Eten Eten

Eten

Hoe een haan te vangen en te bereiden?

Vannochtend weer wakker gekraaid door dat  beest. En nu zoek ik een recept, hoe ik hem van hok tot bord krijg.* 

Ik heb het dier inmiddels gelokaliseerd bij de buren drie huizen verderop. Maar dan?
- Hoe vang ik het ongemerkt?
- Hoe slacht je zo'n dier? En bij voorkeur zonder te veel herrie?
- Wat doe je met de veren? Hoofdtooi maken?
- En de rest? Oven, pan, voeren aan een buurtkat?

Wie helpt mij aan diens beste "Haan; van hok tot bord" recept?

*Excuses aan de vegetariers, het is in elk geval wel scharrel vlees.


IK hoor 's morgens vroeg 10 x liever een haan dan een startende auto of brommer....

"Hoe een haan te vangen en te bereiden?"
Misschien op dezelfde manier waarop een koe een haas vangt?

Lollypopje

Lollypopje

30-08-2021 om 08:56 Topicstarter

Heidi-Forumbeheer schreef op 30-08-2021 om 08:53:

"Hoe een haan te vangen en te bereiden?"
Misschien op dezelfde manier waarop een koe een haas vangt?

Maarja ik ben geen koe en ik weet niet of die antwoord als ik het haar vraag.

Moet ik ook eerst op zoek naar een koe trouwens.

Beterlaat2021! schreef op 30-08-2021 om 08:49:

IK hoor 's morgens vroeg 10 x liever een haan dan een startende auto of brommer....

Oooo die klote brommers idd 

de haan gaat steeds later kraaien nu het in de ochtend langer donker blijft
Even met de buren in overleg of ze het nachthok dicht willen doen als de kippen op stok zijn gegaan en dan pas weer open doen als zij zelf een de meeste buren ook wakker zijn. 
Voor mij ook liever 10 hangen dan 1 puber met een brommer 4 huizen verderop.  Die brommer maakt herrie van vroeg tot laat.  Die gaan alleen als het licht wordt. 
Sorry geen tips over de bereiding van de haan. Dat duurt ik niet, zelf slachten en plukken 

Lollypopje

Lollypopje

30-08-2021 om 09:02 Topicstarter

Bakblik schreef op 30-08-2021 om 08:57:

de haan gaat steeds later kraaien nu het in de ochtend langer donker blijft
Even met de buren in overleg of ze het nachthok dicht willen doen als de kippen op stok zijn gegaan en dan pas weer open doen als zij zelf een de meeste buren ook wakker zijn.
Voor mij ook liever 10 hangen dan 1 puber met een brommer 4 huizen verderop. Die brommer maakt herrie van vroeg tot laat. Die gaan alleen als het licht wordt.
Sorry geen tips over de bereiding van de haan. Dat duurt ik niet, zelf slachten en plukken

Helaas heeft de haan van de buren dat fabeltje allang ontkracht.

En hier geen brommers gelukkig. Als ik dat er ook nog bij had 😒

O, wat irritant Lollypopje, ik kan me voorstellen dat je daar moordneigingen van krijgt. Maar mag  een diervriendelijke oplossing ook? 

Stap 1: Vermom jezelf als aantrekkelijk kippetje.
Stap 2: Loop ‘s nachts het kippenhok binnen en laat je charmes op de haan los.
Stap 3: De haan zal volledig overrompeld zijn door jouw geweldige verschijning en zal stil en vol verwondering jou aanstaren.
Stap 4: Hypnotiseer de haan. Je vertelt hem dat hij een merel is die alleen heel zachtjes kan zingen.
Stap 5: Verdwijn stilletjes weer in de nacht en de volgende ochtenden heb je geen last meer van hem.

Ik kan mij voorstellen dat je er he-le-maal klaar mee bent!
Scharrelhaan is natuurlijk wel het lekkerste en mijn zwager zweert hier bij (alleen dan wel met fatsoenlijk bier):

kipje.jpg?w=248

Maar even terug naar het probleem. Check even de AVP in je gemeente of het houden van kippen/hanen wel mag.

Lollypopje

Lollypopje

30-08-2021 om 09:07 Topicstarter

maargoed hoe vang dat beest dus?

Als een soort James Bond langs de beveiliging van het huis?
De haan naar buiten lokken met mais en onder mijn arm meenemen?

En wat is lekker, uit de oven met gebakken aardappeltjes of voor straf voor zijn gekraai soep van trekken?

Ik wil vandaag niet zeuren over die haan, maar denken in creatieve oplossingen.

Lollypopje

Lollypopje

30-08-2021 om 09:08 Topicstarter

Sassenach schreef op 30-08-2021 om 09:05:

O, wat irritant Lollypopje, ik kan me voorstellen dat je daar moordneigingen van krijgt. Maar mag een diervriendelijke oplossing ook?

Stap 1: Vermom jezelf als aantrekkelijk kippetje.
Stap 2: Loop ‘s nachts het kippenhok binnen en laat je charmes op de haan los.
Stap 3: De haan zal volledig overrompeld zijn door jouw geweldige verschijning en zal stil en vol verwondering jou aanstaren.
Stap 4: Hypnotiseer de haan. Je vertelt hem dat hij een merel is die alleen heel zachtjes kan zingen.
Stap 5: Verdwijn stilletjes weer in de nacht en de volgende ochtenden heb je geen last meer van hem.

😂 Ik weet niet of ik in dat hok pas

Ik zeg: een spoor van mais tot in je oven?!

op YouTube staat een instructievideo voor vangen, doden, plukken en bereiden
 “Courtnee kills a rooster for the first time”
Succes!

Lollypopje

Lollypopje

30-08-2021 om 09:09 Topicstarter

Ik kan de haan ook drogeren, ontvoeren en losgeld eissen bij de buren. Dat ze hem alleen terug krijgen als ze hem op eeuwige vakantie sturen naar de groene weiden 💡

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-08-2021 om 09:10

Een koppel veren in je kont steken en ginds gaan kakelen zodat hij dicht genoeg komt en je hem kunt pakken.
Lichaam klemmen onder knie, nek uitrekken en kop afkappen.
Omhoog hangen om hem te laten uitlekken.
Incisie maken rond poten tot aan cloaca en vel en verendek naar beneden eraf trekken.
Ingewanden verwijderen.
Poten afkappen.
Recept opzoeken voor kippensoep of vol-au-vent, want het vlees zal allicht te taai zijn om hem gewoon te braden. 

Lollypopje schreef op 30-08-2021 om 08:56:

[..]

Maarja ik ben geen koe en ik weet niet of die antwoord als ik het haar vraag.

Moet ik ook eerst op zoek naar een koe

Ter inspiratie  😁
https://www.gelderlander.nl/oost-gelre/hoe-een-koe-echt-een-haas-kan-vangen-dat-zie-je-in-het-filmpje-van-boer-tim~a5f61ba5/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.