL is gewoon nog koemelk.

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, niet goed gelezen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.