Eten Eten

Eten

Havermout

Het is natuurlijk een beetje rare vraag tijdens deze hittegolven, maar toch: hoe krijg ik mijn havermoutpap gekookt zonder dat het aanbrandt? Ik eet het graag als het straks wat kouder wordt maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar zonder een aangebrande bodem. Ik gebruik een rvs pannetje met dikke bodem. Iemand tips?

Ik vind dat er qua smeuïgheid een flink verschil zit tussen melk met havermout die in de magnetron opgewarmd is en havermoutpap die 20 minuten heeft staan pruttelen.op een vuurtje.

Ik kookte het vroeger in een gewone steelpan met een houten spatel. “Strepen trekken over de bodem” terwijl het zachtjes door kookt. Nog nooit aangebrand!

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

05-08-2026 om 18:45 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 05-08-2026 om 18:41:

Ik vind dat er qua smeuïgheid een flink verschil zit tussen melk met havermout die in de magnetron opgewarmd is en havermoutpap die 20 minuten heeft staan pruttelen.op een vuurtje.

Ik zal het eens uitproberen. Ik denk dat ik tot nu toe de melk te snel aan de kook heb laten komen. Het pannetje even omspoelen met water ga ik ook proberen, misschien helpt dat tegen het aanbranden. Verdorie zeg, ik moet toch gewoon havermoutpap kunnen koken 🙄

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

05-08-2026 om 18:52 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 05-08-2026 om 18:44:

Ik kookte het vroeger in een gewone steelpan met een houten spatel. “Strepen trekken over de bodem” terwijl het zachtjes door kookt. Nog nooit aangebrand!

Volgens mij is het de melk die aanbrandt. Het zit bij mij al zwart aan de bodem als het nog niet eens bubbelt 

Heb je nog gas of kook je elektrisch op welke manier dan ook?  Met het gas dat wij nog hebben gebruik ik vaak zo'n zwarte vlamverdeler dat helpt ook goed om aanbranden te voorkomen. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

05-08-2026 om 19:18 Topicstarter

Bakblik schreef op 05-08-2026 om 19:14:

Heb je nog gas of kook je elektrisch op welke manier dan ook? Met het gas dat wij nog hebben gebruik ik vaak zo'n zwarte vlamverdeler dat helpt ook goed om aanbranden te voorkomen.

Nee ik kook op inductie.

Mijn man kookte altijd gewoon in een steelpannetje en roeren met een houten lepel. Sinds een week hebben we een magnetron maar de havermout wordt minder lekker. De havermout blijft hard omdat het minder lang kookt. Zelf vind ik het überhaupt net stopverf. Ik heb wel eens overnight oats gemaakt, dat zou heerlijk moeten zijn, maar ik vond het lastig weg te krijgen.

Zelf maak ik het warm in de magnetron maar ik ben vergeten hoe lekker het smaakt als je het kookt, zoals mijn moeder vroeger deed. En zij deed idd een klein beetje water in de pan zodat de pan nat was, en dan de melk erbij. Ik ga het zelf ook proberen als het wat kouder wordt.

MMcGonagall schreef op 05-08-2026 om 20:31:

Mijn man kookte altijd gewoon in een steelpannetje en roeren met een houten lepel. Sinds een week hebben we een magnetron maar de havermout wordt minder lekker. De havermout blijft hard omdat het minder lang kookt. Zelf vind ik het überhaupt net stopverf. Ik heb wel eens overnight oats gemaakt, dat zou heerlijk moeten zijn, maar ik vond het lastig weg te krijgen.

Heb je de overnight oats gemaakt met melk of iets anders? Zelf vind ik t erg lekker met een mengsel van yoghurt en n fluts sinaasappelsap om t wat dunner te maken. En dan 's morgens wat noten erdoor (voor de crunch) en wat fruit, mjammie (soms denk ik avonds in bed: morgen weer lekker ontbijten, joepie!)

Tijgeroog schreef op 05-08-2026 om 18:41:

20 minuten!? Havermout is al gaar hè, het is gestoomd voordat het geplet wordt. 
Ik mik ‘s ochtends een hand havermoutmengsel (met noten, pitten, rozijnen, kokos) in een bakje en schenk er melk op. Dat neem ik mee naar m’n werk en dat gaat het (een uur of 4 later) de magnetron in. Dan hoeft het maar heel even aan de kook te komen (inderdaad even doorroeren tussendoor tegen overkoken) en dan is het meteen gebonden en smeuïg. Het feit dat de havermout al een tijd in de melk staat is wel essentieel bij deze bereiding vind ik, als ik soms geen melk in huis heb en er op werk pas melk bij doe en m dan meteen opwarm wordt ie niet zo lekker. 

Het aanbranden komt denk ik vooral omdat de havermout gaat binden als ie kookt. Dan heel goed gaan roeren (of inderdaad gewoon meteen het vuur uit en nog 10 minuten laten staan met deksel erop. Ook wel eerst even roeren want het kan ook aanbranden op de restwarmte van pan en pit)

Wat ik hierboven lees over eerst je pan omspoelen met water lijkt me een fabel trouwens, die paar druppels water die in je pan achterblijven gaan echt het verschil niet maken, en of je pan een paar graden kouder is aan het begin van het proces ook niet. 

Ik doe havermout in een kom en gooi er flavour powder en /of eiwit poeder bij en dan kokend water erop en even ( paar minuten maar) laten staan. 

ik kook geen havermout, vind ik niet lekker. Ik maak er granola van, met honing, gepofte spelt, kaneel. En dan nog wat noten en cacaonibs erdoor en dat door de kwark. Heerlijk

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

05-08-2026 om 22:12 Topicstarter

buufie schreef op 05-08-2026 om 22:12:

ik kook geen havermout, vind ik niet lekker. Ik maak er granola van, met honing, gepofte spelt, kaneel. En dan nog wat noten en cacaonibs erdoor en dat door de kwark. Heerlijk

Dat doe ik ook maar dan met havervlokken.

Herfstappeltaart schreef op 05-08-2026 om 18:52:

[..]

Volgens mij is het de melk die aanbrandt. Het zit bij mij al zwart aan de bodem als het nog niet eens bubbelt

Dat vind ik best een prestatie eigenlijk. Hoe kan dat nou?!

Herfstappeltaart schreef op 05-08-2026 om 22:12:

[..]

Dat doe ik ook maar dan met havervlokken.

oh ja, ik ook  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.