Eten Eten

Eten

Ik zie door de pannen het fornuis niet meer

Wij hebben nieuwe kook-pannen nodig. De pannen die we hebben zijn denk ik al +30 jaar oud en afgelopen weken van 1 pan het handvat van de deksel afgebroken en van het steelpannetje ook het handvat. 
Mooi moment om een nieuwe pannenset aan te schaffen. 
Maar ik ben het overzicht kwijt. Er is zó veel keuze dat ik keuzestress heb. 
Ikea, sola, hema, zelfs action. En dan nog de ontelbare webshops zoals bol.com

Wat zijn jullie tips en tops?

Wij koken voorlopig nog wel op gas. Het liefst minimaal 3 gewone pannen + minimaal 1 steelpannetje. Gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen die natuurlijk steeds groter worden. Budget tot maximaal €150,-.

Waarom dan niet alleen die pan vervangen?
Wat is de toegevoegde waarde van pannen in een set? 

KillerQueen

KillerQueen

05-10-2025 om 09:49 Topicstarter

Ysenda schreef op 05-10-2025 om 09:38:

Waarom dan niet alleen die pan vervangen?
Wat is de toegevoegde waarde van pannen in een set?

Goede vraag. Om meerdere redenen: Het gaat nu om 2 kapotte pannen, van een set van 4. Omdat ze echt wel aan vervanging toe zijn: Onderkant vies, zwart en lelijk. Er zitten deuken in van het vallen. Ze zijn +30 jaar oud, deze 2 zijn nu in korte tijd achter elkaar kapot gegaan. Straks heb ik die 2 dan vervangen en gaan die andere ook kapot... Dan kan ik weer losse pannen gaan aanschaffen. Liever in 1x goed. Is zo je vraag beantwoord?

Een set is vaak ook voordeliger dan steeds een losse pan.
Van sola heb je voor die prijs een fijne set met afgiettuitje. Heb ze aan een van mijn kinderen gegeven en die vindt dat er fijn.

En dan het liefst een set die weer 30 jaar meegaat. Maar dan is ook de vraag, kook je op gas en moeten we binnenkort van het gas af?

Bij de kringloop!
Mijn pannenset is 35 jaar oud. Rvs met rvs grepen. Een pan is al heel snel een keer stuk gevallen, handvat brak af. En ik vond dat ik meer nodig had, dus ondertussen al een paar keer iets bijpassends bij de kringloop gevonden. Kies dan altijd BK pannen die lekker zwaar zijn. Ook voor de camping pannen gekocht bij de kringloop. Even goed schrobben met een pannenspons en ze kunnen nog jaren mee. 

Ik heb BK premium plus gekozen, met van die afgietgaatjes. Ik vind ze reuze handig want (met inductie, met gas weet ik niet) de handgrepen worden niet warm dus ik hoef niet niet meer met handdoeken of pannenlappen of wat je er maar voor wil gebruiken, te hannesen om af te gieten want je hoeft het deksel niet schuin te zetten.

Ook wij hebben de BK set met afgiethulp en zijn er tevreden over. 

Van BK zijn vaak kortingsacties, en anders kan je het misschien nog rekken tot Black Friday. 

Zelf heb ik een set van WMF, maar die is ook al minstens 15 jaar oud. Geen idee of dat model nog verkocht wordt. Maar Sola, BK en WMF zijn volgens mij allemaal prima merken waar je je geen buil aan kunt vallen. 

Via Bol kopen zou ik dan weer niet zo snel doen, liever rechtstreeks bij een (online) kookwinkel met echt goede service. Kookpunt.nl, servies.nl en kookwinkel.nl zijn alle drie betrouwbare sites waar ik in elk geval goede ervaringen mee heb (niet per se voor de aanschaf van kookpannen, maar wel voor andere keukenbenodigdheden).

Ik heb pannen van Sola en die zijn fijn. Ook van Ikea, die gaan een jaar of 10 mee. 

Ik heb ook BK maar ik vind ze echt ontzettend zwaar. Het is bijna onmogelijk om de hapjespan te hanteren met één hand zodat je de inhoud direct kunt overhevelen in een schaal of bakje.

Wat ik zou doen is een aantal eigenschappen op een rijtje zetten waar een pan voor jou aan moet voldoen. 
Mijn tips:
Geïsoleerde handgrepen, zodat je die gewoon beet kunt pakken
Geschikt voor gas en inductie (voor evt overstap in de toekomst)
Afgiet-tuitje
Verschillende afgietmogelijkheden in de deksel 
Glazen deksel

Zelf heb ik een WMF-pannenset. Duur, maar ik heb me die kado laten geven voor mijn 50e verjaardag. Met alle genoemde eigenschappen, uiteraard. 

Wat wil je in een set hebben? De samenstelling wisselt en daarmee de prijs. 
Ik heb deze set:
https://www.fisslershop.nl/fissler-original-profi-collection-pannenset-met-steelpan-stoominzet-en-glasdeksels-6-delig

Omdat ik een stoominzet wilde en een schuin uitlopende steelpan. Handgrepen die koel blijven en glazen deksels. Dikke en goed geleidende bodems, zodat ik makkelijker kan bakken en bijvoorbeeld ook popcorn maken geen probleem is. En doorzetten naar de oven is mogelijk, zonder deksel als ik heet bak. Je kunt er een (ronde) cake in bakken. 

Na mijn scheiding gekocht omdat mijn ex de pannen meenam. Ze gaan dus al bijna 10 jaar mee en ik ben er nog elke dag blij mee. 

Ik heb laatst een nieuwe pannenset (ivm overstap naar infuctie). Dat is toen de BK Q-linair Master geworden. Erg blij mee, vooral ook met de afgietfunctie in het deksel (deksel kwartslag draaien en je kan de pan afgieten zonder de deksel vast te moeten houden). Hij is wel wat zwaarder, maar dat vind ik zelf geen probleem.

let vooral op een beetje dikke bodem, dan brand het eten minder snel aan.

Wij hebben kookpannen met speciale afgietdeksels, ik vind het ideaal en wil echt nooit meer andere!

372598718-6911517.jpg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.