Eten
Knutselkei
09-12-2025 om 18:11
Koektrommel
Ik eet graag ouderwetse kaakjes, koekjes of bastognekoeken maar wel lekker vers. En daar zit nu t probleem in. Ze zijn al snel minder lekker. Ik eet ze maar alleen dus doe best lang van een pak. ( meestal dan) Ik kan me vanuit vroeger gewoon blikken trommel herinneren dus die heb ik nu van de zolder gehaald.
Waar bewaren jullie koekjes in zodat ze lekker vers blijven?
madee
09-12-2025 om 18:23
Dit soort koekjes blijven (veel) langer vers als je de blikken koektrommel aan de binnenkant bekleedt met bakpapier. 🍪🍪🍪 En dan de koekjes er rechtstreeks in, dus zonder verpakking 😋
Bakblik
09-12-2025 om 18:55
Inderdaad van die blikken koektrommels. Ik heb er 3. 2 staan echt voor het grijpen, want als er biscuitjes open zijn en spritsen dan kan dat niet bij elkaar. Dan wordt de biscuit zacht en de sprits hard.
Ieder weekend bak ik ook nog iets en speculaas of havermoutkoek haar dan ook in een eigen trommel.
Bakblik
09-12-2025 om 18:59
Schommelstoel schreef op 09-12-2025 om 18:56:
Koekjes bewaren?
Ja, ik krijg een pak sprits met 16 koekjes niet in 1 keer op. Zelfs niet in 1 dag.
In de tijd van de coronalockdowns ging het iets harder met 4 man thuis en 3 koffie/ thee momenten per dag een dan 1 koekje bij de thee was er weekend en pak koek bijna leeg na 1 dag.
Macoti
09-12-2025 om 19:00
In mijn Tupperware koektrommel, een erfenis van mijn ouders.
Deze is al meer dan veertig jaar oud, maar is nog steeds goed!
letterkoekje
09-12-2025 om 19:05
Sommige koekjes lust(te) ik eigenlijk nog liever als ze al een klein beetje 'wak' (*) waren. Beetje zacht. Maar door diabetes is zowel vers als wak 'de verboden vrucht'. Jammer 
(*) wel droog wak, door ze een dag in open lucht te laten liggen, niet door ze in de koffie te 'soppen'.
afrodite05
09-12-2025 om 19:15
Hier gaat alles in principe in een koektrommel. Dat kan een blikken trommel zijn, of een tupperware ("in het midden drukken!"). Man laat verpakkingen vaak open, maar dat zijn "zijn" koekjes, die vind ik toch niet lekker, dus dan is het zijn eigen probleem. Hij maalt er niet om, nouja, dan niet. Chips en borrelnootjes gaan trouwens ook in die tupperware bakken, hoewel een zak chips soms ook gewoon zo'n klem krijgt. Die dingen hebben vast een betere naam dan klem, maar die naam is mij onbekend.
Inderdaad geen koekjes mengen. De tip van bakpapier in de trommel ken ik niet, die ga ik eens uitproberen. Hoewel, ik denk dat de koekjes normaal gesproken snel genoeg op gaan en dat we het verschil niet zullen merken.
Herfstappeltaart
09-12-2025 om 19:18
Mijn blikken koektrommel gebruik ik alleen voor mini-candybars
Koekjes blijven echt veel langer vers in glazen weckpotten vind ik. Die sluiten echt goed luchtdicht.
Gebruikersnaaminvullen
09-12-2025 om 20:50
Niet heel gezellig, maar koekjes bewaar ik in de lege plastic bussen van jodenkoeken. Alles gaat erin, kruidnoten, speculaas, kletskoppen.
Knutselkei
09-12-2025 om 21:10
Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-12-2025 om 20:50:
Niet heel gezellig, maar koekjes bewaar ik in de lege plastic bussen van jodenkoeken. Alles gaat erin, kruidnoten, speculaas, kletskoppen.
Ooo goed excuus om die te kopen,normaal maatje te groot voor me…maar zooo lekker
afrodite05
09-12-2025 om 21:31
Knutselkei schreef op 09-12-2025 om 21:10:
[..]
Ooo goed excuus om die te kopen,normaal maatje te groot voor me…maar zooo lekker
Volgens mij zijn ze de laatste jaren wat kleiner geworden (lang leve de krimpflatie).
Ik gebruik die bussen ook wel, o.a. voor de donkere en witte basterdsuiker. Ze stapelen ook makkelijk.
MMcGonagall
09-12-2025 om 22:10
Ik doe aangebroken pakken gewoon in een ziplockzakje of zet er een knijper of zo’n klem van IKEA op. Trommels vind ik altijd een beetje viezig.
Bakblik
09-12-2025 om 22:11
MMcGonagall schreef op 09-12-2025 om 22:10:
Ik doe aangebroken pakken gewoon in een ziplockzakje of zet er een knijper of zo’n klem van IKEA op. Trommels vind ik altijd een beetje viezig.
Ik was ze gewoon af, zeker na koekjes met chocolade in de zomer. Dan is het een beetje viezig.